Basisschool De Toermalijn in Rotterdam

Het team van De Toermalijn in Rotterdam

Current section: team
Hijkerveld 5
3085 Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Toermalijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Toermalijn bij jullie?

Ontdek hoe goed De Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.3%)
Man (20.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.2%)
25-35 jaar (19.4%)
35-45 jaar (29%)
45-55 jaar (25.8%)
55-65 jaar (16.1%)
&ge;65 jaar (6.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (48.3%)
Direct ondersteunend personeel (37.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.4%)
Management (10.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Toermalijn

Op basisschool De Toermalijn in Rotterdam zorgen we voor een soepele gang van zaken, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, lossen we vervanging primair intern op. Indien een leerkracht afwezig is, zal waar mogelijk een van onze toegewijde collega's de les overnemen. Dit garandeert dat de leerlingen zo min mogelijk hinder ondervinden van de tijdelijke afwezigheid en dat de lesprogramma's worden voortgezet. Als interne vervanging niet haalbaar is, verdelen we de leerlingen van de betreffende groep over de andere klassen. De leerlingen ontvangen dan zelfstandig werk, waarvoor ze vooraf duidelijke instructies krijgen. Dit zorgt voor een gestructureerde dagindeling en betrokkenheid bij het leerproces. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, doen wij een zorgvuldige aanvraag voor externe vervanging bij ons schoolbestuur. Zo verzekeren we ons van gekwalificeerde vervanging en blijft de onderwijskwaliteit op hoog niveau. Meer informatie over ons onderwijsbeleid vindt u op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Toermalijn

5

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Logopedist
Externe TOS Ondersteuning

Toelichting van de school:

Op basisschool De Toermalijn zetten onze toegewijde specialisten zich in voor de academische groei van uw kind. Met ambulante tijd werken zij aan schoolplandoelen en borgingsactiviteiten om optimale resultaten te garanderen. Onze specialisten, waaronder de rekenspecialist Sandya Khoesiaal en gedragsspecialist Nathalie Jalink, bieden gerichte hulp. Ook Sandra Bussching, onze begaafdheidsspecialist, staat klaar. Voor leerlingen met een TOS is er ondersteuning van Lieda van Es van LvES op maat. Daarnaast werken we samen met externe partners zoals Uniek voor logopedie (Inge van Meulen) en fysiotherapie (Nirmal Biharie). Meer informatie vindt u op www.uniekpraktijken.nl.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Onderwijszorgassistent

Toelichting van de school:

Basisschool De Toermalijn bevordert een positief sociaal klimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze Kanjertraining methode en pedagogisch handelingsprotocol vormen de basis voor een veilige leeromgeving, zowel in de klas als tijdens pauzes. Dit positieve leefklimaat is essentieel voor de algehele ontwikkeling van uw kind. Onze gedragswetenschapper, Nathalie Jalink, helpt bij het analyseren van leerlingbehoeften en stemt ondersteuning af met leerkrachten en ouders. De onderwijszorgassistenten bieden extra ondersteuning aan leerkrachten, met een focus op preventie en het aanpakken van sociaal-emotionele en gedragsuitdagingen bij leerlingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Onderwijszorgassistent

Toelichting van de school:

