
Schoolweging
De schoolweging van Menterhorn is 33,15 , met een spreiding van 5,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93.9%). Dit bevestigt de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid, waaronder de dagelijkse basisvaardighedenscans.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt gehaald door 44.4% van de leerlingen, ruim boven de inspectienorm van 38.7% (+5.7%). Wel blijft dit onder het vergelijkingsgemiddelde van 50.2%. De focus op maatwerk in rekenonderwijs (onderdeel van het schoolondersteuningsplan) lijkt hier positief uit te pakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 32% combineert vmbo-(g)t/havo of hoger (36.1% in regio), maar praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs 1.01% regionaal). Opvallend is het gelijke aandeel havo- en vwo-adviezen (beide 8%), wat een bewuste differentiatiebenadering suggereert zoals beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Midden-Groningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen onze school worden 2 x per jaar Cito-toetsen afgenomen. Het betreft de onderdelen: Rekenen en Wiskunde, Spelling, Technisch lezen, Begrijpend lezen en Woordenschat. De toetsresultaten worden op individueel en schoolniveau geanalyseerd en vervolgens wordt het aanbod mede hierop afgestemd. De toetsresultaten worden verder ook op bestuursniveau geanalyseerd. Aan de hand van de resultaten van de Cito toetsen wordt gekeken of de opbrengsten zijn gehaald. In de analyse worden ook de actiepunten beschreven. Deze worden weer gekoppeld aan het schooljaarplan. De methodetoetsen zijn eveneens belangrijk om het aanbod op de leerlingen af te stemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
82.8% van leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 3.4% zit onder advies (vs 11.8% landelijk), mogelijk dankzij de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs zoals vermeld in het schoolplan. De 'rapport-waarderingsgesprekken' met ouders lijken hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Sociale opbrengsten maken deel uit van "actief burgerschap en integratie". Het is een heel ruim begrip. Heel veel facetten hiervan komen regelmatig binnen de lessen aan de orde en vaak vindt er een verdieping plaats van deze leerstof. Al deze facetten zitten verweven in de verschillende methoden die we gebruiken of komen in projectvorm of via excursies aan de orde. Wat verstaan we hier nou eigenlijk onder? Een kleine opsomming van zaken vallende onder dit vakgebied. Leerlingen kennis laten nemen van de verschillende achtergronden en culturen van klasgenoten en leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. Aanleren van algemeen aanvaarde normen en waarden. Kennisnemen van de staatsinrichting en de rol die de burger daarin vervult. Aandacht besteden om met zorg om te gaan met het milieu. Op een goede manier kunnen anticiperen in het verkeer (verkeersexamen VVN voor gr. 8) Fietsenkeuring in samenwerking met VVN. Aanleren van kennis over gezonde voeding. Dit project wordt door de gemeente gesubsidieerd. Leren hoe je op een juiste manier met elkaar moet omgaan (bijv. anti-pesten campagne) Tijdens ouderavonden/ informatieavonden die op school georganiseerd worden, komen ook onderwerpen aan de orde uit het spectrum van burgerschap en sociale integratie. Onze school beschikt over duidelijke gedragsregels, die regelmatig worden gecommuniceerd en geëvalueerd met zowel ouders als leerlingen. LEES MINDER
respectvol gedrag
veiligheidsgevoel
samenwerken
Wat is de werkwijze van OBS Menterhorn voor sociale ontwikkeling?
OBS Menterhorn gebruikt de SCOL (sociale competentie observatie lijst) om de sociale competenties van leerlingen in kaart te brengen. Met de SCOL-scores kan de school de ontwikkeling van sociale competenties planmatig aanpakken, het onderwijs inhoudelijk vormgeven en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben snel opsporen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Menterhorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Menterhorn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Menterhorn?
OBS Menterhorn gebruikt de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.