Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd
Kroonkruid 107a
2914 TK Nieuwerkerk

Schoolweging

Schoolweging
25.78
Spreiding
5.52

De schoolweging van Gideonschool Nieuwerkerk aan den IJssel is 25,78 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de degelijke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat aangeeft dat een meerderheid van de leerlingen boven het basisniveau presteert. De school zou hierdoor mogelijk extra kunnen investeren in verdiepingsprogramma’s voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op praktische leerwegen: 20.8% vmbo-b/k-advies (vs. 4.0% regio) en 12.5% vmbo-(g)t. Tegelijk krijgt 16.7% van de leerlingen een havo-advies, waarmee de school aansluit bij het landelijk gemiddelde. Het relatief lage percentage vwo-adviezen (8.3% vs. 18.6% vergelijkingsscholen) valt op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGideonschool Nieuwerkerk aan den IJsselGemeente AmsterdamNederland
LIB177.23179.19175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Wingerd volgt de leerlingen op cognitief niveau via het leerlingvolgsysteem Leeruniek en Parnassys. Hierin worden de methode gebonden toetsen verwerkt en de niet-methode toetsen. Met de niet-methode gebonden toetsen worden de toetsen bedoeld van Cito. Van Cito nemen wij de volgende toetsen af om de leerlingen te volgen: AVI, DMT, Spelling, Begrijpend luisteren (midden 3- eind 4), begrijpen lezen (midden 4- midden 8), Rekenen/Wiskunde en woordenschat. De resultaten van de methode en niet-methode gebonden toetsen worden na elke toets geanalyseerd en geëvalueerd in Leeruniek. De groepen 1 en 2 volgen wij via het kleutervolgsysteem van Bosos. In groep 1 worden de leerlingen om de 3 maanden geobserveerd middels de doelen uit Bosos gebaseerd op hun leeftijd. In groep 2 worden de leerlingen ook om de drie maanden geobserveerd maar dan zijn zij geclusterd. In Bosos wordt de sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen voor de groepen 1 en 2. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van Kanvas (het volgsysteem behorende bij de Kanjermethode). Middels vragenlijsten voor de leerkrachten en vanaf groep 5 ook vragenlijsten voor de leerlingen, wordt de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart gebracht en gevolgd. Drie keer per jaar wordt de groep besproken met de intern begeleider, adjunct directeur en leerkracht. De intern begeleiders maken voor de locatie Kroonkruid en voor Van Beethovenlaan twee keer per schooljaar een trendanalyse gebaseerd op de midden- en de eindtoetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

46.2% van de leerlingen presteert boven het gegeven advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 7.7% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), wat duidt op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

De Wingerd: Kanjerschool! Kinderen verlangen naar een schoolomgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden. Daarom geven we op de Wingerd de kanjerlessen van de Kanjertraining. Deze lessen zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het creëren van een positief pedagogisch klimaat in de groep. In een groep waarin je elkaar goed kent en het veilig is, zal de sfeer fijn zijn en zal onaangepast/storend gedrag een stuk minder voorkomen. De belangrijkste doelen die we met de Kanjertraining willen bereiken zijn: Kinderen leren op een goede manier voor zichzelf op te komen. Kinderen leren op een handige manier aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden. Kinderen leren met gevoelens van zichzelf en van de ander om te gaan. Kinderen worden zich bewust van hun eigen identiteit: ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben LEES MINDER

Wederzijds respect

Veiligheid

Vertrouwen

Hoe bevordert Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd hanteert de volgende Kanjerregels: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig.

Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd om de sociale opbrengsten te meten?

Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd gebruikt Kanvas als registratievorm om de sociale opbrengsten van de leerlingen te meten en in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd?

Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd maakt gebruik van Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.