
Schoolweging
De schoolweging van De Bolleberg is 28,93 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) bereiken het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de solide basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde (47,1%) en het regionale gemiddelde (57,8%). Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
40% van de adviezen is vmbo-(g)t, tegenover 16,5% bij gelijksoortige scholen. Het vwo-advies (26,7%) ligt ook boven het regionale gemiddelde (18,6%). Praktijkgerichte adviezen (6,7% vmbo-k) blijven beperkt, passend bij de sterke focus op doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bolleberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting middels de PDCA-Cyclus. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het Lvs Esis. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde jaarplanning en de Cito-voorschriften. Daarnaast gebruiken we methode gebonden toetsen om het proces te bewaken en tussentijds bij te stellen. Onze leerlingen bouwen elk jaar hun eigen portfolio op. In dit portfolio omvat zorgvuldig geselecteerde items waarbij de cognitieve ontwikkeling van kerndoelen weergegeven wordt en ook doelen die voor het individuele kind van belang zijn. Daar waar nodig en/of mogelijk toetsen we adaptief. Zo onderscheidt elk kind zich door zijn talent te ontwikkelen en deze met trots te presenteren in het portfolio. Ouders worden tijdens de portfoliogesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten en ook over de persoonlijke ontwikkeling van hun kind. In leerjaar 7 doen alle leerlingen mee aan de IEP advieswijzer, een meetinstrument dat de brede ontwikkeling van het basisschoolkind vastlegt en helder weergeeft in een rapportage. Op basis van observaties van de leerkracht en de Advieswijzer, krijgt de leerling en ouders een voorlopig schooladvies voor het vervolgonderwijs. De criteria, die het voortgezet onderwijs, heeft geformuleerd voor de diverse uitstroom mogelijkheden zijn onderdeel van de adviesvorming. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets basisonderwijs (IEP). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 18,2% onder advies (vs. 11,8% landelijk) scoort de school lager, mogelijk door de diverse uitgangsposities. Desondanks stroomt 72,7% exact op adviesniveau door, wat wijst op realistische advisering en goede begeleiding.