
Schoolweging
De schoolweging van De Rank ’s-Gravenpolder is 30,00 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.6% score voor fundamenteel niveau (landelijk: 95.9%) overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze hoge score onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57.8%), ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op gemengde leerwegen: 50% vmbo-(g)t/havo en 16.7% vwo (tegenover 10.3% en 18.6% landelijk). Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig, wat opvalt gezien 1.01% gemiddeld in de regio. Dit past bij het profiel van een school met relatief theoretische oriëntatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank ’s-Gravenpolder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op CBS De Rank worden 2x per jaar in januari/februari en in juni de IEP-toetsen afgenomen. De keuze voor IEP (i.p.v. Cito) is heel bewust gemaakt omdat dit systeem beter past bij ons onderwijs: Naast rekenen en taal wordt er met het IEP lvs namelijk ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en het creatief vermogen. We kijken dus naar het complete kind: Hoofd, hart en handen. We geven inzicht in waar het kind nu staat en geven aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Met deze toetsresultaten brengen we tevens de opbrengsten van ons onderwijs in beeld, zodat wij indien nodig aanpassingen kunnen doen aan ons onderwijsaanbod. Er worden met behulp van deze opbrengsten streefdoelen opgesteld. De streefdoelen passen bij de hoge verwachtingen die we van kinderen hebben. Voor de kinderen van groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de KIJK!-registratie om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Ons uitgangspunt is de cyclus van het Handelingsgericht werken. Deze cyclus bestaat uit de stappen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Uitgaande van de gestelde doelen staan de onderwijsbehoeften van de verschillende leerlingen centraal. De meeste methodes hebben toetsen waarmee regelmatig nagegaan wordt of de leerlingen de aangeboden leerstofonderdelen beheersen. Daarnaast hebben we de resultaten van de niet-methode-gebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen geven aan wanneer een leerling in aanmerking komt voor extra begeleiding. Deze begeleiding wordt zichtbaar gemaakt in het groepsplan. In het groepsplan worden leerlingen ingedeeld in een zorgniveau. Extra begeleiding, zoveel mogelijk preventief kan bestaan uit: verlengde instructie, pre-teaching, begeleid inoefenen, ander materiaal of een andere werkwijze. Kinderen die onvoldoende of matig of juist ver boven het niveau van de jaargroep scoren zullen in aanmerking komen voor extra begeleiding/aanbod binnen of buiten de klas of in bepaalde gevallen voor het volgen van een vak in een andere jaargroep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert: 87.5% tegenover 62.9% landelijk. Slechts 6.25% zit onder advies, wat significant lager is dan het nationale gemiddelde van 11.8%. Dit wijst op realistische adviezen en effectieve begeleiding tijdens de overstap naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Samen leren en samen leven gaan hand in hand op CBS De Rank. Ouders, leerlingen en leerkrachten voelen zich allen betrokken bij de school en bij elkaar. We werken samen met ouders, ieder vanuit de eigen professionaliteit. Ouders worden betrokken bij het leerproces door middel van gespreksarrangementen en informatie. Ouders zijn medeverantwoordelijk voor het leerproces van hun kind. Wij stemmen ons leerstofaanbod zo goed mogelijk af op de mogelijkheden van de kinderen. We hebben een heldere zorgstructuur die we willen borgen en die ons helpt adequaat in te spelen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We vertrouwen op de ontwikkelingskracht van kinderen en op hun talenten. We betrekken de kinderen bij hun eigen leerproces en stimuleren betrokkenheid door het structureel inzetten van coöperatieve werkvormen. Om de kinderen weerbaarheid en zelfvertrouwen in sociale relaties bij te brengen hanteren wij de methode KiVa. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Het zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Voor ons houdt KiVa een manier van werken en omgaan met elkaar in. Het leert je wat pesten is en welke rol een ieder daarin heeft, maar vooral ook hoe je elkaar kunt helpen om het prettig te hebben op school (en thuis). KiVa zorgt ervoor dat er een prettige sfeer in de groep is en dat dit zo blijft. Mochten er toch kinderen zijn die niet goed in hun vel zitten omdat ze het gevoel hebben gepest te worden, dan biedt KiVa daar een goede methode voor via de steungroep-aanpak. De kinderen op onze school zijn erg blij met KiVa: Telkens weer geven zij aan dat ze zo blij zijn met KiVa, dat het hen echt helpt om goed met elkaar om te gaan. Voor de groepen 3/4 bieden wij naast en in samenhang met de KiVa-lessen het Rots en Water programma. Kinderen leren zo grenzen aan te geven en te respecteren. In ons onderwijs streven we voortdurend naar betrokkenheid en welbevinden van elke leerling en naar verbondenheid met zichzelf en anderen. Betrokkenheid bij het leren: Kinderen voelen zich gemotiveerd, stellen zich open en ervaren voldoening. Welbevinden: Kinderen zijn open en ontspannen en hebben een positief zelfbeeld. Persoonlijk contact tussen leerkracht en leerling vinden we hierbij belangrijk. Ieder kind mag zich gehoord en gezien weten. Iedere morgen staat de leerkracht bij de deur van het klaslokaal en begroet elke leerling persoonlijk. Elke leerkracht zoekt naar verbinding met elke leerling in de groep, spant zich in deze echt te kennen. Het team van De Rank is pedagogisch sterk en is steeds op zoek naar mogelijkheden om hierin nog verder te professionaliseren. Daarom heeft het hele team in het schooljaar 2021-2022 Pedagogisch Tact gevolgd: Een traject van het Centrum voor Pedagogisch Contact. In schooljaar 2023-2024 professionaliseren wij ons als team verder op het gebied van het KiVa programma. LEES MINDER
Betrokkenheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Alberoschool CBS De Rank voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?
In groep 1 en 2 wordt gewerkt met Kijk!, een observatielijst die de basis vormt voor het onderwijsaanbod. De leerkrachten bekijken per kind aan welke doelen er nog gewerkt moet worden. In groep 3 t/m 8 wordt 2x per jaar de observatielijst Hart en Handen ingevuld, en in groep 5 t/m 8 wordt deze ook door de kinderen ingevuld. De school maakt ook gebruik van de Kiva-vragenlijst. De resultaten uit deze lijsten worden geanalyseerd en besproken tijdens groepsbesprekingen. Indien nodig worden er specifieke doelen en acties benoemd in het groepsplan voor de komende periode.
Welke registratievormen gebruikt Alberoschool CBS De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Alberoschool CBS De Rank gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en IEP Hart en Handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool CBS De Rank?
Alberoschool CBS De Rank gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa.