C.N.B.S. De Wegwijzer in Schuinesloot

Het team van C.N.B.S. De Wegwijzer in Schuinesloot

Current section: team
Lage Landweg 2
7777 Schuinesloot

Zie hier hoe het team van C.N.B.S. De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van C.N.B.S. De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past C.N.B.S. De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed C.N.B.S. De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor C.N.B.S. De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Invulling Lerarentekorten op C.N.B.S. De Wegwijzer

Ontdek hoe C.N.B.S. De Wegwijzer proactief omgaat met lerarentekorten en beleid rondom het naar huis sturen van leerlingen. Onze school hanteert een verantwoord beleid bij het naar huis sturen van leerlingen, gebaseerd op wettelijke uitgangspunten. We bieden een transparante procedure voor deze uitzonderlijke situaties. De aansprakelijkheid van directie en schoolbestuur staat centraal bij het waarborgen van de veiligheid en het onderwijs. Het naar huis sturen van leerlingen is een laatste redmiddel, toegepast nadat alle alternatieven zijn uitgeput. Bij onvoorziene omstandigheden tijdens de schooldag zoekt de directie direct naar interne of externe vervanging. Indien dit niet lukt, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen of onder toezicht van collega's geplaatst. Als definitieve vervanging niet mogelijk is, overwegen we het verdelen van leerlingen of het informeren van ouders met het verzoek hun kind op te halen. Bij het niet kunnen ophalen van leerlingen, maken we duidelijke afspraken met ouders over de thuiskomst. We informeren het bestuur en de onderwijsinspectie altijd voorafgaand aan het naar huis sturen van leerlingen. Dit zorgt voor een zorgvuldige afhandeling conform de geldende richtlijnen. Indien de directie de dag van tevoren weet dat er voor een groep geen leerkracht beschikbaar is en er geen vervanging mogelijk is, worden leerlingen verdeeld of worden ouders geïnformeerd. Een brief of e-mail legt de situatie en de genomen stappen uit. Door deze zorgvuldige procedures te volgen, handelen het bestuur en de directie verantwoordelijk. Dit minimaliseert de kans op aansprakelijkheid voor schade die leerlingen aan derden zouden kunnen toebrengen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn verdeeld over 4 combinatiegroepen (1/2, 3/4, 5/6, 7/8) van gemiddeld 20 leerlingen. Bij enkele vakken zoals bijvoorbeeld begrijpend lezen zijn de leerlingen groepsdoorbrekend per niveaugroep ingedeeld.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op C.N.B.S. De Wegwijzer: Specialisten voor Iedere Leerling

4

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Speciaal Onderwijsassistent voor Zorgleerlingen
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Eén leerkracht is exclusief vrijgeroosterd om intensieve begeleiding te bieden aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Deze leerkracht werkt nauw samen met een toegewijde onderwijsassistent en de interne begeleider om een effectief ondersteuningsplan te garanderen. Samen zorgen zij voor een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op het gebied van taal en rekenvaardigheid.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertrainers (Leerkrachten)

Toelichting van de school:

Op C.N.B.S. De Wegwijzer hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerkrachten zijn getraind als Kanjertrainers, wat zorgt voor een positieve en veilige sfeer in de klas. Na een grondige analyse van de resultaten van onze Kanjer-vragenlijsten, wordt een leerkracht vrijgeroosterd voor gerichte gesprekken met leerlingen. Dit proactieve beleid waarborgt dat elke leerling de emotionele ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om te floreren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies Versterken

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leerkracht Zorgleerlingen

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor de verbetering van gedrag, werkhouding en taakaanpak bij onze leerlingen. Met behulp van het innovatieve programma 'Breinhelden' werken we in alle groepen doelgericht aan de ontwikkeling van executieve functies. Dit programma helpt leerlingen essentiële vaardigheden aan te leren zoals plannen, organiseren en zelfregulatie. Door deze gerichte aanpak ondersteunen we hen bij het succesvol afronden van taken en het ontwikkelen van een positieve werkethiek, wat cruciaal is voor hun schoolsucces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gymdocent
Implementatie Beweegwijs Methodiek

Toelichting van de school:

C.N.B.S. De Wegwijzer stimuleert een gezonde levensstijl door volop aandacht te besteden aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling. Dankzij een subsidie voor impuls en innovatie in bewegingsonderwijs, kunnen we de voortgang van leerlingen op dit gebied nauwkeurig monitoren. We maken gebruik van de Bloc-test, ontwikkeld door de HAN Universiteit, om de motorische vaardigheden van onze leerlingen te evalueren. Dit stelt ons in staat om gerichte interventies te bieden en ervoor te zorgen dat elke leerling zich fysiek optimaal kan ontplooien.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke specialisten hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, staat C.N.B.S. De Wegwijzer altijd klaar om samen met ouders en externe partners passende oplossingen te vinden voor de individuele behoeften van onze leerlingen. We streven naar een omgeving waarin alle leerlingen zich veilig en verzorgd voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Gymlokaal
Logopedie
De plusklas ( Manifesto leerlingen niet)
Techniekklas (op vrijdagmiddag voor de bovenbouw)

