
Schoolweging
De schoolweging van De Leister Igge is 28,68 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,0% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 0,3% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), toont het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (27,3% vs. 18,6% regio), gecombineerd met beperkte praktijkadviezen (4,6% vs. 1,0% regio). De theoretische focus blijkt duidelijk: 72,7% van de adviezen betreft vmbo-(g)t of hoger, tegen 62,4% bij vergelijkbare scholen. Havo/vwo-combinaties zijn met 9,1% wel lager dan regionaal gemiddelde (10,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Leister Igge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden het belangrijk om de kinderen die bij ons op school zijn goed te volgen in hun ontwikkeling. Door samen te werken met de peuterspeelzaal en de kinderopvang krijgen wij vroegtijdig gegevens van ontwikkelingen van de kinderen. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn van de peuterspeelzaal en de kinderopvang naar de basisschool. Om de kleuterontwikkeling te volgen worden registratiemodellen gebruikt. Kinderen uit de groepen 3 t/m 8 worden gedurende het hele schooljaar getoetst aan de hand van de gebruikte methodes op school. De scores worden genoteerd in ons leerlingvolgsysteem. Naast de methode-gebonden toetsen, gebruiken we ook methode-onafhankelijke toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Hiervoor gebruiken we de IEP-toetsen. Twee keer in het schooljaar nemen we deze toetsen af: in de periode januari/februari en mei/juni. Na elke methode gebonden toets (vaak na het afronden van een blok) maakt de leerkracht een analyse en wordt bekeken op welk onderdeel er nog extra geoefend moet worden. Dit kan de gehele groep betreffen maar ook individuele leerlingen. De leerkracht bespreekt dit een paar keer per jaar met de intern begeleider. Daarnaast maakt de leerkracht een analyse van de gemaakte IEP toetsen. De resultaten worden in het team besproken en het plan van aanpak wordt besproken met de Intern begeleider. Dit plan van aanpak wordt zichtbaar gemaakt in het dynamisch groepsplan. Leerlingen maken hun vorderingen zichtbaar in het portfolio.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat geen enkele leerling onder advies presteert (vs. 11,8% landelijk). 70% blijft exact op adviesniveau, wat past bij de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolprofiel. De 30% bovenadvies (landelijk: 25,3%) onderstreept het beredeneerde karakter van de adviezen.
Sociale ontwikkeling
Ons uitgangspunt voor de sociale ontwikkeling van leerlingen is dat zij zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen. Om hen dit te leren gebruiken we de methode 'Kanjertraining'
Vertrouwen
Veiligheid
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van SWS De Leister Igge voor sociale ontwikkeling?
SWS De Leister Igge gebruikt de Kanjertraining om sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten. De training werkt aan kennis (inzicht in gedrag en de gevolgen), vaardigheden (meer sociale vaardigheden), motivatie (gemotiveerd om zich sociaal te gedragen) en verantwoordelijkheidsbesef (bewust van keuzes in gedrag). Leerlingen worden uitgenodigd tot kritische meningsvorming, respectvolle communicatie, samenwerking en reflectie op eigen gedrag en dat van anderen. Er is aandacht voor persoonlijke identificatie, het hanteren van conflicten en het behartigen van belangen van anderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt SWS De Leister Igge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SWS De Leister Igge gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SWS De Leister Igge?
SWS De Leister Igge gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.