Dr. Ariëns Daltonschool
Rutgerinkdijk 3
7161 EW Neede

Schoolweging

Schoolweging
29.31
Spreiding
6.71

De schoolweging van Dr. Ariëns is 29,31 , met een spreiding van 6,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk en cognitieve uitdaging, zoals beschreven in het daltononderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 44,4% van de leerlingen vmbo-(g)t/havo en 22,2% vwo, wat hoger ligt dan het regionaal gemiddelde (10,3% vmbo-(g)t/havo en 18,6% vwo). De combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies sluit aan bij de daltonvisie op talentontwikkeling. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan de regionale参照值 (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. AriënsGemeente AmsterdamNederland
LIB174.43176.03175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kerndoelen vormen de basis van het onderwijsprogramma op de Dr. Ariëns Daltonschool. Ze beschrijven wat de leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van de verschillende vakken en ontwikkelingsgebieden. Als school hebben wij de verantwoordelijkheid om de kerndoelen te implementeren en ervoor te zorgen dat leerlingen deze doelen bereiken. Om de kerndoelen te realiseren, hanteert de school een gestructureerde aanpak. Allereerst worden de kerndoelen vertaald naar concrete leerdoelen voor elke groep en elk vakgebied. Op basis van deze leerdoelen wordt een lesprogramma ontwikkeld dat aansluit bij de behoeften en het niveau van de leerlingen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van verschillende lesmethoden. Differentiatie kan plaatsvinden binnen de reguliere lessen, maar ook door middel van bijvoorbeeld remedial teaching, verrijkingstrajecten of ondersteuning door specialisten. Het monitoren en evalueren van de leerresultaten en de voortgang van leerlingen is een belangrijk onderdeel van het omgaan met de kerndoelen. We gebruiken hiervoor op school verschillende instrumenten, zoals observaties, toetsen, portfolio's, en kindgesprekken om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en te beoordelen. Op basis van deze gegevens kunnen we het onderwijsaanbod bijsturen en aanpassen om ervoor te zorgen dat leerlingen de kerndoelen behalen. Het dagelijks formatief handelen speelt hierbij een grote rol. Twee keer per jaar staat er een team brede evaluatie dag op de jaarplanning. Op deze dag kijkt de school in hoeverre de gewenste resultaten zijn bereikt als gevolg van de gekozen organisatie en de inhoud van het onderwijsleerproces. De referentieniveaus spelen hierbij een belangrijke rol. Aan de hand van de referentieniveaus zijn aan het begin van het schooljaar namelijk de doelen vastgesteld. Tijdens de evaluatie dag worden deze doelen geëvalueerd. Door de referentieniveaus hebben wij beter inzicht welke vaardigheden de leerlingen op bepaalde momenten moeten hebben en hierdoor kunnen wij als school de doelen voor het onderwijs beter afstemmen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 11,1% zit onder advies, wat lager is dan de参照waarde (11,8%). De focus op nauwgezette monitoring en doorstroomgesprekken, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel, draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Wij streven ernaar dat de Dr. Ariëns Daltonschool een school is waar kinderen met plezier naartoe gaan en waar ze zich veilig en geborgen voelen. Op onze school kan uw kind zich vaardigheden eigen maken en kennis opdoen van de wereld om zich heen. Wij vinden het hierbij belangrijk dat leerlingen concrete ervaringen opendoen, er actieve betrokkenheid is, er gereflecteerd wordt op geleerde vaardigheden en de geleerde vaardigheden ook worden toegepast. Een veilig klimaat vormt hierbij de basis. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. LEES MINDER

veiligheid en positieve sfeer

samenwerken

zeggen wat ik vind en voel

Wat is de werkwijze van Dr. Ariëns Daltonschool voor sociale ontwikkeling?

De Dr. Ariëns Daltonschool hanteert een integrale aanpak voor de sociale ontwikkeling, waarbij de aanleer van sociale vaardigheden centraal staat. De school biedt HIRO en Schooljudo aan en neemt Kindbegrip af. De uitkomsten van Kindbegrip worden gebruikt om de doelen en aanpak op verschillende niveaus binnen de school te bepalen. Er wordt systematisch en planmatig gewerkt aan sociaal-emotioneel leren waarbij de effectiviteit van de genomen maatregelen regelmatig wordt nagegaan. Observaties van bepaald gedrag, sociogrammen, het pestprotocol 'De veilige school' en gesprekken met een KC-er en/of gedragsspecialist zijn hierbij belangrijk. Het plan 'gedrag' is gebaseerd op een positieve benadering.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dr. Ariëns Daltonschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dr. Ariëns Daltonschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dr. Ariëns Daltonschool?

Dr. Ariëns Daltonschool gebruikt HIRO als methode voor sociaal-emotioneel leren.