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Wegwijzer

Ontdek Hoe Wij Uw Kind Helpen te Groeien

Op basisschool De Wegwijzer geloven we in de kracht van persoonlijke aandacht. Wij beschrijven hier hoe wij basis- en extra-ondersteuning bieden, afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Ons schoolondersteuningsprofiel en afdelingsplan zijn ter inzage beschikbaar, waarin de grenzen en mogelijkheden van onze ondersteuning gedetailleerd zijn. Wij streven ernaar om onderwijs te bieden dat perfect aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van uw kind. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals taal- en rekenproblemen, hoogbegaafdheid of gedragsuitdagingen, zijn van harte welkom. Onze gespecialiseerde intern begeleider werkt nauw samen met leerkrachten, en we maken gebruik van de expertise van een orthopedagoog en specialisten van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Veld Vaart & Vecht. Open communicatie met ouders staat centraal; we delen onze observaties en betrekken u actief bij de begeleiding van uw kind. Samen met u zoeken we naar de beste oplossingen, ook als extra ondersteuning buiten onze school nodig is. Onze school omarmt diversiteit en streeft ernaar om tegemoet te komen aan de individuele verschillen tussen leerlingen. Dit realiseren we door een sterk ondersteuningssysteem, een positief pedagogisch klimaat en adaptief lesmateriaal. Kinderen met een beperking zijn welkom en kunnen, net als alle andere kinderen, de schoolloopbaan volgen in hun vertrouwde omgeving. De extra ondersteuningsgelden die wij ontvangen, stellen ons in staat om de meeste leerlingen binnen onze school te begeleiden. Bij elke aanmelding van een kind met een beperking evalueren we zorgvuldig of onze faciliteiten en expertise passen bij de benodigde ondersteuning. Factoren zoals de aard en omvang van de ondersteuningsvraag, onze huidige capaciteit en de beschikbaarheid van externe expertise worden hierbij meegewogen. Ons aanmeldprotocol voor kinderen met een beperking is beschikbaar; neem contact op met de directeur voor meer informatie. Als onderdeel van de Afdeling Coevorden-Hardenberg van het SWV Veld, Vaart & Vecht, werken we samen aan een breed ondersteuningsaanbod. De stuurgroep, bestaande uit schoolleiders, stelt jaarlijks een afdelingsplan op dat de inzet en financiering van extra ondersteuning binnen de regio beschrijft. Onze extra ondersteuning wordt versterkt door de inzet van extra onderwijspersoneel: momenteel zijn twee leerkrachten en een onderwijsassistent structureel beschikbaar voor intensieve begeleiding. Deze inzet is ook na de inzet van NPO-gelden behouden, wat resulteert in een hogere formatie dan het leerlingenaantal zou suggereren. We creëren kleine combinatieklassen om elke leerling een eerlijke kans te geven en investeren continu in de professionalisering van ons team. Dit alles om de ontwikkeling van elk kind optimaal te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Wegwijzer

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Op C.N.B.S. De Wegwijzer streven we continu naar de verbetering van ons onderwijs en onze organisatie. Dit doen we door middel van een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de Wet Onderwijs Toezicht (WOT), met als doel een effectief zelfevaluatiesysteem te ontwikkelen. We maken gebruik van het WMKpo-systeem om onze onderwijs- en organisatieprocessen periodiek te evalueren. De directeur neemt deel aan jaarlijkse evaluaties en trainingen met Cees Bos van Onderwijs Kwaliteit Academy. Ons team voert regelmatig 'sterkte-zwakte analyses' uit om ons onderwijs te optimaliseren. Op basis hiervan ontwikkelen we een meerjarenveranderingsplan, in lijn met onze visie, missie en doelen. Het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs is onze topprioriteit. We leggen vast hoe we ons onderwijsaanbod, onze schoolorganisatie en alle onderwijsfacetten inrichten. Het schoolplan documenteert deze afspraken, zodat wij transparant zijn over onze prestaties en verantwoordelijkheden. In de toekomst streven we naar een 360° feedback-systeem en wederzijdse visitaties binnen ons samenwerkingsverband 'Veld Vaart en Vecht' om onze kwaliteit verder te verhogen.

Hoe Implementeren Wij Onze Onderwijsdoelen en Verbeterplannen?

