Openbare basisschool De Cirkel
Prinses Margrietstraat 124
3554 GJ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
29.81
Spreiding
8.5

De schoolweging van De Cirkel Utrecht is 29,81 , met een spreiding van 8,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de schoolweging en toont aan dat basisvaardigheden goed worden aangeleerd. De score ligt wel 4,8%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

37,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,81). Desondanks presteert de school 8,2%-punt beter dan vergelijkbare scholen op het fundamenteel niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 15,4% praktijkonderwijs (veruit boven regio-gemiddelde van 1,01%) versus 15,4% vwo-advies. De combinatie vmbo-b en vmbo-k/gt vormt de meerderheid (53,8%). Dit reflecteert de diverse populatie met zowel hoog- als laagpresteerders. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-advies (7,7% vs. 10,9% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Cirkel UtrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het BOOM LVS. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in de leerjaren 3 t/m 8 de BOOM LVS toetsen afgenomen. We gebruiken deze gegevens om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen en waar nodig te verbeteren. kind-, groeps- en schoolniveau. Ook geven deze toetsen zicht op de ontwikkeling van een groep en/of individuele leerling. De school gebruikt verschillende middelen om de resultaten en de voortgang van leerlingen in kaart te brengen: Observatieformulieren en signaleringslijsten. Methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Toetsen Leerlingvolgsysteem (BOOM). IEP eindtoets. Uitstroomcijfers naar het voorgezet onderwijs en speciaal (basis)onderwijs. Er wordt op verschillende manieren aangesloten bij het niveau van de leerlingen. Dat noemen we differentiëren. Er kan worden gedifferentieerd op tempo. Leerlingen krijgen dan meer of minder werk. Er kan ook worden gedifferentieerd op niveau. Leerlingen krijgen dan aangepaste opdrachten aangepast aan het beheersingsniveau van de leerling. Bij het geven van instructie, feedback en ondersteuning staat de leerkracht centraal. In de methoden die wij op school gebruiken staat hoe leerkrachten in de les kunnen differentiëren. Vanaf 2021 werken wij met een ontwikkelplan. De focus van het ontwikkelplan is gericht op rekenen, begrijpen lezen en spelling. Onderdeel van het ontwikkeltraject is EDI scholing voor alle leerkrachten. Uit de analyse van de BOOM toetsen kunnen we concluderen dat de opbrengsten een eerste lichte stijging laten zien. Deze scholing wordt in 2023/2024 voortgezet. Ook bij het werken met de nieuwe methodes voor rekenen, taal en spelling werken we met EDI.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoog percentage boven advies: 46,7% tegen 25,3% landelijk. Slechts 3,3% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Dit duidt op terughoudendheid bij het aanvankelijk advies gecombineerd met effectieve doorstroombegeleiding. De cijfers ondersteunen het beleid van pré-adviezen vanaf groep 6 en meervoudige toetsing.

Sociale ontwikkeling

Een veilig en positief pedagogisch klimaat is de basis voor alle leren. We willen kinderen het gevoel geven dat ze erbij horen. Ons uitgangspunt is dat ieder mens een natuurlijke behoefte heeft aan relatie, autonomie en competentie. We vinden het belangrijk om niet alleen ‘te leren weten’ en ‘te leren kunnen’, maar ook ‘te leren zijn’ en ‘te leren samenleven’. Onze school staat open voor alle kinderen van alle gezindten. Wij gaan uit van erkenning van die verschillen. Kinderen werken actief samen met anderen, ongeacht culturele of levensbeschouwelijke verschillen. LEES MINDER

een prettige en veilige school

samenwerken en leren

leer jezelf en de ander kennen

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Cirkel voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Cirkel maakt gebruik van het programma 'De Vreedzame School' om sociale vaardigheden en democratisch burgerschap te bevorderen. De school werkt van groep 1 tot en met 8 structureel aan een goed pedagogisch (leer)klimaat. De thema’s van ‘De Vreedzame School’ worden verbonden met andere vakken en thema’s. In groep 7 worden leerlingen opgeleid tot mediator om conflicten tussen kinderen op te lossen. De gedragsspecialist is voorzitter van de werkgroep sociale veiligheid en bespreekt aandachtspunten met kinderen, leerkrachten en/of ouders. Personeel, kinderen en ouders zijn samen verantwoordelijk voor een goed werkklimaat, kinderen hebben verantwoordelijkheden en een stem, en er worden hoge eisen gesteld aan positief sociaal gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Cirkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Cirkel gebruikt de veiligheidsthermometer en Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Cirkel?

Openbare basisschool De Cirkel gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.