Kindcentrum Sterrebos
Verdistraat 79
5343 VC Oss

Schoolweging

Schoolweging
34.12
Spreiding
6.58

De schoolweging van Sterrebos is 34,12 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score blijft consistent door de jaren heen, dankzij gerichte interventies bij taal- en rekenachterstanden zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het flexibele onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een breed scala: 22,8% vmbo-(g)t/havo en hoger (vs. 35,9% regio), met praktijkonderwijs op 2,2% (iets boven het regionaal gemiddelde van 1,01%). De focus ligt op maatwerk, waarbij 17,4% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-k/-(g)t-advies ontvangt – een bewuste keuze om doorstroommogelijkheden open te houden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSterrebosGemeente AmsterdamNederland
DOE278.79297.47278.79

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten volgen de ontwikkeling van uw kind op verschillende manieren en leggen dit vast door middel van: Kijk! In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van KIJK!, een observatie-instrument dat in Oss door peuterwerk en basisscholen wordt gebruikt. De KIJK! registratie wordt 2 keer per jaar met ouders besproken. In sommige gevallen neemt de leraar een Cito-toets af, omdat een leraar twijfelt in hoeverre eenkind het geleerde kan toepassen of hier in vooruit loopt. De Cito-toets nemen wij in groep 1-2 niet meer standaard af. Voor de overgang van groep 2 naar groep 3 neemt de leraar een test af waarin de lees- en rekenvoorwaarden in kaart worden gebracht. De uitkomst hiervan wordt gebruikt voor de overdracht. Cito en Methodegebonden-toetsen In de groepen 3 t/m 8 worden alle kinderen gedurende hun basisschoolperiode gevolgd op een aantal onderdelen van hun ontwikkeling. Daarvoor gebruiken we naast de methodegebonden toetsen ook toetsen van het Cito. Cito-toetsen meten in hoeverre kinderen dat we ze geleerd hebben ook kunnen toepassen. De normering van de methodegebonden toetsen zijn door het team van te voren vastgesteld. Groepsplan Leraren analyseren de Cito-toetsen, samen met de uitkomsten van methodegebonden toetsen. De uitkomsten van beide analyse is de basis voor het groepsplan. In het groepsplan stelt de leraar doelen waaraan kleine groepjes kinderen een kortere of langere periode gaan werken. Twee keer per jaar is er een groepsbespreking waarin leraar en Intern Begeleider, aan de hand van het groepsplan, de vorderingen van de groep op het gebied van lezen, spelling, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling bespreken. Daarnaast zijn er consultaties mogelijk tussen de groepsleerkracht, de intern begeleider en eventueel een extern adviseur. Er wordt dan gesproken over die kinderen, die extra aandacht nodig hebben. Op onze school wordt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen op de voet gevolgd met behulp van observaties en toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. Toch scoort 27,8% boven advies – hoger dan het landelijk gemiddelde – dankzij intensieve trajectbegeleiding zoals vermeld in het zorgbeleid.

Sociale ontwikkeling

Vertrouwen in jezelf. Vertrouwen hebben in jezelf en een ander is een voorwaarde om te kunnen leren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun eigen gevoel (h)erkennen kunnen. Als je dat kunt is het gemakkelijker om je te verplaatsen in het gevoel van een ander. Naast de vakken, rekenen, taal en lezen leren wij kinderen hoe ze met anderen moeten omgaan. We leren ze vaardigheden die ze nodig hebben om in verschillende situaties op een goede manier met anderen om te gaan. LEES MINDER

Rust & Vertrouwen

Plezier

Nieuwsgierig

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Sterrebos voor sociale ontwikkeling?

Een goed pedagogisch klimaat is erg belangrijk op Kindcentrum Sterrebos. De school hanteert vier kernwaarden: RUST, VERTROUWEN, NIEUWSGIERIG en PLEZIER, met bijbehorende gedragsverwachtingen. Deze kernwaarden en gedragsverwachtingen zijn de leidraad voor alle gebruikers van het gebouw: kinderen, ouders en personeel. Het doel is dat iedereen zichzelf kan zijn en dat er ruimte is voor ieders gevoel.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Sterrebos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Sterrebos gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Sterrebos?

Kindcentrum Sterrebos gebruikt de methode Kinderen en… hun sociale talenten en Goude Weken, Boaz Bijleveld voor sociaal-emotioneel leren.