Om onze onderwijsdoelen te realiseren, focussen we op diverse kerngebieden. We verbeteren en borgen coöperatief leren en stellen een beleidsplan voor burgerschap op. Door middel van videotrainingen en klassenbezoeken, gekoppeld aan persoonlijk ontwikkelingsplannen (POP) en competentiegidsen, waarborgen we de kwaliteit van ons onderwijs, wat ook wordt vastgelegd in een kwaliteitskaart. We verdiepen ons in Expliciete Directe Instructie (EDI) en denken meer in termen van leerdoelen en effectiviteit. Het doelmatig en interactief handelen van leerkrachten wordt continu verbeterd, zoals beschreven in onze schoolscan. Voor leerlingen met leer- of sociaal-emotionele problemen zetten we diepteanalyses en diagnoses in om effectieve ondersteuning te bieden. Deze aanpak monitoren en evalueren we cyclisch, in samenwerking met leerlingen en ouders. De Kanjermethode wordt ingezet voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, wat zeer succesvol blijkt voor kinderen, leerkrachten en ouders. We blijven ons bijscholen om dit instrument optimaal te benutten. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben, worden gestimuleerd door compacting, verrijking en versnelling van lesstof, evenals door extra leermateriaal zoals Pittige Plus Torens en Manifesto. Ons protocol voor hoogbegaafdheid wordt jaarlijks geëvalueerd, en we hebben een geschoolde talentbegeleider. Om leerlingen met talenten beter te begeleiden, besteden we veel aandacht aan executieve functies met de 'Breinhelden'-methode. Daarnaast stimuleren we minimaal twee uur beweging per week met 'Beweeg Wijs', zowel in de pauzes als tijdens lessen. Om de werkdruk te beheersen en elk kind optimale aandacht te geven, hebben we een onderwijsassistent aangesteld. In de middagen focussen we op thematisch onderwijs, gepersonaliseerd leren en portfolio-ontwikkeling. Op het gebied van ICT beschikken we over voldoende devices per leerling, een goed functionerend netwerk en C-touchborden. We gebruiken iPads voor creatieve ICT-activiteiten en Chromebooks voor educatieve programma's zoals Snappet en Blits. Leerkrachten professionaliseren zich in digitale geletterdheid, met name met de Blits-methode. Hoewel we digitaal werken, blijven we ook papier en werkboeken gebruiken om de verbinding tussen brein en motoriek te stimuleren. Onze kwaliteitszorg en verbeteractiviteiten worden vastgelegd in kwaliteitskaarten en een matrix. De directeur bespreekt jaarlijks de voortgang en ontwikkelingen met een onderwijsbegeleider en Cees Bos. De ontwikkelingen rondom onze nieuwe school, gestart in 2019-2020, zijn te vinden op onze website en Facebookpagina. Dit schooljaar brengen we de specifieke expertises van elke leerkracht in kaart om deze optimaal te benutten.

Hoe Zorgen Wij Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

Wij gebruiken de kwaliteitskaarten van Cees Bos als basis voor onze kwaliteitszorg en integraal personeelsbeleid op De Wegwijzer. Via een gestructureerd schema analyseren en verwerken we deze kaarten om concrete acties voor kwaliteitsverbetering te formuleren, volgens de PDCA-cyclus. De directeur reserveert jaarlijks een dag voor overleg met coach Cees Bos van 'De Onderwijs Kwaliteit Academy' om de kwaliteit te bespreken en te optimaliseren.

Ontwikkeling en Ondersteuning voor Jonge Kinderen bij De Wegwijzer

Toelichting van de school

Hoewel C.N.B.S. De Wegwijzer geen VVE-gecertificeerde school is, bieden wij gespecialiseerde aandacht aan jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt specifiek voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of spraak- en taalproblemen. Er is een naadloze overgang van peuterspeelzalen "De Beestenboel" en "Krakeel" naar groep 1 van onze basisschool. Een warme overdracht tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1 zorgt voor een soepele start. Onze peuterspeelzalen maken gebruik van het succesvolle voor- en vroegschoolse educatieprogramma "Puk en Ko". Dit stelt ons in staat om kinderen met een risico op achterstand vroegtijdig te signaleren en te begeleiden. De begeleiding wordt voortgezet in groep 1 en 2 om ervoor te zorgen dat leerlingen optimaal voorbereid zijn voor groep 3. We streven ernaar om elk kind op het juiste niveau te laten instromen. Jaarlijks evalueren we de resultaten van onze VVE-leerlingen uit groep 3 met de VVE-werkgroep van de gemeente Hardenberg. Dit helpt ons om ons aanbod continu te verbeteren.

Veelgestelde vragen

Biedt De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! C.N.B.S. De Wegwijzer zet extra in op de ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden gespecialiseerde begeleiding aan kinderen met een ontwikkelingsachterstand of taalproblemen. De doorgaande lijn met peuterspeelzalen zorgt voor een optimale start in groep 1.

Absoluut! C.N.B.S. De Wegwijzer zet extra in op de ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden gespecialiseerde begeleiding aan kinderen met een ontwikkelingsachterstand of taalproblemen. De doorgaande lijn met peuterspeelzalen zorgt voor een optimale start in groep 1.

Maandelijks bezoek van peuters via kinderopvang.
Intensieve samenwerking met peuterspeelzalen en kinderopvang.

Met welke partners werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met lokale partners om de beste ondersteuning te bieden. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn peuterspeelzaal "De Beestenboel" in Schuinesloot en kinderopvang "Krakeel". Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente aanpak.

Wij werken nauw samen met lokale partners om de beste ondersteuning te bieden. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn peuterspeelzaal "De Beestenboel" in Schuinesloot en kinderopvang "Krakeel". Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente aanpak.