Wijbrandischool
Schoterlandseweg 19
8413 NM Oudehorne

Schoolweging

Schoolweging
30.54
Spreiding
5.65

De schoolweging van Meester S Wybrandisch is 30,54 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94% behaalt bijna elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op Wijbrandischool, zelfs voor leerlingen met een achterstand. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95.7%, wat mogelijk samenhangt met de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%, wat de uitdagingen binnen deze populatie onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 53.3% vmbo-(g)t en 6.7% vwo-advies, fors hoger dan vergelijkbare scholen (16.45% vmbo-(g)t, 18.6% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde van 1.01%. De combinatie van intensieve monitoring en 'warme overdracht' naar scholen zoals het Bornego College lijkt hierbij succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeester S WybrandischGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De LVS-toetsen (leerlingvolgsysteemtoetsen) zijn beschikbaar voor groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs en worden twee keer per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7: de M-toets (midden) in januari en de E-toets (eind) in juni. Groep 8 maakt in oktober/november de B-toets (begin). De uitkomsten geven een beeld van het niveau van leerlingen. Doordat de toetsen zijn genormeerd kan een school het niveau van een individuele leerling, en van de groep, vergelijken met het gemiddelde niveau van de normgroep, veelal leerlingen die in hetzelfde jaar zitten. De toetsen van één leergebied zijn aan elkaar gekoppeld waardoor de prestaties van een leerling, groep of zelfs een hele school over langere tijd gevolgd kan worden. De LVS-toetsen zijn in eerste instantie bedoeld als signaleringsinstrument: welke leergebieden en welke leerlingen vragen om extra aandacht? Sommige toetsen hebben ook diagnostische mogelijkheden om bijvoorbeeld vast te stellen of er specifieke onderdelen van een leergebied zijn waarop een leerling uitvalt. Als school werken wij handelingsgericht. Een school die handelingsgericht werkt, zet zich planmatig in voor het verbeteren van de vorderingen van leerlingen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en leerlingen systematisch te volgen in hun vorderingen. 1. het formuleren van doelen en standaarden; 2. het verzamelen van gegevens 3. het registreren van gegevens 4. het analyseren en interpreteren van gegevens 5. het nemen van beslissingen De benodigde gegevens voor opbrengstgericht werken kunnen uit verschillende bronnen afkomstig zijn, bijvoorbeeld methodetoetsen, Cito-toetsen en observaties van de docent. Als school kijk je ook altijd kritisch naar jezelf: wat gaat goed en wat kan beter? Als je de resultaten van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem bekijkt valt het volgende op: Spelling, technisch lezen en woordenschat zijn op niveau en passend bij de verwachtingen en ambities; Rekenen is, mede door de ingezette ontwikkeling, inmiddels op passend niveau voor onze school. Hier zijn we trots op; Begrijpend lezen is een belangrijk vakgebied. Hier zijn nog verschillen zichtbaar tussen de verschillende groepen. Het is onze wens en ambitie om gemiddeld genomen hoger te scoren op dit vakgebied. Dit is ook passend bij onze populatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36.4% van de leerlingen presteert boven advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 25.3%. Slechts 9.1% zit onder advies (vs. 11.81% NL). Deze cijfers onderstrepen de betrouwbaarheid van de adviezen en de effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het cohortenonderzoek.

Sociale ontwikkeling

Het welbevinden is erg belangrijk voor het optimaal presenteren van de leerlingen. We besteden hier erg veel aandacht aan. Wanneer leerlingen met plezier naar school gaan zullen zij optimaal kunnen ontwikkelen. Twee keer per schooljaar (oktober en april) wordt het welbevinden, samen met de veiligheid, van de leerlingen gemeten. Eventuele bijzonderheden op school-, groep- of leerlingniveau worden gesignaleerd, aangepakt en geregistreerd. Elk schooljaar starten we met de zes gouden weken. Tijdens deze weken zijn er extra groepsvormende activiteiten en leg je als leerkracht, samen met de klas, de basis voor een goed schooljaar. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende schoolactiviteiten waarin we oudere leerlingen koppelen aan jongere leerlingen (schoolbroertje en schoolzusje activiteiten). Samen zijn wij de Wijbrandischool. Wij keuren als school pesten ten zeerste af. Wij spreken dit ook uit in de klassen. We helpen zowel de gepeste leerling als wel de leerling die pest. In ons anti-pest protocol (te vinden op onze website onder documenten) wordt beschreven hoe wij omgaan met pesten op school. We zijn trots op de goede sfeer op school en doen er alles aan om dit zo te houden! LEES MINDER

Positief pedagogisch klimaat

Veiligheid en respect

Sociaal emotioneel leren

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Sinds 2019 zijn wij een KiVa-school. KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Groepsproblemen, zoals pesten, worden met KiVa effectief voorkomen. Het programma zet inhoudelijk in op preventie maar bevat ook curatieve onderdelen waarmee problemen worden opgelost. Als school vinden wij het belangrijk dat elk kind met plezier naar school gaat. Plezier en je fijn voelen zijn namelijk de voorwaarden om tot leren te komen. Gedurende het schooljaar steken we hier wekelijks op in middels KiVa lessen, gemeenschappelijke weekopeningen, de gouden weken (in deze 6 gouden weken wordt de basis gelegd voor een goede (werk)sfeer in de klas) en schoolbroertje – schoolzusje activiteiten. Vanzelfsprekend is het ook belangrijk dat leerlingen ‘de basis’ goed onder de knie krijgen, hiermee wordt bedoeld: rekenen, taal, spelling en lezen. Naast de basis vinden we het ook belangrijk dat er ruimte is voor de creatieve vakken, gymnastiek en ‘samen leren’. Met elkaar zijn we ook verantwoordelijk voor elkaar! Het is mede onze taak om de leerlingen bij ons op school voor te bereiden op de maatschappij en klaar te stomen als kritische, enthousiaste en empathische mensen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa-monitor

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa