
Schoolweging
De schoolweging van De LinQ is 31,03 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau met 95,45%, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden voor taal en rekenen goed beheersen, ook bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 51,21% voor het streefniveau blijft De LinQ net onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%, maar overtreft wel ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 43,5%. Deze cijfers tonen aan dat de school effectief differentieert, maar nog mogelijkheden heeft om meer leerlingen naar het hogere niveau te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een tweedeling zien: 21,05% havo/vwo-advies en 10,53% vwo-advies overtreffen de regionale percentages (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Tegelijkertijd is er een significant percentage vmbo-adviezen (7,89% vmbo-k en 15,79% vmbo-(g)t), wat past bij de complexere populatie. De combinatie van hoge en lage adviezen reflecteert de brede verschillen tussen leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De LinQ | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem - Observaties en toetsen Gedurende het hele schooljaar zijn er methode-gebonden-toetsen en observeren de leerkrachten uw kind. In groep 1 en groep 2 maken wij gebruik van het digitale volgsysteem Leerlijnen Jonge Kind en in groep 3 t/m groep 8 van de module ‘Hart en handen’ van ons Leerlingvolgsysteem IEP. In januari en mei worden in de groepen 3 t/m 8 de landelijk genormeerde toetsen van IEP afgenomen. Dit zijn toetsen op het gebied van lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. Groep 8 maakt in februari de doorstroomtoets (voorheen 'eindtoets'), ook van IEP. Voor leerlingen met dyslexie of andere speciale onderwijsbehoeften kunnen de toetsen worden aangepast. De resultaten van alle toetsen en observaties worden ingevoerd in ons administratiesysteem Parnassys. De resultaten van de toetsen zijn tbv de evaluatie van ons onderwijs. Als er aanleiding toe is, worden de resultaten besproken met kinderen en ouders (in de 10 minutengesprekken). Kinderen leren allemaal op een verschillende manier en in een verschillend tempo. Wij spelen hierop in. Om dat goed te kunnen doen, volgen wij de ontwikkeling van de kinderen met een leerlingvolgsysteem. Voor groep 1 en 2 gebruiken wij daarvoor onder andere 'Leerlijnen jonge kind' in Parnassys. Bij de groepen 3 t/m 8 worden, naast de toetsen die bij de methoden horen, in januari en mei IEP-toetsen afgenomen voor de kernvakken rekenen, lezen en spelling (groep 3 t/m 8). Deze toetsen geven ons informatie over in hoeverre ons onderwijsaanbod aansluit bij de gemiddelden in Nederland en in hoeverre de kinderen hebben geprofiteerd van ons onderwijsaanbod. Op leerling niveau kijken we vooral naar ontwikkeling: is er voldoende vooruitgang en wat betekent dat dan voor ons aanbod in de komende periode. We bespreken de resultaten van de IEP-toetsen met de kinderen en met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 39,02% van de leerlingen boven hun advies presteert in het voortgezet onderwijs, tegenover slechts 9,76% die onder het advies zit. Dit sterke resultaat – de landelijke verhouding is 25,27% boven vs. 11,81% onder – benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding.
Sociale ontwikkeling
De voorbereiding op het goed kunnen functioneren in onze maatschappij is een pedagogische en sociale opdracht aan de school. We nemen deze opdracht serieus vanuit onze interconfessionele identiteit en we benaderen de opdracht graag vanuit onze drie kernwaarden. Kernwaarden die in onze visie centraal staan in goed burgerschap: VERBINDING Het gedachtengoed 'kind-ouder-school' staart bij ons voorop. We hebben oog voor elkaar en voor de wereld, waardoor we goed kunnen samenwerken. Wij oefenen op school en spelen een daardoor actieve rol in school en in onze omgeving. VEERKRACHT We leren door vallen en opstaan onder het motto: 'Ik kan het nóg niet en wil het graag leren'. Aanpassen en schakelen; we oefenen en doen dit iedere dag. Wij zijn trots op wat we bereiken. KANSRIJK We bíeden kansen: We zorgen voor een rijke leeromgeving in en buiten de klas. We kríjgen kansen: We zien mogelijkheden om te groeien. We pákken kansen: We gaan actief aan de slag om eruit te halen wat erin zit. Op De LinQ gaan we samen op avontuur! LEES MINDER
VERBINDING
VEERKRACHT
KANSRIJK
Hoe bevordert De LinQ de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De LinQ ziet de school als oefenplaats voor sociale vaardigheden, met als doel leerlingen voor te bereiden op een actieve deelname aan de maatschappij. De school gebruikt de methode ‘Vreedzame School’ om kinderen te leren hoe ze met elkaar omgaan, elkaar aanspreken en conflicten oplossen. Mediatoren, speciaal opgeleide leerlingen uit groep 7 en 8, spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast is er een leerlingenraad waarin kinderen uit groep 5 t/m 8 meedenken over schoolse zaken. Onderwerpen in het kader van actief burgerschap zijn geïntegreerd in verschillende lesmethoden.
Welke instrumenten gebruikt De LinQ om de sociale ontwikkeling te meten?
De LinQ gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.