CSV Ridderhof in Vreeland - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Ridderhof is 24,72 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% behaalt CSV Ridderhof het fundamenteel niveau ruimschoots (verplicht: 85%). Hoewel dit iets onder het regionaal gemiddelde (97,3%) ligt, toont het aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De school zet hierbij in op vroegtijdige signalering, zoals beschreven in hun taal- en rekenbeleid.
Fundamenteel niveau
Score: 96.347%
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 61,2% ruim behaald (signaleringswaarde 56,2%). Dit laat zien dat de school, ondanks een beperkt verschil met vergelijkbare scholen (66,9%), effectief differentieert om leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Streefniveau
Score: 61.1872%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 31,6% vwo-advies (regio 18,6%) en 15,8% havo/vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (5,3%) ligt weliswaar boven het regionaal gemiddelde (1,0%), maar past bij de brede doelgroep. Opvallend is het ontbreken van zuivere vmbo-adviezen, wat duidt op een sterke doorstroom naar gemengde/theoretische leerwegen.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een groei van 2,1% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8. De school overtreft hierbij vergelijkbare scholen in taalvaardigheid (+1,7 punt op essayonderdelen). De geïntensiveerde feedbackmethode uit het onderwijsplan 2022 lijkt hier vruchten af te werpen.
Toets | Ridderhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.65 | 175.23 | 178.56 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Citotoetsen Vanaf groep 3 worden er twee keer per jaar cito toetsen afgenomen. Aan de hand van deze gegevens en de methodetoetsen wordt er een groepsplan gemaakt waarin vermeld wordt wat de behoeften van de kinderen zijn. Deze worden in de vorm van handelingsplannen in ons digitaal leerlingvolgsysteem ingevuld. Na een bepaalde periode wordt dit plan geëvalueerd met de IB'er en zo nodig aangepast. De IB'er (intern begeleider) ondersteunt de leerkracht daar waar nodig is, de IB'er is 4 dagen werkzaam op school. Daarnaast beschikt de school 2 dagen over een RT'er, deze RT'er werkt met kinderen apart of in groepjes aan de behoeften van de kinderen, dit kan zijn extra instructie over de basisstof of verdiepingsstof. Leerlingdossier Alle schoolresultaten van het kind worden bijgehouden in een persoonlijk dossier. Aan dit dossier worden tevens alle verslagen van bijvoorbeeld logopedist, fysiotherapeut, speltherapeut en orthopedagogen toegevoegd. Dit dossier is toegankelijk voor directie, leerkrachten, remedial teacher en interne begeleider voor de uitoefening van hun specifieke onderwijskundige taak. Als ouders heeft u een aantal rechten als het gaat om persoonsgegevens. Deze rechten zijn in de wet vastgelegd. Dit betekent bijvoorbeeld dat u altijd een verzoek kunt indienen om inzage te krijgen in de gegevens die wij van uw kind verwerken. Daarnaast kunt u ook een verzoek indienen om gegevens te rectificeren, te beperken of helemaal te wissen. Als u ons verzoekt om gegevens van uw kind te beperken of te wissen, zullen wij toetsen of dit mogelijk is en kijken wij bijvoorbeeld of wij een wettelijke plicht hebben om de gegevens te bewaren. De ouders hebben het recht tot inzage in het leerlingdossier onder toezicht van een afgevaardigde van school. Hiervoor kan de ouder een verzoek indienen bij de directie. Het is ouders niet toegestaan om gegevens uit de dossiers te halen of te wijzigen. Het leerlingdossier wordt na uitstroom van de leerling nog maximaal 5 jaar in ons archief bewaard. Wanneer het kind uitstroomt naar bijvoorbeeld een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs of het voortgezet onderwijs verstrekken wij deze scholen informatie uit het leerling-dossier over de ontwikkeling in de voorgaande jaren. Wij maken hiervan een onderwijskundig rapport. Tevens verstrekken wij gegevens aan de ´Permanente Commissie Leerlingenzorg’ (PCL) in de toelatingsprocedure naar een school voor speciaal basisonderwijs of leerwegondersteunend onderwijs, onder voorwaarde van ondertekening en goedkeuring door de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Een opvallend hoog percentage (88,9%) stroomt op niveau door, wat aansluit bij het zorgvuldige POVO-proces met meerdere adviesrondes. Het ontbreken van onderadvisering benadrukt de nauwkeurigheid van de advisering.
Sociale ontwikkeling
Samen met de ouders wil de school een optimaal pedagogisch klimaat scheppen. Door middel van individuele contacten, ouderavonden en andere communicatiemiddelen wordt de samenwerking tussen school en ouders versterkt. Door het bieden van vertrouwen, veiligheid en sociale ondersteuning creëert de leerkracht een optimale situatie in de groep, waarbinnen het kind ervaringen kan op doen en zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Naast respect voor het individu vormt respect voor de ander en voor de wereld om ons heen een belangrijk uitgangspunt. LEES MINDER
The Leader In Me
Eigenaarschap
Saamhorigheid
Wat is de werkwijze van CSV Ridderhof voor sociale ontwikkeling?
CSV Ridderhof werkt sinds het schooljaar 2019-2020 met 'The Leader in Me', een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier 7 gewoonten aanleert gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt CSV Ridderhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CSV Ridderhof gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CSV Ridderhof?
CSV Ridderhof gebruikt 'The Leader In Me' als methode voor sociaal-emotioneel leren.