Basisschool de Paasberg
Paasberg 14
6862 CC Oosterbeek

Schoolweging

Schoolweging
22.42
Spreiding
4.59

De schoolweging van De Paasberg is 22,42 , met een spreiding van 4,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,5% score ruimschoots boven de inspectienorm van 85% laat de school zien dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. Dit is consistenter dan het regionale gemiddelde van 98,03%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectienorm: 61,9%), wat boven het regiogemiddelde van 72,10% ligt. Dit illustreert de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hogere prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 36,36% vwo-advies (regionaal 18,61%) en 24,24% havo. Desondanks blijft praktijkonderwijs met 3,03% aanwezig, iets boven het regiogemiddelde (1,01%). De brede adviesspreiding past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PaasbergGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04176.58175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten worden samengesteld via het leerlingvolgsysteem van het CITO, genaamd Leerling in Beeld, methode gebonden toetsen, observaties en een leerlingvolgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling behorend bij de Kanjermethodiek. Resultaten worden geanalyseerd en via groepsoverzichten vertaald naar groepsplannen voor de individuele leerling. Voor voortgezet Technisch Lezen (vanaf groep 4) en voorbereidend lezen (groepen 1 en2) werken we met de methodiek LIST. Leesmotivatie, leesplezier en boekpromotie zijn hiervan belangrijke pijlers. We hebben hiervoor een eigen bibliotheek op school. In groep 3 werken we met Lijn 3 voor het aanvankelijk leesonderwijs. -Bij rekenen wordt eigenaarschap bij leerlingen gestimuleerd. Dat is belangrijk om betrokkenheid te vergroten. Door doelgericht te werken en leerlingen keuzemogelijkheden te bieden bij instructies worden zij ook eigenaar van hetgeen ze leren. Hierdoor zijn leerlingen meer betrokken bij hun persoonlijke onderwijsbehoefte. We gebruiken de nieuwe methode Getal en Ruimte junior. Hiermee zetten we een heel belangrijke stap in de modernisering en kwaliteitsverbetering van ons rekenonderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,67% presteert onder advies (landelijk 11,81%), mogelijk gerelateerd aan de recente daling in schoolweging. Toch scoort 29,17% boven advies, wat aansluit bij de flexibele doorstroomprogramma's zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen 'goed in hun vel' zitten, anders gezegd dat ze sociaal competent zijn. Hiervoor zijn per kind andere voorwaarden voor nodig, waarin we willen voorzien. Op school worden die sociale competenties expliciet ontwikkeld. Er is hiervoor voortdurend aandacht en specifiek via de Kanjermethodiek wordt omgaan met jezelf en anderen planmatig en schoolbreed aangeboden. De effecten hiervan worden gemeten via een leerling volgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling. Leerlingen vullen vanaf groep 5 vragenlijsten in met betrekking tot sociaal welbevinden en Veiligheid. Een werkgroep bestaande uit leerkrachten en de Intern Begeleider houden toezicht op de schoolbrede aanpak en de effecten ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER

sociaal competente leerlingen

zelfvertrouwen

samenwerken en samenleven

Wat is de werkwijze van Basisschool de Paasberg voor sociale ontwikkeling?

Voor leerlingen in de groepen 1 t/m 4 vullen leerkrachten Kanjervragenlijsten in, op basis van observatie. De uitkomsten vormen de basis voor mogelijke interventies op het gebied van de sociale emotionele ontwikkeling. Via vragenlijsten die vanaf groep 5 door leerlingen zelf worden ingevuld, wordt gekeken wat leerlingen nodig hebben om sociaal competent te zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Paasberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Paasberg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Paasberg?

Basisschool de Paasberg gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.