
Schoolweging
De schoolweging van De Krullevaar Schoonhoven is 29,57 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het vergelijkingspercentage van 95.88%, wat uitzonderlijk is voor een school met een gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
82.17% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47.1% en het regionale gemiddelde (57.79%). Dit onderstreept de hoge onderwijskwaliteit, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 26.67% havo/vwo en 26.67% vwo (samen 53.34%). Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (10.93% havo/vwo en 18.61% vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1.01% regionaal. De combinatie van hoge verwachtingen en doelgerichte begeleiding resulteert in deze ambitieuze adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Krullevaar Schoonhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.75 | 175.3 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en leerlingen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het advies (0% vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 23.08% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, tegenover een landelijk gemiddelde van 25.27%. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en het ‘opstroombeleid’ waarbij positieve ontwikkelingen actief worden gestimuleerd.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. Onze school heeft een interne cultuurcoördinator (ICC'er). De ICC'er heeft een meerjaren cultuurplan geschreven voor De Krullevaar. Hierin staat beschreven wat onze visie is met betrekking tot het cultuuronderwijs op onze school. Wij werken samen met het CMK Krimpenerwaard (Cultuur Met Kwaliteit). Zij verzorgen voor ons meerdere malen per jaar gastlessen op het gebied van zang, dans, theater, muziek en beeldende vorming. Verder hebben wij een wisselend programma met onder andere bezoek aan diverse musea (Rijksmuseum, Zilvermuseum), bezoek van een bekende schrijver op school, de verhalen verteller op school en diverse losse workshops of gastlessen over verschillende culturen, zang/dans, muziek of gastlessen op school via een museum. Ook hebben wij een aantal vaste creamiddagen per jaar met verschillende thema's en materialen. De leerkrachten volgen ook cursussen voor het verbeteren van het (cultuur)onderwijs. De ICC'er werkt nauw samen met het team om de cultuurlessen te evalueren, waarborgen en waar nodig aan te passen. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Respect voor iedereen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar maakt gebruik van de Kanjertraining. Deze methode omvat lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren en te behouden. De doelen van de Kanjertraining zijn: leerlingen voelen zich veilig en sociaal vaardig, durven zichzelf te zijn, krijgen zelfvertrouwen, pestproblemen worden opgelost of voorkomen en leerlingen kunnen zich beter concentreren. De training richt zich op een positieve mindset over zichzelf en anderen, wat sociale stress vermindert en de leerresultaten verbetert. De school meet dit door jaarlijks een enquête sociale veiligheid af te nemen bij leerlingen van groep 6 tot en met 8 en door de leerkrachten de leerlingen te laten volgen op sociaal gebied via Leerling In Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar gebruikt de BOSOS (basisonderwijs sociaal-emotionele ontwikkeling schaal) als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar?
Rooms Katholieke basisschool de Krullevaar gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.