Sint Jozefschool
Nassaulaan 42
3116 EX Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
26.58
Spreiding
6.57

De schoolweging van Sint Jozefschool Schiedam is 26,58 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). Deze score benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Voor het streefniveau behaalt de school 70,6%, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het voorbereiden van leerlingen op hogere cognitieve uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 26,6% vwo-advies (tegenover 18,6% in de regio) en 15,2% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (slechts 1,3% vmbo-b), wat lager ligt dan het regionale gemiddelde (5,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Jozefschool SchiedamGemeente AmsterdamNederland
LIB173.67175.23179.41

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aan het begin van het schooljaar worden de leerlingen van groep 1 tot en met 8 en hun ouders uitgenodigd voor een startgesprek met de groepsleerkracht. In dit startgesprek nemen we door welke ontwikkelingen we al hebben gezien bij uw kind. Ook is daar ruimte om wederzijdse verwachtingen, tips en afspraken door te nemen, alsmede op welke wijze we over en weer contact opnemen over hetgeen besproken is. Heeft u bepaalde aandachtspunten of zorgen, dan is dit de gelegenheid om dit kenbaar te maken. Ook kan uw kind, natuurlijk passend bij zijn of haar leeftijd, een bijdrage leveren aan dit gesprek. Twee keer per jaar ontvangt u via uw kind zijn of haar rapport. Deze rapportages zijn gebaseerd op gegevens vanuit het werk in de klas, de observaties van de leerkracht en vanuit de landelijke toetsen zoals LIB (Leerling in Beeld). Bij het eerste rapport ontvangen de leerlingen en u een uitnodiging voor een gesprek. Bij het laatste rapport van groep 2 t/m 7 is dit gesprek optioneel. De leerlingen van groep 8 hebben een gespreksmoment met de leerkracht en hun ouders over de verwijzing naar het voorgezet onderwijs. De vorderingen en ontwikkelingen van uw kind worden verder continu bewaakt en regelmatig intern besproken tijdens de leerlingbespreking. De leerkracht wordt daarin bijgestaan door de intern begeleider. Zijn er onverwachte veranderingen dan hoort u dat uiteraard van ons. Omgekeerd rekenen we ook op uw inbreng wanneer u thuis signaleert dat er een verandering in de ontwikkeling of het leren van zoon of dochter zou zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,8% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Daarnaast behaalt 25,7% een hoger niveau dan geadviseerd, mogelijk door de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.