
Schoolweging
De schoolweging van Schatkaart is 30,04 , met een spreiding van 7,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining, ondanks een schoolweging die boven het landelijk gemiddelde ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde. Dit reflecteert de combinatie van een ambitieuze onderwijshouding en de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30.04).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweezijdig profiel: 16.67% praktijkonderwijs (significant boven regionaal gemiddelde van 1.01%) versus 33.33% vmbo-(g)t/havo en 16.67% vwo. Deze combinatie weerspiegelt zowel de aanwezigheid van kwetsbare leerlingen als academisch talent in de wijk. Opvallend is het ontbreken van 'pure' havo-adviezen, wat wijst op bewuste keuzes voor gecombineerde leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schatkaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.4 | 175.23 | 171.44 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten monitoren Sil op School is een wetenschappelijk onderbouwd en volwaardig VVE programma waarbij de kinderen spelenderwijs aan alle SLO-doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel en de uitbreiding van woordenschat aangeboden krijgen. Op Kindcentrum Schatkaart werken we met het leerstofjaarklassensysteem: in een groep zitten kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar. Alleen bij de kleuters kiezen we ervoor leerlingen van 4 tot 6 jaar (groep 1 en 2) samen in een klas te plaatsen. Wij willen ieder kind de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Daarom werken wij gericht aan leerdoelen voor elk vak en monitoren de leerlingen of zij op dit doel een uitdaging of verlenging nodig hebben. Op Kindcentrum Schatkaart volgen wij de ontwikkelingen van onze leerlingen door hen te observeren, door met hen te praten, door hun werk na te kijken en door formatieve observaties af te nemen. Daarnaast nemen wij, 2x per jaar, de CITOtoetsen af. Hiervoor gebruiken we Leerling In Beeld. Door de leerlingen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland, weten we ook hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden. Resultaten zichtbaar maken : Portfolio Om inzicht te geven in het eigen leren werken we toe naar een portfolio. Hierin maken kinderen hun eigen leerproces zichtbaar en verzamelen hier bewijs voor. Het rapport met inzage op de leerpositie van het kind in de leerlijnen, zal een onderdeel van het portfolio zijn. Hierbij ontvangt u ook een uitdraai van de grafiek met de Cito-resultaten. In juni ontvangt u het tweede overzicht. De leerlingen van de kleutergroepen worden gemonitord in hun leerlijn via de Parnassys leerlijnen. Resultaten analyseren De tussenresultaten in januari en juni worden geanalyseerd en vanuit deze analyse worden didactische werkplannen gemaakt voor het werken in de groep. De leerkracht stelt in deze werkplannen een doel voor de volgende toetsing en gaat daar in de groep en met individuele leerlingen mee aan het werk. Na de nieuwe toetsing wordt bekeken of de doelen zijn behaald en wat er verder nog nodig is voor de groep of de individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25.27%), wat duidt op een conservatief adviseringsbeleid. Slechts 16.67% zit onder advies, tegen 11.81% landelijk. Deze cijfers onderstrepen het schoolbeleid om leerlingen 'kansrijk maar realistisch' te adviseren, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Vanuit de metingen brengt de school 2x per jaar in kaart welke onderwijsbehoeftes er zijn binnen de school op gebied van sociale opbrengsten. Door te formatief te evalueren en te observeren wordt door de leerkrachten in kaart gebracht welke kinderen en groepen extra begeleiding nodig hebben. Dit doen wij gezamenlijk. Zo stemt de school in het geheel het aanbod af. Kinderen in ons kindcentrum moeten zich goed veilig en gezien voelen om te kunnen ontwikkelen. Daarom geven we extra aandacht aan het leerklimaat in de school. Met z'n allen werken we (kinderen en teamleden) mee aan een positieve en veilige cultuur. Ons uitgangspunt is onze Schatkaartformule WIJ = Ik + Jij. We kunnen niet zonder elkaar. Dit doen we binnen het onderwijs en de opvang. Ook bij de BSO na school gaan we uit van dezelfde principes. Om dat goed aan te leren hebben we bepaalde methodieken: Je kunt ons aanspreken op onze Schatkaartwaarden. We doen mee, zijn flexibel en doelgericht. We ontvangen en hebben vertrouwen in samenwerking maar zijn ook zorgzaam. Wij blijven in verbinding en hebben respect. Preventief gebruiken we de Kanjertrainings lessen om kinderen inzicht te leren krijgen in sociale processen en hun rol daarin. Daarnaast werken we voor onze normen met een gedragsprotocol waarin voor ouders en kinderen duidelijk is welke stappen er worden genomen bij grensoverschrijdend gedrag. De school werkt intensief samen met een school maatschappelijk werkster om de juiste hulp en begeleiding te kunnen bieden aan kinderen die meer nodig hebben dan de school kan bieden. LEES MINDER
Zelfbewustzijn (IK: kennis & vaardigheden)
Ontdekkend leren (Jij bent jij en je mag er zijn)
Duurzaam Samen (WIJ hebben verbinding en respect)
Wat is de werkwijze van Octantschool Schatkaart voor sociale ontwikkeling?
De Schatkaartwaarden van Octantschool Schatkaart zijn bepaald vanuit de onderwijskundige missie en visie en de deugden die nodig zijn om deze missie te bereiken. Op basis hiervan wordt er elke dag met elkaar omgegaan. Om de sociale opbrengsten te monitoren en te vergelijken, wordt een KOTAN gekeurde methode en monitoring gebruikt. Wekelijks worden er kanjerlessen gegeven waarin sociale vaardigheden worden geoefend. Daarnaast worden er twee keer per jaar kanjerlijsten ingevuld door de leerkracht en de leerling om in kaart te brengen welke vaardigheden aanwezig zijn en hoe men zich voelt in de groep. Op basis van deze lijsten wordt een groepsplan gemaakt met acties voor de hele groep en individuele afspraken met leerlingen. Naast de kanjerlijsten zijn er elke 7 à 8 weken coachgesprekken met de leerling waarin het welbevinden centraal staat. Alle informatie wordt geregistreerd in het Kanvas volgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Octantschool Schatkaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Octantschool Schatkaart gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Octantschool Schatkaart?
Octantschool Schatkaart gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.