School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg
Laboucherelaan 3
2283 EG Rijswijk

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op praktijkonderwijs: 59.1% van de leerlingen krijgt dit advies (vs. 40.6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel theoretische leerwegen (4.55% vmbo-k/-(g)t), wat aansluit bij de complexe onderwijsbehoeften. Toch scoort de school hoger in doorstroom naar vmbo-b (22.73% vs. 27.69% regionaal), mogelijk door de specifieke focus op arbeidstoeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsElsenburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Elsenburg volgen we de leerlingen aan de hand van observaties, methode gebonden toetsen, methode ongebonden toetsen en dagelijks aan de hand van diverse software/ digitale programma's waar de kinderen mee werken. De resultaten van de software/ digitale programma's worden tijdens het werk vaak al bekeken, maar in ieder geval aan het eind van de dag. De leerkracht kan dan bij de volgende les inspelen op de observaties die zij of hij heeft gedaan. We gebruiken het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van cito. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de leerling wordt de toets digitaal of op papier gemaakt. Dit kan dus per leerling verschillen. We toetsen meer adaptief, in dit geval betekent dat, dat we kijken naar welke toets past bij de ontwikkeling van de leerling. We nemen niet een toets van groep 5 af, omdat de leerling in groep 5 zit, maar kijken naar het niveau van de leerling. We toetsen halverwege november en halverwege/ eind maart. Twee keer per jaar, na de methode ongebonden toetsen vinden er groepsbesprekingen plaats met de intern begeleider. Aan de hand van deze gesprekken wordt nogmaals ingezoomd op de vorderingen van de leerlingen en wordt bekeken waar een eventuele aanpassing moeten zijn in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Dit wordt onder andere verwerkt in het OPP. De tussentijdse resultaten zijn ook terug te vinden in het ontwikkelingsperspectief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17.65% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat samenhangt met de complexe ondersteuningsvragen. Desondanks blijft 70.59% op adviesniveau, mede dankzij het ontwikkelingsperspectief dat jaarlijks wordt geëvalueerd. De 'warme overdracht' naar het VO lijkt hierbij een cruciale rol te spelen.

Sociale ontwikkeling

Een veilig schoolklimaat is van essentieel belang voor het welbevinden van de leerlingen. De sfeer waarin een kind opgroeit en leert, heeft veel invloed op het welbevinden, zelfvertrouwen en op de prestaties. Wij vinden daarom een vriendelijk en veilig schoolklimaat met een duidelijke structuur en regelmaat heel belangrijk. Er wordt veel aandacht besteed aan het omgaan met elkaar, waarbij respect voor de ander centraal staat. De Elsenburg is een kleinschalige school, waar de kinderen in een beschermde omgeving kunnen opgroeien. Wij werken aan sociaal-emotioneel leren (SEL) met de methode Kwink. We leren kinderen zichzelf goed te kennen en op een goede manier met hun emoties om te gaan. Natuurlijk leren we ze ook om te gaan met anderen en zich in te leven in de gevoelens van anderen. Bij SEL horen ook keuzes maken en relaties hanteren. Die levensvaardigheden (competenties) zijn, naast het leren van taal, rekenen, schrijven, lezen enzovoort, belangrijke voorwaarden om succesvol te kunnen deelnemen aan de maatschappij, nu en later. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Praktisch, leuk en altijd actueel. LEES MINDER

Schoolbrede aanpak

Duidelijke normen en waarden

Pedagogisch vakmanschap

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden zijn in overleg met elkaar bepaald en zijn terug te vinden in het schoolplan. De gekozen methode past het beste bij de leerlingen. Omdat het een digitale methode is, kan er snel geschakeld worden en er kan aangesloten worden bij de actualiteit. Naast de methode Kwink, wordt er ook gewerkt met Go!. Go! is een methode die gebruikt wordt voor wereldoriëntatie, burgerschap en digitale geletterdheid. In Go! wordt thematisch gewerkt. School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg gaat ervan uit dat de kennis en vaardigheden meer beklijven wanneer het thematisch wordt aangeboden. In de school wordt gezorgd voor rust en een positief klimaat. De kinderen worden positief aangesproken en de school gaat uit van de krachten/ talenten van het kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg gebruikt Kindbegrip (Parnassys) en Kleuter in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg?

School voor Speciaal Basisonderwijs Elsenburg gebruikt Een doos vol gevoelens, Kwink, Rots en Water en School Maatschappelijk Werk voor sociaal-emotioneel leren.