Voor optimale gedragsontwikkeling, een proactieve werkhouding en effectieve taakaanpak biedt De Toermalijn gespecialiseerde begeleiding. Onze gedragswetenschapper Nathalie Jalink speelt hierin een cruciale rol. Samen met de intern begeleider en onze onderwijszorgassistenten, zoals Saskia van der Voort, zorgen we voor een gestructureerde aanpak. De specialist meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt daarnaast leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Deze expertise stelt ons in staat om elke leerling de juiste ondersteuning te bieden, zodat zij hun volledige potentieel kunnen benutten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool De Toermalijn faciliteert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind met deskundige professionals op locatie. Onze samenwerking met Uniek Praktijken zorgt voor directe toegang tot hooggekwalificeerde zorg. U vindt bij ons een logopedist, mevrouw Inge van Meulen, en een fysiotherapeut, mevrouw Nirmal Biharie, die klaarstaan om uw kind te ondersteunen. Meer informatie over hun diensten is te vinden op www.uniekpraktijken.nl. Deze zorg is essentieel voor een evenwichtige ontwikkeling en draagt bij aan het algehele welzijn van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten op school aanwezig zijn, hanteert De Toermalijn een strikt protocol voor medisch handelen. Al ons personeel volgt jaarlijks een BHV-cursus voor adequate eerste hulp. Onze school werkt samen met Danté Kids, de schooltandarts, die jaarlijks poetslessen verzorgt voor de onderbouw. Deze lessen leren kinderen het belang van een goede mondhygiëne en de juiste poetstechnieken. Veiligheid en gezondheid staan voorop, en we zorgen voor een veilige omgeving waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebookkasten, als vervanging voor het computer

Extra Ondersteuning en Passend Onderwijs op Basisschool De Toermalijn

Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen in Rotterdam

Elk kind verdient uitstekend onderwijs, ook wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning. Basisschool De Toermalijn streeft ernaar om zoveel mogelijk leerlingen toe te laten op onze school in de buurt. Dit maximaliseert hun kansen op een succesvolle schoolcarrière en deelname aan de samenleving. Sinds 1 augustus 2014 dragen alle schoolbesturen de zorgplicht voor passend onderwijs. Dit betekent dat wij voor ieder kind een passende plek garanderen. Lukt dit onverhoopt niet binnen onze schoolmuren, dan helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte onderwijsplek. Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO) Rotterdam Om deze belofte waar te maken, werken de basisscholen in Rotterdam nauw samen binnen het Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO). Dit netwerk stelt ons in staat om het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning voor uw kind optimaal te organiseren. Ouders en verzorgers zijn hierbij een cruciale partner. Aanmelden bij De Toermalijn: Informatieplicht en Zorgplicht Wij adviseren u uw kind aan te melden bij uw eerste voorkeursschool, idealiter vanaf driejarige leeftijd. Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het belangrijk dit tijdig bij de directie te melden. Dit noemen we de informatieplicht. Indien u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, verzoeken wij u aan te geven wat uw eerste schoolkeuze is, aangezien we uw aanmelding pas definitief in behandeling kunnen nemen als De Toermalijn uw voorkeursschool is. Onderzoek en Besluitvorming Na aanmelding onderzoeken wij of wij kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van uw kind. De school neemt binnen zes weken een beslissing over de aanmelding, met de mogelijkheid tot een verlenging van maximaal vier weken. Mocht blijken dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden, dan gaan we samen met u en de vertegenwoordigers van PPO op zoek naar een geschikte school in de omgeving. Een verhelderend filmpje hierover vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/Schoolondersteuningssprofiel. Ons Aanbod: Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel Bij inschrijving bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle basisscholen in Rotterdam bieden dezelfde, gestandaardiseerde basisondersteuning. Daarnaast kunnen scholen aanvullende ondersteuning bieden, vastgelegd in een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel beschrijft de specifieke extra ondersteuning die De Toermalijn kan bieden. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Een Persoonlijk Plan Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of een individueel leerpad volgen, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit gebeurt binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of bij aanvang van de extra ondersteuning. Doelen en Evaluatie Het OPP bevat specifieke doelen en wordt minimaal één keer per jaar geëvalueerd middels een overeenstemmingsgericht overleg. Hierbij bespreken we de voortgang en stellen we het plan zo nodig bij. Factoren die de ontwikkeling beïnvloeden, zowel belemmerend als bevorderend, en het verwachte uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs worden hierin opgenomen. Betrokkenheid van Ouders Het doel van het OPP is om de mogelijkheden van uw kind optimaal te benutten. Uw betrokkenheid als ouder is hierbij essentieel. Het plan wordt pas definitief vastgesteld nadat u akkoord bent gegaan en het uitvoeringsplan heeft ondertekend. Bij aanpassingen wordt het OPP opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. Contactpersonen voor Ondersteuning Namens PPO Rotterdam zijn de volgende professionals verbonden aan onze school: Mevr. Nathalie Jalink (Gedragswetenschapper) E-mail: n.jalink@pporotterdam.nl Mevr. Carla Huurman (Ouderfunctionaris) E-mail: c.huurman@pporotterdam.nl Meer informatie over PPO Rotterdam is te vinden op: https://www.pporotterdam.nl/ Innovatief Aanbod: Bewegend Leren Basisschool De Toermalijn heeft 'Bewegend Leren' geïntroduceerd. Dit innovatieve aanbod stimuleert de ontwikkeling en vergroot de leer<bos> motivatie van onze leerlingen door beweging te integreren in het leerproces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan van De Toermalijn

