Verschoorschool
Esdoornlaan 2 A
4254 AV Sleeuwijk

Schoolweging

Schoolweging
30.01
Spreiding
6.78

De schoolweging van Verschoorschool is 30,01 , met een spreiding van 6,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% én het regionale gemiddelde van 95,9%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Toch blijft dit 6,5%-punt onder het regionale gemiddelde (57,8%). Dit reflecteert de complexere populatie, maar toont ook ruimte voor optimalisatie in uitdagend onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel (54,5% vmbo-(g)t, 18,2% havo/vwo) wijkt sterk af van vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t, 27,5% havo/vwo). De focus ligt duidelijk op beroepsgerichte leerwegen, terwijl theoretische adviezen ondervertegenwoordigd zijn. Toch valt 9,1% vwo-advies op – een prestatie gezien de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVerschoorschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB173.9175.23173.9

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij hebben hoge ambities voor onze leerlingen. Dat zijn ambities gericht op het leren en de cognitieve resultaten, maar ook gericht op de algemene en sociale ontwikkeling. Gezien de weging moeten opbrengsten behaald worden die vergelijkbaar zijn met de landelijke gemiddelden. Omdat de verschillen tussen de leerlingen groot zijn, kunnen de ambities binnen een jaargroep voor leerlingen onderling wel verschillen. In reflectiegesprekken/ portfoliogesprekken met het kind en LLO gesprekken met het kind, de ouders en de leerkracht (3 maal per jaar) worden deze hoge ambities door de leerkracht en het kind zelf geformuleerd. Ook wordt de koppeling gemaakt naar het leergedrag, de inzet en motivatie die nodig zijn om de hoge ambities en doelen te behalen. Hierover worden afspraken gemaakt en vastgelegd in het LLO formulier. Het gesprek erna wordt daarop terug gekomen om de follow- up te garanderen. Om het effect van ons onderwijs te kunnen meten hanteren we naast observaties, methode gebonden toetsen en de beoordeling van gemaakt werk, ook een serie objectieve toetsen. Hiervoor maken we gebruik van het Cito Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. In iedere groep worden jaarlijks meerdere toetsen afgenomen. Al deze toetsen zijn opgenomen in de toetskalender. In de onderbouw (groep 1 en 2) gebruiken we het observatiesysteem van Digikeuzebord. Daarnaast gebruiken leerkrachten en de ouders de portfolio’s van social schools om de ontwikkeling van de kleuters in kaart te brengen. Ook worden er, wanneer er aanleiding toe is, toetsen afgenomen vanuit het Toetspakket Beginnende Geletterdheid, om tijdig mogelijke ‘risicolezers’ te signaleren en preventief te begeleiden. In de groep 3 t/m 8 worden toetsen voor het leerlingvolgsysteem afgenomen op het gebied van rekenen, lezen, begrijpend lezen, spelling en taalverzorging (groep 6 t/m 8). De uitslagen van alle toetsen en observaties dienen als leidraad voor aangepaste begeleiding in de klas. Alle toetsen in het Cito LIB zijn genormeerd. Deze normen zijn bedoeld om de vaardigheid van leerlingen te vergelijken met die van andere leerlingen in eenzelfde jaargroep. Bij Cito wordt een indeling in niveaus van I tot en met V gehanteerd. De niveaugroepen geven aan hoe een leerling het doet ten opzichte van een landelijke steekproef leerlingen. Aan het eind van de basisschool (in februari groep 8) maken alle leerlingen een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een bindend advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Het aantal leerlingen dat door onze school per jaar verwezen wordt naar een speciale school voor basisonderwijs is bijzonder laag. De leerlingen van onze school stromen uit naar diverse vormen van voortgezet onderwijs, van VMBO tot gymnasium. Een en ander hangt af van de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van het kind. Gedurende hun gehele loopbaan volgen wij onze oud-leerlingen op het voortgezet onderwijs om onze prognoses te vergelijken met ons advies. Onze school scoort gemiddeld jaarlijks rond wat verwacht mag worden van onze schoolvergelijkingsgroep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 33,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 8,3% onder presteert. Dit duidt op terughoudendheid in advisering én effectieve begeleiding in het VO. De beschreven zorgvuldige procedure 'De Brug Over' met herhaalde toetsmomenten lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Onze leerlingen en hun sociale opbrengsten De leerlingen van onze school komen uit een hele diverse populatie. De leerlingen hebben behoefte aan autonomie en eigenaarschap, maar binnen de gestelde grenzen. Deze grenzen worden gesteld door de leerkracht en het draagvalk ervoor wordt gecreëerd door middel van de Kanjertraining. De Kanjertraining is een methodiek waarbij kinderen leren hoe ze met anderen om dienen te gaan. Al onze leerkrachten hebben een Kanjercertificaat behaald. Voor onze hele school gelden de regels behorend bij de Kanjertraining. Rianne Crielaard is onze Kanjercoördinator. Zij is het aanspreekpunt voor leerlingen én ouders wanneer er sprake is van pestgedrag. Sociale en fysieke veiligheid Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen twee maal per schooljaar een vragenlijst af bij leerlingen en leerkrachten in Kanvas en om het jaar ook bij het team en de ouders via WMKpo. We hechten grote waarde aan een sociaal-veilige sfeer op onze school. De uitslag van de vragenlijst bespreken we binnen het team en de Medezeggenschapsraad. De leerkrachten bespreken het weer in de groep zodat we kunnen onderzoeken wat de cijfers zeggen. Op grond van deze informatie bepalen we of de koers juist is of dat er extra of andere interventies wenselijk zijn. Daarnaast voeren we veel individuele gesprekken met kinderen waarin kinderen de ruimte krijgen te vertellen hoe het met hun gaat en waar zij behoefte aan hebben. Binnen de gesprekkencyclus voor personeel is hier ook structureel aandacht voor. LEES MINDER

Samen leren

Samen leven

Samen genieten

Wat is de werkwijze van de Verschoorschool voor sociale ontwikkeling?

Het motto van de school is 'Samen leren, samen leven en samen genieten', wat de kernwaarden omvat. De school is kleinschalig, openbaar, gericht op eigenaarschap en burgerschap, en streeft naar welbevinden en betrokkenheid. De Kanjertraining wordt van groep 1 tot en met 8 ingezet als leidraad voor sociaal leren. Kanvas wordt gebruikt om de sociale opbrengsten twee keer per jaar te meten.

Welke registratievorm gebruikt de Verschoorschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Verschoorschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Verschoorschool?

De Verschoorschool gebruikt de Kanjertraining en het Lev-project voor sociaal-emotioneel leren.