Rudolf Steiner Educare
Zustersstraat 25
5914 XX Venlo

Schoolweging

Schoolweging
27.55
Spreiding
6.41

De schoolweging van Rudolf Steiner Educare is 27,55 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,61% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Echter, dit is wel lager dan het vergelijkingspercentage van 96,45%, wat aangeeft dat er ten opzichte van andere scholen nog verbetering mogelijk is in het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 55,25% ligt boven de signaleringswaarde van 50,1%, maar onder het vergelijkingspercentage van 61,13%. Dit toont aan dat de school voldoet aan de basisdoelen, maar nog ruimte heeft om meer leerlingen naar het hogere niveau te tillen, vooral in vergelijking met soortgelijke scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen valt een sterke focus op theoretische leerwegen op: 20,83% havo/vwo en 8,33% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs met 4,17% hoger dan het regionale gemiddelde van 1,01%, wat een diverse leerlingpopulatie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRudolf Steiner EducareGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school werken wij met het Boom LVS. Dit zijn niet-methode gebonden toetsen die landelijk genormeerd en erkend zijn. Vanaf maart klas 2 worden de toetsen voor taal-spelling, rekenen-wiskunde en hoofdrekenen afgenomen. In de vierde klas komt daar Begrijpend lezen bij.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 53,85% van de oud-leerlingen onder het oorspronkelijke schooladvies presteert, tegenover 11,81% landelijk. Dit kan wijzen op een mogelijke overadvisering of uitdagingen in de aansluiting op het voortgezet onderwijs. Desondanks scoort 15,38% boven advies, wat aansluit bij de individuele begeleidingsmethoden van de school.