Wat zijn de toekomstige doelen van Basisschool De Toermalijn?

Ontdek de vierjarige ambities van Basisschool De Toermalijn voor een optimale leerervaring. Onze ambitie voor taalonderwijs is gericht op het verrijken van de lees-, spreek- en schrijfvaardigheden van leerlingen door middel van boeiende teksten. We stimuleren actief meertaligheid door de waarde van thuistalen te erkennen en te vieren, wat bijdraagt aan een inclusieve leeromgeving. Op het gebied van rekenonderwijs streven we ernaar dat leerlingen rekenvaardigheden ontwikkelen in betekenisvolle contexten, zowel binnen als buiten de school. Dit helpt hen de relevantie en praktische toepassingen van wiskunde te begrijpen. Voor burgerschapsonderwijs zetten we in op het vormen van betrokken, verantwoordelijke en goed geïnformeerde jonge burgers. We ontwikkelen kennis, attitudes en vaardigheden die nodig zijn voor actieve deelname aan de maatschappij. Onze visie op het jonge kind is om hen een sterke basis te bieden, met bijzondere aandacht voor rekenvaardigheden in dagelijkse en schoolse situaties. Digitale geletterdheid is een speerpunt; we bereiden leerlingen voor op de toekomst met een focus op ICT-vaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. Inclusie is essentieel: we willen in 2035 alle leerlingen uit Zuidwijk een plek bieden waar ze zich optimaal kunnen ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond, met de nodige ondersteuning en kansen. We koesteren een verbetercultuur waarin continu leren centraal staat om de kwaliteit van ons onderwijs en de professionele ontwikkeling van ons team te optimaliseren. Hoge verwachtingen en gelijke kansen zijn onze leidraad; we creëren een omgeving waarin elke leerling het beste uit zichzelf kan halen. Educatief partnerschap met ouders en externe partijen is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Samenwerking zorgt voor een integrale aanpak van onderwijs en zorg. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we een stimulerende en uitdagende omgeving die aansluit bij hun specifieke onderwijsbehoeften. Al deze ambitieuze doelen en de strategieën om ze te realiseren, zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons uitgebreide schoolplan, beschikbaar op onze website.

Hoe waarborgt De Toermalijn de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Basisschool De Toermalijn hanteert een robuust kwaliteitsstelsel, in lijn met de richtlijnen van BOOR, om de voortgang van haar ambities en doelen periodiek te evalueren. Deze evaluaties, zowel intern als extern getoetst, worden transparant gecommuniceerd naar alle betrokkenen. De verantwoording over de behaalde onderwijskwaliteit en de realisatie van onze schoolse ambities vindt plaats via jaarverslagen, grondige zelfevaluaties en specifieke rapportages. Deze documenten worden actief gedeeld met ouders, medewerkers en andere belanghebbenden om continuïteit en verbetering te waarborgen.

