De Toermalijn
Hijkerveld 5
3085 PA Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.8
Spreiding
6.06

De schoolweging van De Toermalijn Rotterdam is 35,80 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, zeker gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

37,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,80) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladviesprofile toont een sterke focus op praktische leerwegen: 28,95% vmbo-b en 5,26% praktijkonderwijs (tegenover 5,52% en 1,01% bij vergelijkbare scholen). Desondanks krijgt 15,79% van de leerlingen een havo- of hoger advies, wat aansluit bij het streefniveau. Deze dualiteit reflecteert een divers leerlingenpubliek met uiteenlopende onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toermalijn RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school hanteert de volgende toetsen en instrumenten om de leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren en evalueren: - IEP-toetsen: rekenen, lezen en taalverzorging (groep 3 tot en met 8 ) - Methode-toetsen: taal, rekenen, Engels, begrijpend lezen en Wereldoriëntatie - BOSOS: observatiesysteem voor de kleuters - KANVAS: leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling - Analyseformulier waarin een plan van aanpak beschreven wordt voor de Kernvakken. - Ontwikkelingsperspectief

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24,39% van de oud-leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Echter, 21,95% stroomt door boven advies, wat het belang van de Overstaproute en nazorg bevestigt.

Sociale ontwikkeling

Om goed te kunnen leren, is het van groot belang dat kinderen zich veilig voelen op school. Dit kan alleen ontstaan als we goed kunnen samenwerken en elkaar kunnen helpen. Door de kinderen verantwoordelijk te maken van hun eigen leren en gedrag, creëren we een goede leeromgeving voor alle kinderen. Dit alles doen we aan de hand van de methode: 'Kanjertraining'. Door het gebruik van de kanjertraining zal iedereen dezelfde woorden / denkrichting hanteren. Ook de kinderen weten dan wat er van hen verlangd wordt. LEES MINDER

Samen

Veilig

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Toermalijn voor sociale ontwikkeling?

De Toermalijn gebruikt de Kanjertraining om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren en een prettig schoolklimaat te waarborgen. Vertrouwen staat centraal. Leerlingen leren bewust te worden van hun gedrag en de effecten hiervan op anderen. Ze leren te kiezen voor gedrag dat goed is voor henzelf, de ander en de omgeving. De Kanjertraining hanteert vijf basisafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Burgerschapsonderwijs is een vast onderdeel van het onderwijs. Leerlingen leren over de wereld en hoe een positieve bijdrage te leveren. Vormingsonderwijs (lessen over geloof en levensovertuiging) wordt aangeboden via een Carrousel model met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer, waarbij leerlingen kennismaken met verschillende godsdiensten en levensovertuigingen (Humanistisch, Islamitisch, Protestants, Boeddhistisch, Joods, Katholiek en Hindoeïstisch).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Toermalijn gebruikt Kanvas, Bosos, en ouder- en leerlingtevredenheidspeilingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Toermalijn?

De Toermalijn gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.