
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Schuinesloot is 29,94 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%) en het regionaal gemiddelde (95,7%). Alle leerlingen hebben hiermee de basisvaardigheden verworven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het regionaal gemiddelde van 57,3%. Dit reflecteert een sterk onderwijsaanbod voor ambitieuze leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke academische focus: 45,45% havo/vwo-advies, ruim boven het regionaal gemiddelde (10,93%). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0,12% vs 1,01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (18,18%) en vmbo-k/gt (27,27%) benadrukt aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Schuinesloot | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.25 | 176.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het onderwijs op “De Wegwijzer” staat het kind centraal, denken we in kansen en zoeken we naar talenten. Om de leerling goed te kunnen begeleiden, volgen we zijn/haar ontwikkeling op diverse gebieden. Dit wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Door dagelijks met een kind te werken, krijgt de leerkracht een goed beeld van zijn functioneren. Daarnaast is toetsing belangrijk: mede hierdoor kunnen problemen worden opgespoord en kan een objectieve beoordeling worden gemaakt. Op onze school hanteren we verschillende soorten toetsen, allemaal gericht op het zo goed en efficiënt mogelijk begeleiden en volgen van uw kind. Bij de kleuters werken we volgens het ontwikkelingsvolgsysteem \"Dorr\". Dagelijks: omdat kinderen elke dag anders zijn; Observeren: om de ontwikkeling van kinderen te volgen; Registreren: om van hieruit aan te kunnen sluiten met een nieuw onderwijsaanbod dat afgestemd is op de ontwikkeling van het individuele kind (gepersonaliseerd); Rapporteren: om ouders op de hoogte te kunnen houden van de ontwikkeling van hun kind. Dorr is een observatiepakket dat ons leerkrachten, vanuit een beredeneerd aanbod van 48 leerlijnen, meer structuur geeft bij het plannen van activiteiten en daarbij kinderen laat observeren in vrije onderwijssituaties. Het onderwijsaanbod is verdeeld in 6 niveaus. Het aanbod en de observaties richt zich op een bepaald onderdeel van de leerlijn; dat sluit echter niet uit dat in deze periode ook andere onderdelen uit de leerlijn kunnen worden aangeboden. De observatiegegevens worden in kaart gebracht en laten zo een goed beeld zien van het ontwikkelingsverloop van een leerling. De gegevens van alle leerlingen worden in een groepsprofiel gezet. Aan de hand van de gegevens worden nieuwe activiteiten aangeboden in de groep en aan individuele leerlingen. Essentieel voor Dorr is dat goed kijken naar de ontwikkeling van kinderen de basis is voor de inhoud en organisatie van het onderwijs. Dorr is een compleet programma en inclusief de observatie voor motoriek, sociale veiligheidsbeleving en burgerschap. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van CITO, Leerling in Beeld en de methode gebonden toetsen om de leerlingen te volgen en de tussenresultaten op te maken. N.a.v.de toetsuitslagen (Leerling in Beeld en methodegebonden toetsen) wordt indien nodig extra hulp geboden of een (groeps)handelingsplan opgesteld. Aan de hand van observaties worden er in Parnassys korte aantekeningen gemaakt om zicht te houden op de vorderingen van de kinderen, op cognitief gebied, motorisch gebied, sociaal-emotioneel gebied en burgerschap. Relevante informatie over de leerlingen wordt vermeld in Parnassys. Hier zijn ook de uitslagen van de LIB-toetsen en de methodetoetsen te vinden. De uitkomsten van deze toetsen en de interventies die we opstarten n.a.v. deze toetsen worden in de 10-minutengesprekken met u besproken. Hoe wordt er nog meer getoetst in de groepen 1 tot en met 8? Voor burgerschap zijn we op zoek naar een toetsmethode, helaas zijn er nog niet zoveel op de markt te vinden! De kanjermethode laat zich toetsen door Kanvas, 2 keer per jaar kunnen leerlingen een lijst invullen. De schoolvragenlijst wordt schoolbreed gedeeld in april met de inspectie. Onze doelen/beleid n.a.v. de tussenopbrengsten Naar aanleiding van de tussenresultaten Cito wordt er nog steeds extra ingezet op rekenen en taal en daarbij contact gezocht met externe instanties. We werken voor rekenen en spelling nu met Snappet, een methode waarin differentiatie door middel van gepersonaliseerd leren duidelijk naar voren komt en wij het adaptief leren kunnen uitdragen. Wij kunnen ieder kind met deze methode nog beter op eigen niveau begeleiden. Door deze methode hebben we ieder kind heel duidelijk in beeld, kunnen we nog beter analyseren en onderzoeken waar het soms mis gaat om vervolgens het kind op een juiste manier te kunnen gaan helpen. In groep 3 gebruiken we de methode \"Lijn 3\" voor voorbereidend en technisch lezen. Deze methode biedt veel mogelijkheden om te differentiëren. Het gebruik van de software voor computer, i-pad en digibord biedt vele mogelijkheden. Naast aandacht voor de kinderen die moeite hebben met de materie, proberen we ook die kinderen die het allemaal makkelijk aankunnen, aandacht en uitdaging te geven door het compacten en verrijken van de lesstof en te helpen bij onderzoeksmatig werken. (zie ook Snappet). Bij de kleuters komt dat tot uiting in de