
Schoolweging
De schoolweging van De Koempoelan is 29,17 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,4% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen en een spreiding van 5,77 in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 60,5%, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen haar complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,17).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 6,25% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) naast 14,58% vwo-advies (iets onder regio's 18,61%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (22,92%) domineert, wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes in een diverse populatie. Deze spreiding reflecteert de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Koempoelan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse toetsen In het leerlingvolgsysteem wordt de ontwikkeling van een leerling van groep 1 t/m 8 in kaart gebracht. De kinderen worden regelmatig getoetst en geobserveerd. Deze resultaten worden bewaard in het digitale dossier. Doel van dit systeem is het tijdig signaleren van kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Het schoolteam beschouwt een leerling als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Altijd zullen wij streven naar overeenstemming tussen alle belanghebbenden. Alleen dan is succes gegarandeerd. De gegevens worden bekeken en besproken door de leerkrachten, de intern begeleider en de ouders. De coördinatie van het leerlingvolgsysteem is in handen van de intern begeleider. Wij gebruiken toetsen die bij de methodes horen en een aantal landelijke IEP-toetsen. In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen toetsen op het gebied van technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: IEP vergelijkt de leerling niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van het kind. De uitslag van een toets is bij de beoordeling van uw kind niet het enige waar wij naar kijken. Resultaten van het dagelijkse werk, observaties, werkhouding, doorzettingsvermogen en dergelijke, tellen hierbij ook mee. Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (6% vs. 11,81% landelijk). 76% zit op advies, waarmee De Koempoelan boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (62,93%) presteert. Dit past bij hun transparante adviseersysteem met 'harde data en trends' zoals omschreven in het beleid.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden dat kinderen toenemend emotioneel vrij moeten zijn bij alles wat ze doen. Gevoelens mogen getoond worden en aan de kinderen wordt geleerd hoe ze met de emoties om kunnen gaan. Succesbeleving zal er voor zorgen dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Wij vinden dat alle sociaal culturele activiteiten, die plaatsvinden binnen de leergemeenschap, er voor moeten zorgen dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ontwikkelend leren is het leren deelnemen aan doelgerichte groepsactiviteiten. Wij werken vanuit een growth mindset. Fouten maken mag. Sterker nog: fouten maken moet om tot leren te komen. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en stimuleren dat zij ook hoge verwachtingen van zichzelf hebben. LEES MINDER
Veilige omgeving
Welbevinden/Jezelf zijn
Groei
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Koempoelan voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Koempoelan werkt met de methode De Vreedzame School. In iedere groep hangen vijf belangrijke, positief geformuleerde afspraken. Er wordt gewerkt met leergesprekken, waarbij naast de cognitieve ontwikkeling ook aandacht wordt besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitkomsten van deze leergesprekken kunnen vertaald worden naar doelen die opgenomen worden in het portfolio en periodiek worden besproken met de leerkracht en/of ouders. Welbevinden en groei zijn kernwaarden hierbij.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Koempoelan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Koempoelan gebruikt Zien om sociale opbrengsten te registreren.