
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Sluiskil is 33,71 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school net onder het vergelijkingsgemiddelde (93,89%), maar ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat een stabiele basiskwaliteit zien.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een nadruk zien op het vmbo: 44,44% van de adviezen valt binnen vmBO-b/k tot vmbo-(g)t. Het havo/vwo-advies is met 27,78% lager dan bij vergelijkbare scholen (45,54%). Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1,01% is. De combinatie van vmbo-(g)t/havo (22,22%) en havo (11,11%) benadrukt een doorstroomgerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Sluiskil | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.02 | 171.54 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hechten veel waarde aan de kwaliteit van ons onderwijs. Immers onze (uw) kinderen hebben recht op het best mogelijke onderwijs. Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit is een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op: hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (Leerling in Beeld) We hanteren een toetskalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor de verschillende vakgebieden deze zogenaamde landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren ten opzichte van overige scholen in Nederland. De onderstaande toetsen worden op verschillende momenten afgenomen. De uitslagen worden daarna geanalyseerd en indien nodig wordt actie ondernomen. In de toetskalender staan de momenten van afname gedurende het schooljaar. Daarnaast worden er natuurlijk ook methode gebonden toetsen afgenomen. De toetsen die gebruikt worden zijn: Groep 3-8: Begrijpend luisteren groep 3 Begrijpend lezen groep 4-8 Rekenen en Wiskunde Technisch lezen Avi en DMT Spelling niet-werkwoorden groep 3-8 Taalverzorging 6-8 Spelling werkwoorden groep 7-8 Studievaardigheden Woordenschat Bij extra zorgen maken we structureel gebruik van tussentijdse toetsen. PI-dictee Tempotoets Rekenen DLE-toets Rekenen Rekenen basisbewerkingen Engels (voor groep 7 en 8) Sociaal-emotioneel functioneren Executieve functies Groeimeter (Rekenen én Spelling) Groep 8 maakt jaarlijks de verplichte doorstroomtoets. Sinds 2024 hebben we gekozen voor de doorstroomtoets van Leerling in Beeld. Deze toets geeft een indruk van de cognitieve capaciteiten van de leerling. De toets uitslagen zijn medebepalend om tot het definitief schooladvies te komen voor de keuze van het voortgezet onderwijs. Het advies van de basisschool is leidend en zal worden overgenomen door het voortgezet onderwijs. Hiervoor zal een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) en kind worden gevoerd. De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt gevolgd a.d.h.v. de taal- en rekendoelen. Hiervoor maken we gebruik van de meetinstrumenten van Kijk en Onderbouwd. In groep 3-8 wordt door observaties van de leerkrachten en een zelfreflectie door de kinderen vanaf groep 5 zelf een sociaal-emotioneel ontwikkeling gevolgd. Dit voeren we ook in bij Leerling in Beeld. Daarbij kijken we ook naar de Executieve Functies van de kinderen. Aan de hand van de resultaten zijn er besprekingen tussen de groepsleerkrachten en de intern begeleider. De resultaten van deze toetsen en observaties worden met ouders en kinderen tijdens de rapportgesprekken besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 23,08% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, tegen 11,81% landelijk. Desondanks behaalt 38,46% het geadviseerde niveau. De relatief hoge schoolweging (33,71) speelt mogelijk een rol in deze discrepantie. De school zet volgens haar beleid in op vroegtijdige signalering, wat blijkt uit het feit dat 38,46% boven advies presteert.
Sociale ontwikkeling
Om een sociaal veilig klimaat te creëren, zet de school meerdere met elkaar samenhangende interventies, programma's en methoden in op individueel niveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak. Sociale weerbaarheid en autonomie zijn competenties die we van belang vinden voor onze kinderen. Afspraken binnen de school zijn ook afspraken die met pedagogisch medewerkers en vrijwilligers zijn gemaakt. Een duidelijke lijn voor de kinderen is aanwezig met betrekking tot de waarden en normen die we hanteren binnen het kindcentrum. De kinderen worden ieder jaar betrokken in de samenstelling van hun waarden en normen binnen de klas. Om de groepsvorming goed te laten verlopen, gebruiken we de methode "Kwink". En zetten we de Gouden weken in. Binnen het kindcentrum hebben we vier hoofdregels: Ik, jij, wij, we horen er allemaal bij. We ruimen alles op, een net gebouw is top! We zijn zuinig op het materiaal, want het is van ons allemaal. Binnen zullen we rustig zijn, rennen doen we op het plein. LEES MINDER
Samen
Veiligheid en geborgenheid
Ontwikkeling en groei
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Het Mozaïek zijn gebaseerd op de kijk op kinderen en de maatschappij. De school gebruikt de methoden 'Goed van Start' en 'Kwink' omdat deze het best bij deze visie passen. De opbrengsten van de methode worden gemeten met Leerling in Beeld observatielijsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Mozaïek gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Observatielijsten van Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Mozaïek?
Basisschool Het Mozaïek gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Schooljudo en Weerbaarheidstraining van Aan-Z.