
Schoolweging
De schoolweging van De Vliekotter is 29,97 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,07% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score behoort tot de hoogste in de regio en weerspiegelt de effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 45,45% havo, 18,18% vwo en 9,09% havo/vwo. Samen goed voor 72,7% theoretische adviezen, tegenover 45,4% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) is lager dan regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliekotter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling de kinderen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. De methodetoetsen worden net als de oefensoftware veelal digitaal gemaakt. Het toetsen van leerlingen met behulp van goede toetssoftware levert veel voordelen op, directe feedback aan de leerling en toetsen op eigen niveau en in eigen tempo. In met name de onderbouw laten we de papieren toetsversie nog niet los. Er is nog niet voldoende beschikbare apparatuur en deze kinderen werken zelf ook nog graag op papier. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van kinderen in een betreffende vak in kaart brengen. De IEP-toetsen worden komend schooljaar nog in januari en juni afgenomen. De bedoeling is dat wij in de toekomst niet meer op vaste momenten zullen gaan toetsen, maar dat we kijken naar wanneer het kind er klaar voor is. In groep 1/2 wordt alleen diagnostisch getoetst. De groeps- en schoolresultaten worden 2x per jaar door de leerkrachten en intern begeleider in het team gepresenteerd en met elkaar bespreken en evalueren wij groepen en leerlingen die opvallen. We bekijken hierbij wat we in ons onderwijsaanbod moeten behouden, veranderen, of ontwikkelen. De resultaten worden door de leerkracht individueel met iedere leerling besproken en vervolgens in een gesprek met ouders, leerling en leerkracht. In deze gesprekken tevens worden de leerdoelen van het kind voor de komende tijd besproken en wie en wat zij daarvoor nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desondanks scoort 16,67% boven advies, wat aansluit bij de schoolvisie op talentontwikkeling en doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een Samenwerkingsschool . We streven ernaar hét voorbeeld van ‘de samenleving in het klein’ te zijn. Op De Vliekotter worden onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereid op hun rol in de samenleving. Wij geven daarbij zelf het voorbeeld, door de manier waarop wij omgaan met elkaar, onze leerlingen, onze ouders en de omgeving van de school. We zijn samen verantwoordelijk voor álle kinderen.
Betrokkenheid
Gelijkwaardigheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Vliekotter voor sociale ontwikkeling?
De Vliekotter werkt met het programma 'De Vreedzame School', een lesprogramma voor alle groepen dat structurele aandacht besteedt aan een goed pedagogisch klimaat. Het programma streeft naar een democratische gemeenschap waarin iedereen zich verantwoordelijk en betrokken voelt. Kinderen leren omgaan met verschillen en conflicten. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen vanaf groep 3 wordt met behulp van IEP in kaart gemaakt middels vragenlijsten. Voor kinderen vanaf groep 2 wordt twee keer per jaar een rapport gemaakt, samen met reflectieformulieren, werkstukken en de IEP talentenkaart, in het portfolio. Ouders kunnen tevens terecht bij het Sociaal Team Texel (STT) voor vragen over opvoeden en opgroeien. De Vliekotter is een inlooppunt van het Sociaal Team Texel.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Vliekotter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vliekotter gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.