
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Nieuw-Vennep is 29,12 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,4% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is in lijn met het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Mozaïek behaalt een streefniveau van 49,6% tegen een inspectienorm van 47,1%. Hiermee overtreft de school de verwachtingen voor haar leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat de relatief complexere samenstelling van de leerlingenpopulatie benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische focus: 36,4% havo/vwo en vwo-advies (vs. 29,5% regio). Het aandeel praktijkonderwijs (2,3%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,0%). De brede adviesrange - van praktijkonderwijs tot vwo - reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Nieuw-Vennep | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken vanuit een klassikale situatie, waarbij we zo goed mogelijk aan willen sluiten bij de behoefte van elk kind. Hoe gaan we om met verschillen tussen leerlingen? We differentieren in ons onderwijsaanbod: 1. Basisaanpak met verlengde instructie 2. Basisinstructie 3. Verkorte instructie Alle kinderen krijgen de basisstof aangeboden. Gedurende het schooljaar wordt steeds bekeken welke aanpak kinderen nodig hebben. Het kan zijn dat kinderen voor de verschillende vakken een andere aanpak nodig hebben. Dit kan ook binnen een vakgebied plaatsvinden. Er zijn mogelijk ook kinderen die een echt individuele aanpak nodig hebben. Hier werken we met ontwikkelingsperspectief. Daarbij proberen we zo goed mogelijk de einddoelen voor deze kinderen vast te stellen. Die wijken dan af van de doelen die voor groep 8 zijn gesteld. Het programma voor deze kinderen wordt meestal samengesteld met en ondersteund door onze intern begeleider en/of een ambulant begeleider van buiten de school. Afwijken van deze regel kan dus. Leerlingvolgsysteem Met ingang van schooljaar 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP. Deze adaptieve toetsen geven een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. Daardoor kan de leerkracht van de groep het programma waar nodig aanpassen. De kinderen kunnen nog beter worden voorbereid op de eindtermijnen voor groep 8. Daarmee wordt de stof bedoeld, die volgens de overheid dan moet worden beheerst. In groep 8 worden de kinderen in verband met hun schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs getoetst met behulp van de landelijke doorstroomtoets of via een andere vorm van eindtoetsing als deze toets niet geschikt is. Andere toetsen uit ons volgsysteem zijn: de methodegebonden toetsen, diagnostische toetsen, leerlingvolgsysteem voor de sociaal/emotionele ontwikkeling en individuele toetsen voor leerlingen met bijzondere zorg. Alle resultaten worden vastgelegd en bewaard in het leerlingenarchief. Resultaten van toetsen staan nooit op zichzelf. Zij moeten een bevestiging zijn van wat we al weten. Het is voor ons een hulpmiddel bij het volgen van kinderen. Daarnaast worden de kinderen uit de groepen 1-2 met behulp van het volgsysteem KIJK gevolgd in hun ontwikkeling. Voor alle groepen geldt voor de sociaal emotionele ontwikkeling dat wij Kanvas van de kanjertraining hanteren. Hulp Ook andere factoren kunnen de wijze van begeleiden bepalen. Het resultaat van een toets kan voor de leerkracht reden zijn contact met u op te nemen. Dit gebeurt als het leeraanbod onvoldoende aansluit op de behoefte van een kind, of een groepje kinderen. Afspraken die de leerkracht met u maakt over extra ondersteuning worden schriftelijk vastgelegd in groepsoverzicht en groepsplan. Dit gebeurt ongeveer 2x per jaar. Indien nodig zal er tussentijds natuurlijk bijstelling plaatsvinden zodat het kind volop het onderwijsaanbod geniet. De Interne Begeleider speelt hierin een belangrijke rol. Zij "bewaakt" dit hele proces en zorgt ervoor dat afspraken worden nagekomen. Eventuele individuele werkafspraken zijn terug te vinden in het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt dit bij. Rapport De ouders van de kinderen uit de groepen 1 tot en met 7 krijgen twee keer per jaar een rapport, in januari en . Groep 8 krijgt in januari een rapport met een gesprek over de keuze voor het Voortgezet Onderwijs. De rapporten voor de kinderen van groep 1 tot en met 4 zijn geschreven aan de ouders, de rapporten voor de kinderen van groep 5 tot en met 8 zijn geschreven aan de kinderen. In de onderbouw krijgt u doormiddel van + en - met daarbij geschreven informatie over de vorderingen, terwijl in de bovenbouw letters en cijfers met daarbij geschreven informatie te lezen is. De exacte data van uitreiking en bespreking vindt u in de kalender. Na ongeveer 3 weken school wordt u uitgenodigd voor het zogenaamde startgesprek. De leerkracht bespreekt met u de eerste indruk en maakt indien nodig afspraken ten behoeve van de begeleiding. Vanaf groep 6 is de leerling aanwezig bij het gesprek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,3% landelijk). Slechts 2,4% zit onder advies, wat duidelijk lager is dan het nationale gemiddelde van 11,8%. Dit resultaat sluit aan bij de beschreven intensieve begeleiding tijdens de overgang naar het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
De voorbereiding op de samenleving is een pedagogische opdracht van de school. Daarbij speelt de identiteit van onze school een grote rol. Bij goed burgerschap denken we aan drie kernwoorden: Identiteit: Wie ben je zelf en waar sta je voor? Democratie: Wat zijn de spelregels van de maatschappij? Wat zijn mijn rechten en wat mijn plichten? Waar mag ik over meepraten en hoe ga ik om met diversiteit? Participatie: Op welke manier kan ik deelnemen aan en invloed hebben op onze samenleving? Al deze zaken zijn niet in één vak te vatten. Ze zijn terug te vinden in onze dagelijkse onderwijspraktijk. LEES MINDER
Vertrouwen
Betrokkenheid
Respect en plezier
Wat is de werkwijze van Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Het Mozaïek ondersteunt het aanleren van sociale vaardigheden via de Kanjertraining. Dit programma leert kinderen goed met elkaar om te gaan en pestgedrag te voorkomen. Alle leerkrachten zijn bevoegd deze training uit te voeren. De Kanjertraining gaat er van uit dat goede opvoeding zich richt op: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. De Kanjertraining heeft vijf uitgangspunten: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier, we doen mee. Met enige regelmaat wordt een ouderavond gehouden of de mogelijkheid geboden om een kanjerles bij te wonen
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Mozaïek gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas, POvensters vragenlijst
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Mozaïek?
Het Mozaïek gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.