
Schoolweging
De schoolweging van School Matthijsje is 27,78 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert de school goed boven de landelijke norm (85%). Dit weerspiegelt effectieve basisondersteuning, hoewel net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 59,6% ruimschoots het inspectiedoel voor het streefniveau (50,1%), vooral dankzij gerichte differentiatie in rekenonderwijs. Zwakkere taalprestaties houden de score onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 37,5% vmbo-k/gt en 25% havo/vwo, tegenover regionaal gemiddelden van 5,6% en 10,3%. Opvallend is 12,5% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk), wat past bij de relatief gunstige schoolweging. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in contrast met regionale tendensen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | School Matthijsje | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de lesmethodes worden toetsen gebruikt waarmee we nagaan in hoeverre de behandelde lesstof door de leerlingen is aangeleerd. Aan de hand hiervan bepaalt de leerkracht wat het aanbod per groep of individuele leerling in de periode na de toets moet zijn. In jan/feb en apr/mei worden methode-onafhankelijke toetsen door de leerlingen van groep 3-8 gemaakt. Deze resultaten analyseren we in teamverband en gebruiken we bij het bepalen van het lesaanbod voor het daaropvolgende half jaar in elke groep. Hierbij letten we er op dat de leerlingen een doorgaande ontwikkeling doormaken. Naar aanleiding van de resultaten eind schooljaar 2023-2024 hebben we de volgende analyses en plannen: Rekenen (groep 3-8): Veel groepen behalen de gestelde doelen en hebben een groei doorgemaakt. Alleen groep 6 zit niet op gewenste doel en laat groepsbreed geen groei zien, maar individueel wel. We hebben tijdens schooljaar 2023-2024 interventies gedaan op het gebied van onderwijstijd, aanbod en didactiek. Hiervan zijn de resultaten duidelijk te zien. In schooljaar 2024-2025 zullen we deze aanpak voortzetten, waarbij er voor groep 7 een specifiek aanbod wordt gepland in twee niveaugroepen. Daarnaast wordt er materiaal en scholing ingezet van de methode 'Met sprongen vooruit' met als doel inzicht in de leerlijn te hebben en leerlingen passende handelend rekenen activiteiten te kunnen bieden. Begrijpend lezen (groep 4-8): Over het algemeen liggen de groepen op koers en er is groei zichtbaar. Dit komt door het inzetten van de methode Blink lezen waarbij teksten aangeboden worden die passen bij de beleving van de leerlingen. Hierdoor raken de leerlingen meer gemotiveerd om te lezen. Daarnaast worden in de minicolleges leesstrategieën aangeleerd. Dat groep 5 nu niet op koers ligt en achteruit is gegaan, ligt aan individuele leerlingen die bepaalde strategieën niet goed toepassen. Hierop is een plan gemaakt en wordt extra aanbod en onderwijstijd ingezet. Spelling (groep 3-8): Over het algemeen zitten we niet op het gewenste niveau en laten we ook geen groei zien. Ingezette interventies met methode met uitbreiding met 5-woordendictees en Bloon op de computer laten geen verbetering zien Voor 2024-2025 werken we aan het begin van het schooljaar een plan uit. Tijdens schooljaar 2024-2025 onderzoeken we of een andere methode beter aansluit bij de behoefte van onze leerlingpopulatie en maken we een keuze hierin. Technisch lezen (groep 3-8) De scores zijn per groep nogal wisselend. Twee groepen liggen op koers en laten groei zien. De andere groepen liggen niet op koers en laten geen groei zien. in de middenbouw kunnen we het huidige aanbod en de huidige onderwijstijd blijven hanteren. In groep 3 en 4 zullen we extra aanbod en tijd worden inzetten om te oefenen met het maken van snelheid. In groep 7 gebeurt dit op individueel niveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 62,5% blijft op adviesniveau, wat het zorgvuldige plaatsingsproces benadrukt. De 37,5% bovenadvies (meer dan regio) onderstreept extra doorstroomkansen in kleine klassen.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat leerlingen leren hoe ze op een goede manier met elkaar kunnen omgaan, waarbij ieder zichzelf kan zijn. De sociaal-emotionele ontwikkeling gaat in onze ogen aan de cognitieve ontwikkeling vooraf. Onze school vindt de onderstaande ontwikkeling voor iedere leerling belangrijk en werkt hier middels de methode Kwink aan. Met name in de persoonlijke begeleiding en benadering vanuit de leerkracht willen we deze uitgangspunten handen en voeten geven. Relaties kunnen hanteren Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking Sociale druk weerstaan Conflicten oplossen Besef hebben van jezelf en de ander Kunnen inschatten van je eigen gevoelens Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht Een gezond zelfvertrouwen Empathie Perspectief nemen Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen Sociale signalen juist interpreteren Keuzes kunnen maken en zelfmanagement Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander Bijdragen aan een positief klimaat in je school Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Impulscontrole bij stressvolle situaties Omgaan met heftige emoties Doelgericht gedrag LEES MINDER
Relaties kunnen hanteren
Besef van jezelf en de ander
Keuzes maken en zelfmanagement
Wat is de werkwijze van School Matthijsje voor sociale ontwikkeling?
School Matthijsje maakt gebruik van de methode 'Kwink', die aansluit bij de christelijke visie van de school. De lessen bieden ruimte voor gesprek en het aanleren van tools om kernwaarden praktisch vorm te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt School Matthijsje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School Matthijsje gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.