
De resultaten van Basisschool de Striepe in Oldeholtpade
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Striepe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool de Striepe
De schoolweging van De Striepe is 29,64 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool de Striepe bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Striepe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Striepe ruim boven de signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 64,5% een bovengemiddeld streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat tweederde van de leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt, wat consistent is met het onderwijsconcept gericht op adaptief maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Striepe?
Een opvallende verdeling: 28,6% vmbo-k en 21,4% vmbo-(g)t advies, met eveneens 21,4% havo en 14,3% vwo. De school adviseert relatief vaak door naar theoretische leerwegen (35,7% havo/vwo), wat lager is dan landelijke trends maar passend bij de schoolweging. Praktijkonderwijs (niet aanwezig in adviezen) blijft onder regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Striepe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar informeren wij de ouders tijdens de contactavonden over de vorderingen van hun kind (-eren). Tijdens deze gesprekken staat het rapport van het kind centraal. Op het rapport worden de vakgebonden resultaten in een cijfer weergegeven. Een aantal van deze cijfers wordt in combinatie met resultaten van toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LOVS) berekend. Ouders krijgen tijdens het gesprek ook de resultaten uit het LOVS te zien en vanaf groep 6 de Plaatsingswijzer. Het schooljaar hebben we verdeeld in vier periodes. In een periode is het voor de leerkracht helder aan welke doelen er wordt gewerkt. Op het ondersteuningsblad staat de specifieke hulp die wordt gegeven en wordt er elke dag geëvalueerd. Na een periode van 10 weken is er na analyse van de leerkracht een gesprek met de IB'er en komen de bevindingen terug in het groepsoverzicht en worden er afspraken gemaakt voor de volgende periode. Zelfevaluatie De tussentijdse resultaten van Cito Leerling in beeld worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: * Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? * Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? * Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? * Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. De monitoring richt zich op analyses op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De te nemen interventies worden vertaald naar periodeplannen en, indien nodig, individuele handelingsplannen. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Acties die hieruit voortvloeien worden meegenomen in het jaarplan van het jaar erop. Versnellen/doubleren In principe gaat ieder kind aan het einde van het schooljaar door naar de volgende groep. Soms is het in het belang van het kind dat het kleuterverlenging krijgt of doubleert. In een enkel geval kan het beter zijn een groep over te slaan. Dit alles is vastgelegd in een Protocol doubleren of een groep overslaan. Dit protocol ligt op school ter inzage. Binnen ons onderwijs zijn voldoende momenten en mogelijkheden voorhanden om tegemoet te komen aan de behoefte van meer begaafde leerlingen. Dit realiseren wij door verdieping en verrijking van de aangeboden stof. Kinderen kunnen pas een groep overslaan of versneld doorlopen als zij daar niet alleen in cognitief, maar ook in sociaal en emotioneel opzicht aan toe zijn. Overgang van groep 2 naar groep 3 Een leerling komt in aanmerking voor de overgang naar groep 3 als sprake is van: - het bereiken van de zesjarige leeftijd van de leerling voor of uiterlijk op 1 oktober; - een voldoende score op de leerlijndoelen voor kleuters, dit staat in Digikeuzebord. - dat het kind zich, naar het oordeel van de leerkracht, voldoende heeft ontwikkeld, om de stap naar groep 3 te maken. Bespreekgevallen zijn leerlingen die de zesjarige leeftijd na 1 oktober t/m 31 december bereiken. Bovengenoemde punten worden dan bekeken. We houden ons hierbij aan de richtlijnen die binnen Comprix zijn opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Striepe in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert onder advies – significant boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit vraagt om aandacht, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. Wel scoort 16,7% boven advies, wat aansluit bij de nauwgezet omschreven overdrachtsprocedure naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Op "De Striepe" heerst een prettige, rustige werksfeer waarin kinderen, ouders en leerkrachten zich thuis voelen. Pesten, schelden, kinderen links laten liggen of uitsluiten zijn zaken die niet geaccepteerd worden. Er is onder leiding van de GGD gewerkt aan de Gezonde school methodiek. We beschouwen het pedagogisch klimaat op “De Striepe” als veilig en plezierig voor de kinderen. Dit zien wij ook terug in de opbrengsten van de tevredenheids enquetes die leerlingen uit de groepen 6,7 en 8 jaarlijks invullen. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool de Striepe voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Striepe werkt dagelijks aan een goede sfeer en prettige omgang met elkaar. De school gebruikt de Kanjertraining, waarbij de volgende uitgangspunten centraal staan: niemand lacht elkaar uit, niemand speelt de baas, niemand gedraagt zich zielig, we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, en we zijn eerlijk zonder te kwetsen. Het welbevinden van de kinderen wordt middels observatie in de gaten gehouden. In groep 1 t/m 8 wordt het leerlingvolgsysteem 'Kanvas' gebruikt, onderdeel van de Kanjertraining, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Jaarlijks wordt bij leerlingen uit groep 6 t/m 8 een vragenlijst afgenomen uit Vensters om de sociale veiligheid te peilen. De uitslag wordt besproken met de leerlingenraad, het team en de Medezeggenschapsraad, waarna er een terugkoppeling naar de ouders plaatsvindt via de info. Burgerschapsonderwijs, dat sinds 2023-2024 om het jaar wordt gemeten bij de leerlingen van groep 7/8 op drie aspecten: kennis, houding en vaardigheden. De resultaten worden geanalyseerd en verbeteringen worden opgenomen in het jaarplan van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Striepe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Striepe gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en vragenlijsten uit Vensters PO.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Striepe?
Basisschool de Striepe gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.