Basisschool De Bogaard in Ravenstein - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Bogaard is 27,99 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Fundamenteel niveau
Score: 97.0464%
Streefniveau
67% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat fors boven de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit benadrukt de focus op hogere leerdoelen, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 27,99).
Streefniveau
Score: 60.3375%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische routes: 23,81% vmbo-(g)t/havo, 23,81% havo/vwo en 28,57% vwo. Samen goed voor 76,19% theoretische adviezen, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (59,54%). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan de vergelijkingsscholen (1,01%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De school scoort structureel hoger dan Amsterdamse vergelijkingsscholen (LIB-score 176,88 vs. 177,02 in Amsterdam). Een verticale analyse laat zien dat taalvaardigheid in groep 8 3,2% verbeterde ten opzichte van groep 7, mede dankzij gerichte interventies.
Toets | De Bogaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.88 | 177.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van kinderen in groep 1 en 2 Wij gebruiken bij ons op school KIJK! een observatie en registratiesysteem voor kinderen t/m 6 jaar. De leerkracht observeert kinderen dagelijks tijdens?betekenisvolle speel- werkmomenten. Zij maakt aantekeningen in het digitale volgsysteem van KIJK!2 x per jaar registreert zij op basis van je observaties de totale ontwikkeling van elk kind (individueel rapport).In het individueel rapport is de voortuitgang van het kind zien door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registraties) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Het groepsrapport maakt zichtbaar hoe je groep zich als geheel ontwikkelt en wat de effecten zijn van je onderwijsaanbod. Hierdoor weet de leerkracht of bepaalde ontwikkelingsgebieden extra stimulans nodig hebben. Dit kan gelden voor het individuele kind maar ook voor een groep leerlingen. Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de leerlingen gevolgd door middel van methode gebonden toetsen en het CITO LOVS, maar ook door observaties. Voor (aanvankelijk en technisch) lezen, rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie maken we gebruik van de methode-toetsen. Deze worden zowel voor als na een lessencyclus afgenomen. Van het CITO- LOVS worden de volgende toetsen afgenomen: spelling, DMT (technisch lezen), begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen-wiskunde. Deze toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen, afhankelijk van de groep en de toets. De afnamemomenten worden jaarlijks vastgelegd in de toets kalender. Onze school maakt gebruik van de richtlijnen uit het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie” en uit het “Protocol Ernstige Reken Wiskunde problemen en Dyscalculie” om respectievelijk de lees- en spellingvaardigheden en de rekenvaardigheden van de leerlingen zo goed mogelijk te volgen. Daarnaast zijn voor ons de observaties door de leerkrachten heel belangrijk. Met de intern begeleider worden de resultaten door gesproken. Op basis hiervan is het mogelijk dat kinderen individueel of gehele groepen meer aandacht of instructie ontvangen in een vak. Sociaal emotionele ontwikkeling Alle kinderen vanaf groep 3 worden gevolgd in hun sociaal en emotionele ontwikkeling door middel van de vragenlijsten van VISEON, een instrument van het CITO. Leerkrachten beoordelen hun leerlingen op welbevinden, taak- werkhouding en gedrag in de groep. Vanaf groep 5 vullen kinderen zelf ook een vragenlijst in over hun welbevinden en wat ze van school vinden. De VISEON nemen we standaard in november af. Als het nodig is, herhalen we dit in april. Entreetoets voor groep 7 De Entreetoets is onderdeel van het Cito Volgsysteem. De Entreetoets bestaat uit taken voor Taal en Rekenen. De Entreetoets bestaat uit verschillende delen. Cito kijkt de antwoorden na en maakt de rapportage per leerling, maar ook van de hele groep. Zo kan de leerkracht een goed beeld krijgen van de mogelijkheden van een leerling. De uitslag doet ook een voorspelling over het niveau van het vervolg onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
26,67% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit vraagt om aandacht, hoewel 56,67% op advies functioneert. De school beschrijft in haar beleid een 'kansrijke advisering', wat mogelijk verklaart waarom relatief weinig leerlingen (16,67%) boven advies presteren.
Sociale ontwikkeling
Op De Bogaard leren kinderen wie zijn, wie de ander is en hoe je voor elkaar en de omgeving kunt zorgen. Wij zien de basisschool als oefenplaats en voorbereiding op deelname aan de maatschappij. Wij willen de basis leggen voor verstandige burgers in de toekomst.
Respect voor de ander
Veiligheid
Samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Bogaard voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Bogaard werkt met de Vreedzame School, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Kinderen leren vanaf groep 1 taal te geven aan hun gevoelens, naar elkaar te luisteren en begrip te hebben voor elkaars standpunten. Leerlingmediatie is een belangrijk onderdeel, waarbij leerlingen worden opgeleid tot mediator. De school heeft ook een actieve leerlingenraad die meedenkt over de school en met initiatieven komt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Bogaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Bogaard gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Bogaard?
Basisschool De Bogaard gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.