Ontwikkelingskansen voor Jonge Kinderen op De Toermalijn

Toelichting van de school

Op basisschool De Toermalijn in Rotterdam staat 'beredeneerd spelend leren' centraal in onze kleuterklassen. Onze toegewijde leerkrachten begeleiden en stimuleren de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind. Wij richten ons op een brede ontwikkeling, waarbij we spelenderwijs werken aan taalvaardigheid, rekenkundige basisvaardigheden en vroege schrijftechnieken. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en het bevorderen van zelfstandigheid. Onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, ontwikkeld in samenwerking met peuterspeelzaal Toermalijntje (Peuter en Co), garandeert een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar groep 1. De peuterschool hanteert het Puk en Co programma, terwijl onze groepen 1 en 2 werken met het innovatieve rekenprogramma 'Met sprongen vooruit'. De thematische aanpak, gebaseerd op de GO!-methode, zorgt voor een coherente en doorlopende leerlijn, wat een solide basis legt voor verdere academische prestaties. De overstap van peuterspeelzaal naar onze school wordt soepel gefaciliteerd. Door middel van mondelinge overdracht, het Rotterdams Overdrachtsdocument en inzichten uit ons observatiesysteem, verkrijgen we een compleet beeld van uw kind. Dit vergemakkelijkt de aanpassing aan de kleuterklas. Peuters die bijna vier zijn, mogen regelmatig deelnemen aan activiteiten in groep 1 om te wennen. Bij zorgen over de ontwikkeling of andere aandachtspunten, vragen wij uw toestemming voor overleg in ons zorgteam. Hierdoor kunnen we tijdig passende ondersteuning bieden, conform ons beleid voor passend onderwijs. Zindelijkheid is een vereiste voor instroom in groep 1 en 2. Wij bereiden uw kind grondig voor op groep 3 door middel van vier jaarlijkse thema's, die elk ongeveer acht weken duren. In een uitdagende en leerrijke omgeving ontwikkelen kinderen spelenderwijs de benodigde vaardigheden op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele groei. Dit creëert een optimale voorbereiding op een succesvolle start in groep 3. Onze groepen 1 en 2 bestaan uit heterogene leeftijdsgroepen, wat betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen leren. Dit bevordert onderlinge samenwerking en het leren van elkaar. De leerkrachten hebben hierdoor meer ruimte om individuele aandacht te geven en inspelen op de specifieke leerbehoeften van elk kind. Wij volgen de ontwikkeling van elk kind nauwgezet met de observatie- en registratiemethode Bosos, gemiddeld vier keer gedurende de kleuterperiode. Deze observaties worden tijdens de oudergesprekken met u gedeeld. Naast dit systeem documenteren we dagelijkse observaties en aandachtspunten in ons leerling-administratiesysteem, zodat we ons onderwijsaanbod continu kunnen afstemmen op de voortgang van uw kind. De doorstroom naar groep 3 wordt zorgvuldig gepland. Kinderen die vóór 1 januari starten in groep 1, stromen doorgaans na de zomer door naar groep 2 en het daaropvolgende jaar naar groep 3. De uiteindelijke beslissing over de doorstroom naar groep 3 is gebaseerd op zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren. In uitzonderlijke gevallen kan verlenging van de kleuterperiode wenselijk zijn. Uw input als ouder is hierbij essentieel. Bij onenigheid over de doorstroom, is het advies van de school leidend.

Veelgestelde vragen

Biedt basisschool De Toermalijn extra faciliteiten voor jonge kinderen?

Ja, De Toermalijn biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten die specifiek gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, De Toermalijn biedt gespecialiseerde programma's en faciliteiten die specifiek gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ontdek ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma en peuteropvang mogelijkheden.

Met welke partners werkt De Toermalijn samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Wij werken nauw samen met Peuter en Co om een geïntegreerd en hoogwaardig educatief aanbod te garanderen.

Wij werken nauw samen met Peuter en Co om een geïntegreerd en hoogwaardig educatief aanbod te garanderen.

Peuter en Co
Team | De Toermalijn in Rotterdam | [2025] Schoolregister