
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Buiten Wittevrouwen is 21,23 , met een spreiding van 4,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basale onderwijskwaliteit, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde (98,9%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
onbekend
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 46,67% havo en 23,33% vwo (versus 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vmbo-k (10%) is lager dan regionaal gemiddelde (9,17%), wat past bij de montessori-ambitie om talent maximaal te ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori Buiten Wittevrouwen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Handelingsgericht werken De belangrijkste manier waarop we tussenresultaten gebruiken is door gebruik te maken van Handelingsgericht Werken (HGW). Hieronder leest u meer over welke resultaten we gebruiken. HGW is een proces waarbinnen leerkrachten met elkaar en met de intern begeleiders hun handelingsplannen voor de vakken per periode bepalen. Binnen het groepsplan stemmen ze af op de ontwikkeling en behoeften van de leerlingen. Meerdere keren per jaar wordt een groepsbespreking georganiseerd met de intern begeleiders en collega's uit de bouw. Methodegebonden toetsen Op onze school worden toetsen afgenomen die bij een methode horen, zoals rekenen, spelling, topografie. Deze toetsen worden vooral gebruikt door de leerkracht om inzicht te krijgen in welke onderdelen leerlingen beheersen en waar nog extra aandacht voor nodig is. Niet-methodegebonden toetsen Er worden ook methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. Sinds het schooljaar 2023-2024 werken we met IEP (Inzicht in Eigen Profiel). Na vergelijking van verschillende systemen en het delen van ervaring van andere scholen hebben we de keuze gemaakt om met het systeem van IEP te gaan werken. Het IEP Leerlingvolgsysteem sluit het beste aan bij onze visie op onderwijs en de manier van kijken naar kinderen. IEP heeft als onderdelen Hoofd, Hart en Handen en deze brede kijk op de ontwikkeling van leerlingen sluit bij onze visie aan. Algemene informatie voor ouders over IEP kunt u hier vinden: IEP - Voor ouders - Bureau ICE (bureau-ice.nl). Leerdoelen Tevens zijn er bewijsmomenten voor de leerlingen aan de leerkracht op basis van leerdoelen. De leerlingen bewijzen bepaalde doelen te beheersen. In de onderbouw wordt er gewerkt met leerdoelen vanuit de methode Kleuterplein. In de andere groepen bouwen we aan onze leerlijnen, waarbij we begonnen zijn met rekenen. Leerlingen hebben een doelenboekje en bewijzen hun het behalen van het doel aan de leerkracht. Doorstroomtoets groep 8 Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de eindtoets in groep 8 vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. Dit betekent dat de leerlingen in groep 8 de tussentijdse IEP toetsen in delen al in november en januari maken. De IEP-doorstroomtoets bestaat uit een taal- en een rekentaak. Tijdens de taaltaak worden de vier vaardigheden leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, mondelinge taalvaardigheid en begrippenlijst & taalverzorging gemeten. Tijdens de rekentaak worden de vier domeinen getallen, verhoudingen, meten & meetkunde en verbanden gemeten. De opgaven in de doorstroomtoets lopen op in moeilijkheidsgraad. Zo ervaart iedere leerling een succesgevoel. De IEP-toets gebruikt ook open vragen. Deze manier van vragen, waar de leerling zelf het antwoord mag invullen, verhoogt de validiteit van de toets. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is. Ook een moment waarbij het belangrijk is te laten zien wat je hebt geleerd. Basisscholen zijn verplicht de score van de eindtoets aan de middelbare school door te geven. Sociaal emotionele ontwikkeling / sociale veiligheid Voor de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gebruiken we de methode Vreedzaam. In het schooljaar 2023-2024 hebben we gebruik gemaakt van de Monitoring Sociale Veiligheid van Vensters. Leerlingen vulden daarbij een vragenlijst in over hun ervaringen op school. In het schooljaar 2024-2025 voeren daarnaast we ook een monitoring Burgerschapsvaardigheden uit, waarin het schoolklimaat een onderdeel van is. Montessori observatie We observeren kinderen in een montessoriklas onder andere omdat we willen weten wat het kind interesseert. Je kunt gemakkelijker lesjes aanbieden op het juiste niveau als je gekeken hebt naar wat een kind pakt en hoe geboeid hij ermee bezig is. Verder is het belangrijk om de voortgang van zijn ontwikkeling bij te houden. Hoe leert het kind? Wat leert het kind? Als je hier meer over weet, kun je registreren en ouders informeren. Daarna is het mogelijk inhoudelijk te praten met collega’s over het kind. Je moet ook observeren voordat je kunt ingrijpen in een situatie. Bekijk eerst wat er gebeurt en of het kind zelf met een oplossing komt. Observeren heeft ook een doel dat verder gaat dan het individuele kind. Na meerdere observaties kun je beter inspelen op de individuele behoeften, maar ook op de groepsbehoeften. Kinderen inspireren elkaar met hun werk. Je ziet wat er leeft in je klas en waar je lesjes over kunt geven, welke werkjes in trek zijn en waar je meer van op de plank moet hebben liggen. Signalering Observatie Evaluatie Registratie Deze stappen vormen een belangrijk uitgangspunt in toetsing en handelen in de klas
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,88% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 24,39% boven verwachting presteert. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en montessori-principe van 'volgen van individuele ontwikkeling'.
Sociale ontwikkeling
Wij werken volgens de visie van Maria Montessori vertaald naar deze tijd. Haar visie op onderwijs en opvoeding is een bindend element en vormt het uitgangspunt voor ons onderwijs. In de kern is Montessorionderwijs gericht op sociale opbrengsten. Dit is terug te zien in onze onderwijsaanpak waarbij samen leren en samen leven centraal staan, naast het stimuleren van werken op basis van intrinsieke motivatie. Leerlingen werken vaak samen, leerlingen worden betrokken bij het vormgeven van en zorgdragen voor de omgeving, leerlingen vragen hulp aan een klasgenootje, etcetera. In onze lessen kosmisch onderwijs, maar ook de lessen met de methode Vreedzaam, komen deze sociale opbrengsten aan bod en werken wij aan Burgerschapsvorming. LEES MINDER
Jezelf kennen en beheersen
Samenwerken
Zelfstandig keuzes maken
Wat is de werkwijze van KBS Montessori Buiten Wittevrouwen voor sociale ontwikkeling?
KBS Montessori Buiten Wittevrouwen gebruikt de kernwaarden van het Montessorionderwijs, waarbij zelfstandigheid centraal staat. Daarbij is kennis over jezelf en de ander belangrijk. De school gebruikt het Vreedzaam-programma om inzicht te krijgen in groepsprocessen en individuele ontwikkeling. De school heeft een specialist Vreedzaam en opgeleide mediatoren. De leerlingenraad wordt nieuw leven ingeblazen. Vanaf groep 5 wordt jaarlijks het welbevinden van leerlingen bevraagd middels een enquête en besproken in het team.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Montessori Buiten Wittevrouwen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Montessori Buiten Wittevrouwen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.