School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth
Dr H. Colijnlaan 3
2283 XA Rijswijk

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

64.29% van de leerlingen krijgt een praktijkgericht advies (vso/praktijkonderwijs/vmbo-b), significant hoger dan het regionaal gemiddelde van 50.3%. Toch valt 3.57% vmbo-(g)t-advies op - een prestatie gezien de doelgroep. De sterke focus op maatwerk blijkt uit het ontbreken van havo/vwo-adviezen, in lijn met het speciaal onderwijsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RijswijkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We verzamelen data over de resultaten van de leerlingen door middel van observatie (OVM en Kanjerlijsten), methode gebonden toetsen en door middel van de toetsen van het leerlingvolgsysteem Boom. Deze data worden op zowel leerling-, als groeps- en schoolniveau systematisch geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs te verbeteren. Het onderwijsprogramma dat is gericht op de basisvaardigheden geven we vorm met behulp van de 4D aanpak (Data, Duiden, Doelen, Doen). Deze aanpak is een vertaling van de PDSA-cyclus. Ons onderwijsaanbod op groepsniveau bepalen we met behulp van de leerstandaarden op schoolniveau. Het basisarrangement richt zich op uitstroombestemming VMBO-BBL. Vanaf DL 30 wordt er een uitstroomperspectief bepaald en worden er beredeneerde keuzes gemaakt in welk arrangement het beste aansluit bij de leerling om vloeiend door te stromen naar het vervolgonderwijs. Door de analyse van de resultaten van toetsen in combinatie met de gesprekken met de intern begeleider over het onderwijsleerproces komen we tot groepsoverzichten per basisvaardigheid. Deze vormen de basis van het dagelijks handelen in de groep. Onze manier van werken maakt het mogelijk om de leerlingen een doorlopende leerlijn te bieden. Komende jaren versterken we de samenwerking met het voortgezet onderwijs om de overgang van onze leerlingen soepel te laten verlopen en de doorlopende lijn te waarborgen. Afgelopen jaren hebben we veel tijd geïnvesteerd in de samenhang tussen OPP/Groepsplan/groepsoverzicht/dagelijks aanbod in de groep om zo nog meer grip op het beredeneerd aanbod in de groepen te krijgen. In de groepsmappen is terug te zien hoe het onderwijs in de dagelijkse praktijk vorm krijgt. Alle activiteiten binnen de kwaliteitszorg op de school komen samen in de kwaliteitszorgkalender. Deze kalender zorgt voor de continuïteit van het proces rondom de kwaliteitszorg. Deze kalender wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. In het schooljaar 2024-2025 zijn we gestart met het leerlingvolgsysteem van Boom. Dit zal aan het eind van het jaar geëvalueerd en indien nodig aangepast worden. Ook zal komende jaren het ontwikkelingsperspectief opnieuw vormgegeven worden. De resultaten van de leerlingen worden bijgehouden in het ontwikkelingsperspectief dat jaarlijks besproken wordt met ouders. Kinderen ontvangen twee maal per jaar een rapport.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 35.29% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegen 25.27% bij vergelijkbare scholen. Geen enkele leerling zit onder advies (landelijk: 11.81%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De basis van ons schoolklimaat is rust en voorspelbaarheid. We geven onze leerlingen structuur en aandacht en werken op basis van regels en routines. We hebben en duidelijke visie hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders, kinderen en leerkrachten zorgen voor een veilige school.

vertrouwen

gezamenlijke verantwoordelijkheid

we geven het goede voorbeeld

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth voor sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining vormt de basis voor de omgangsregels bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth, waarbij vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en inclusie centraal staan. De school vindt het belangrijk dat leerlingen positieve ervaringen opdoen in een structuurrijke omgeving, waardoor het zelfvertrouwen kan groeien. Samenwerking is een belangrijke vaardigheid. De school houdt rekening met de specifieke leerlingenkenmerken. Judo in de onderbouw en Rots en Water training in de bovenbouw ondersteunen het pedagogisch klimaat en de groepsvorming. In de eindgroep volgt iedereen de training 'kom op voor jezelf'.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth gebruikt Kanvas en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth?

School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.