
Schoolweging
De schoolweging van De Statie is 33,65 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 86.30% net gehaald, slechts 1.3 procentpunt boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit relatief krappe resultaat benadrukt de uitdagingen binnen deze leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen presteren met 93.89% aanzienlijk beter, wat vragen oproept over de effectiviteit van basisvaardighedenaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 35.16% van de leerlingen behaald, wat 3.54 procentpunt onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (38.7%) ligt. Dit komt mogelijk voort uit de hogere schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.17%, wat een significant verschil blootlegt in onderwijsopbrengsten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een zwaartepunt bij VMBO-niveaus: 29.63% voor VMBO-b/k (vs. 9.69% regio). Het percentage havo/vwo-advies (25.92%) ligt beduidend onder het regionaal gemiddelde (37.3%). Opvallend is het hoge aandeel 'onbekend' advies (7.41%), wat mogelijk wijst op instabiele prognoses. De combinatie van 11.11% praktijkonderwijs en 7.41% vwo benadrukt de grote verschillen binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Statie | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
212.3 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het basisschooladvies is een krachtige voorspeller van de verder schoolloopbaan van leerlingen. Op onze school worden de LVS-toetsscores begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en spelling in de groepen 6 t/m 8 gebruikt als onderbouwing voor het schooladvies. Deze resultaten voorspellen de positie in het voortgezet onderwijs na vier jaar zelfs beter dan de score op de Eindtoets. Door het verloop van de vaardigheidsscores op de LVS-toetsen over een langere periode te bekijken, wordt zichtbaar hoe een leerling zich ontwikkelt. We noemen dit de ‘harde’ gegevens. Daarnaast wordt bij het schooladvies rekening gehouden met aspecten zoals werkhouding, motivatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling, studiehouding of studievaardigheden. Dit zijn de zogeheten ‘zachte’ gegevens. Vanaf eind groep 6 bespreken we met ouders en leerlingen de prognoses voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 nemen we in overleg met ouders en leerling een voorlopig advies door. In groep 8 zetten we dat, op basis van de ‘harde’ en ‘zachte’ gegevens om in een definitief advies, weer na overleg met ouders en leerling. In deze overleggen bespreken we niet alleen het advies, maar ook de onderbouwing hiervan. Voor 1 maart wordt het advies doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs. Op onze school zijn de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8 betrokken bij de totstandkoming van het advies. De directeur blijft hiervoor eindverantwoordelijk. Als de score op de eindtoets een hoger advies geeft dan het eerder geformuleerde schooladvies wordt dit zo nodig, na overleg met de ouders, bijgesteld. Met deze beschrijving willen wij een helder beeld geven van de zorgvuldige procedure die leidt tot een advies voortgezet onderwijs. Mocht u als ouder het alsnog niet eens zijn met de advisering, dan kunt u natuurlijk altijd terecht voor extra gesprekken. Zonodig kan het bestuur een bemiddelende rol vervullen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgwekkende 32.14% van de leerlingen presteert onder advies (drievoud van landelijk gemiddelde). Slechts 17.86% stroomt door naar hogere niveaus, wat de relatie met lagere streefniveaus versterkt. Deze cijfers onderstrepen de noodzaak van betere overgangsbegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In het onderwijs is het zaak om samen te leren: met en van elkaar. Samenwerking wordt mogelijk in een prettige sfeer, waar ruimte is voor ontmoeting. Het onderwijs op onze school wordt vormgegeven, verzorgd en uitgedragen door mensen met een hart voor kinderen. Wij hopen dat uw kind een prettige tijd op school heeft. Een tijd waarin het vriendschappen kan sluiten, de wereld leert ontdekken en opgroeit tot een zichzelf ontwikkelend mens. In een veilige en warme omgeving, waarin geduld, geborgenheid en aandacht, kinderen kan helpen in die ontwikkeling. Door het onderwijs te baseren op de gemeten resultaten kan er effectiever worden gewerkt en tegemoet worden gekomen aan verschillen tussen leerlingen. Onze school wil die wereld zijn van uw kind. Een opgewekte omgeving, met zorg en veiligheid. Waar mensen tolerant en stimulerend zijn. Waar we gedisciplineerd naar een doel werken. Een omgeving waarin we kinderen kennis, vaardigheden en structuren bieden. LEES MINDER
Jezelf mogen zijn
Wederzijdse hulp
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Statie voor sociale ontwikkeling?
Sociale vaardigheidstraining en bevordering van gezond gedrag komt wekelijks terug tijdens de lessen. In het kader van een brede aanpak in de kern Sas van Gent maakt de directeur deel uit van de werkgroep ‘Blij met onze wijk’, met partners zoals maatschappelijk werk, politie, de wijkraad, de GGD, Sociaal Jeugd- en Jongerenwerk en de gemeente. Burgerschap gaat in onze visie over diversiteit, acceptatie en tolerantie en het vraagt ook reflectie op het eigen handelen van de kinderen, een respectvolle houding en een bijdrage aan de zorg voor je omgeving. In ons onderwijs komt dit niet alleen terug in de lessen voor sociaal-emotionele ontwikkeling (SOEMO), maar besteden we de hele week door aandacht aan deze visie. Het is een geïntegreerde visie die zowel bij de kennisgebieden als aardrijkskunde, geschiedenis of natuur wordt uitgewerkt, maar ook wordt toegepast in de lessen bewegingsonderwijs, spel, buitenspelen, drama, enzovoorts.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Statie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Statie gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Statie?
Basisschool De Statie gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: SOEMO-kaarten en Hiro.