moeilijke kast en bij de inloop worden materialen klaargezet die passen bij de zone van de naaste ontwikkeling voor het individuele kind. De aanschaf van de Pittige Plus Torens heeft er voor gezorgd dat het aanbod voor de meer- en hoogbegaafden nog groter is geworden. Er is een leerkracht vrijgeroosterd om deze leerlingen 1 dag te begeleiden. Een aantal hoogbegaafde leerlingen kunnen aangemeld worden bij Manifesto, dit is een speciale klas binnen het samenwerkingsverband waar leerlingen één morgen in de week les krijgen op niveau met ontwikkelingsgelijken. Deze groep heeft les op woensdagmorgen bij ons op school en wordt geselecteerd door een team van leerkrachten en orthopedagogen van het samenwerkingsverband. Onderzoek en analyse na het toetsen In het schooljaar 2024-2025 gaan we het portfolioleren langzaam invoeren (bij het lezen werken we al op deze manier), hierdoor worden kinderen en ouders nog beter betrokken bij de persoonlijke opbrengsten en ontstaat er nog meer eigenaarschap bij leerling en ouder. Op deze manier worden ook de toetsen, onderzoeken en schoolvragenlijsten, voor veiligheid en sociaal/emotionele ontwikkeling besproken en onderzocht om daarna een beleid op de uitkomsten te maken. Tijdens de teamvergaderingen is er één keer in de twee weken een korte leerlingbespreking geagendeerd voor het evalueren/bijstellen van eventuele doelen en voor het bespreken van eventuele plotselinge incidenten/ontwikkelingen rondom een leerling. De Wegwijzer heeft de inspanningsverplichting op zich genomen om de IV en V scores niet onder het landelijk gemiddelde uit te laten komen. Doel en ambitie t.o.v. landelijk gemiddelde: score > 10% I+ score > 10% I score > 40% II/iii score < 20% IV score < 10% V score < 10% V- Onze ambitie t.o.v. de doorstroomtoets: Lezen 100% 1F Taalverzorging 100% 1F Rekenen 91,6% 1F Lezen 80% 2F Taalverzorging 60% 2F Rekenen 60% 1S
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,1% van de leerlingen presteert boven advies (i.o.m. landelijk 25,3%), terwijl eveneens 23,1% onder advies functioneert (vs 11,8% landelijk). Deze dubbele beweging benadrukt het belang van de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Om systematisch te blijven werken aan het pedagogisch klimaat, gebruiken we als methode voor sociaal emotionele ontwikkeling de Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit vier verschillende lessenseries die voor een doorgaande lijn binnen de basisschool zorgen. De leerkrachten geven in hun eigen groep de kanjerlessen, nadat zij hiervoor een aparte opleiding hebben gevolgd (we zijn een Kanjerschool). We geven de training in de groepen 1 t/m 8. Het doel van de Kanjertraining is dat kinderen leren positief over zichzelf en de ander te denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de training zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is simpel: de Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en inzicht in hun eigen gedrag. Hierdoor komt tijd en energie vrij. Onze inzet is dat de kinderen zich door de Kanjertraining veilig voelen, betrokken zijn bij elkaar, onderlinge conflicten respectvol weten op te lossen en elkaar kunnen helpen. De Kanjertraining heeft de volgende uitgangspunten die iedere les naar voren komen: - We vertrouwen elkaar; We helpen elkaar; We werken samen; We hebben plezier; We doen mee. LEES MINDER
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van C.N.B.S. De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van C.N.B.S. De Wegwijzer komen voort uit de christelijke levensbeschouwing. De school werkt met de Kanjermethode, een Cotan geregistreerde methode, en is erkend als Kanjerschool. Dit verplicht de school tot het volgen van tweejaarlijkse trainingen. De registratievorm biedt een duidelijk overzicht van de ontwikkelingen van de leerlingen. Aan de hand van de uitkomsten kan een plan worden ingezet bij problemen op groeps-, school- of individueel niveau. De posters, petten en afspraken van de Kanjermethode zijn zichtbaar in de school. Ouders worden betrokken bij deze methode. Daarnaast worden andere methoden gebruikt die aansluiten bij de sociaal/emotionele ontwikkeling, zoals Godsdienstmethode Kind op maandag, SamSam, Tv programma’s NOT, Blink, Kwink, Snappet en Beweegwijs. De leerlingen worden tweejaarlijks bevraagd in de bovenbouw en voor de onderbouw wordt er twee keer een lijst ingevuld. Bij problemen wordt actie ondernomen met behulp van de methode of met externe inzet. Voor groep 5-8 worden de Kanvaslijsten voor leerkracht en leerling gebruikt, voor groep 1-2 de observatie-items uit DORR, voor groep 6 t/m 8 de Schoolvragenlijst van Saqi en voor groep 4-8 het sociogram van de Kanjermethode. In de groepen 1-8 worden de kanjerlessen gegeven die worden toegepast in andere lessen, zoals gym of spel, bij conflicten of weigering om samen te spelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt C.N.B.S. De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
C.N.B.S. De Wegwijzer gebruikt Kanvas, Dorr voor de kleuters en Saqi (naast Kanvas) voor groep 6 t/m 8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt C.N.B.S. De Wegwijzer?
C.N.B.S. De Wegwijzer maakt gebruik van 'Een doos vol gevoelens', Kanjertrainingen, Kind op maandag, SamSam en Beweegwijs (focus op omgang op het plein) voor sociaal-emotioneel leren.