KBS Onder De Bogen
Madridstraat 1
3541 DZ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
24.26
Spreiding
5.79

De schoolweging van Onder De Bogen is 24,26 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,52% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Slechts 0,48% van de leerlingen blijft onder deze basis, tegenover 2,66% landelijk. Deze score benadrukt het inclusieve karakter van het onderwijs, zoals beschreven in hun visie op gepersonaliseerd leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

86,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 56,2%. Dit is 20,1% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in de bovenbouw. De nadruk op 'ontwerpend leren' en wekelijkse talenturen dragen hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

KBS Onder De Bogen geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 38,1% havo en 33,33% vwo (samen 71,43%), tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt niet voor (vs. 1,01% regio), wat past bij de hoge schoolweging en academische cultuur. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b/k-adviezen, ondanks 24,26 schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOnder De BogenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het systeem met de naam ParnasSys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met een bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Ontwikkeling volgen We controleren elke dag het werk van de leerlingen of de leerlingen doen dit zelf. De focus ligt hierbij op feedback tijdens de les, in plaats van erna. De leerkracht in de groep observeert, toetst en verzamelt de gegevens van de resultaten. Hiervoor gebruiken we toetsen die aansluiten bij onze lesmethodes en genormeerde toetsen van Leerling in Beeld. Deze toetsresultaten zetten we in ons leerlingvolgsysteem. Daardoor kan de leerkracht de lijn in de ontwikkeling van een leerling goed volgen en doelen voor de leerling of een groep vaststellen. De leerkracht bespreekt uitslagen van toetsen en het rapportfolio met de leerling. In groep 6 bespreekt de leerkracht een verwachte leerrichting met ouders: theoretisch of praktisch. In groep 7 brengt de leerkracht een preadvies (doorstroomperspectief) uit over het type vervolgonderwijs dat voor de leerling het meest geschikt lijkt. In groep 8 vindt in januari een gesprek plaats over het (voorlopig) schooladvies tussen de leerkracht van groep 8, de leerling en ouders. We formuleren dit voorlopig advies meervoudig, dit betekent dat we altijd twee onderwijsniveaus noemen in het advies. Dit advies is in principe definitief. In februari wordt de IEP-Doorstroomtoets afgenomen. Na de uitslag van de doorstroomtoets kan het voorlopige advies bij een hoger resultaat nog naar boven worden bijgesteld. Na de uitslag van doorstroomtoets wordt de leerling in maart aangemeld op een school voor voortgezet onderwijs. Hiervoor moeten zes voorkeursscholen worden opgegeven, tenzij een school plaatsingsgarantie biedt. Voortgang en rapportfolio We nodigen aan het begin van elk schooljaar ouders uit voor een startgesprek. Vanaf groep 5 zijn ook de leerlingen bij dit gesprek aanwezig. We werken alle groepen met een digitaal rapportfolio (MijnRapportfolio). Ouders worden gedurende het schooljaar twee keer uitgenodigd voor een voortgangsgesprek. Bij het eerste voortgangsgesprek na de kerstvakantie worden alle ouders uitgenodigd, bij het tweede gesprek voor de zomervakantie is dit alleen op verzoek van leerkracht of ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 53,85% zit boven advies – dubbel zo hoog als de vergelijkingsgroep (25,27%). Dit bevestigt het beleid uit het schoolplan: 'Advies als minimale verwachting'. De nauwe samenwerking met VO-scholen via POVO-Utrecht garandeert realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Met behulp van de lessen filosofie en levensbeschouwing, de sociale vaardigheidslessen van de Kanjertraining, de debattrainingen, mediawijsheid en IPC leren we leerlingen om respect te hebben voor de mening van anderen, deze als gelijkwaardig te zien en nieuwsgierig te zijn naar ideeën die misschien afwijken van die van jezelf. In de leerlingenraad kunnen leerlingen actief meedenken over het beleid van school en leren ze in de praktijk hoe ze anderen moeten vertegenwoordigen, zichzelf leren presenteren, onderhandelen en compromissen kunnen sluiten. LEES MINDER

vertrouwen

rust

prettig schoolklimaat

Wat is de werkwijze van KBS Onder De Bogen voor sociale ontwikkeling?

KBS Onder De Bogen werkt aan de sociale vaardigheden van leerlingen met de Kanjertraining. De Kanjertraining is een anti-pestmethode en leidraad voor pedagogisch beleid. De training bestaat uit een serie lessen met oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Onder De Bogen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Onder De Bogen gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Onder De Bogen?

KBS Onder De Bogen gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.