
Schoolweging
De schoolweging van Sint Antonius Maashees is 30,34 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.0% score ruim boven de landelijke norm (85%) en vergelijkbare scholen (95.9%) laat de school zien dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. Deze stabiele prestatie benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat zowel onder de regionale vergelijking (57.8%) als de eigen signaleringswaarde (47.1%) ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks inspanningen uitdagingen kent in het bereiken van verdiepte leerniveaus, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-adviezen (57.1% vs. 10.9% regio), terwijl praktijkonderwijs volledig ontbreekt (vs. 1.0% regio). De adviezen concentreren zich op theoretische leerwegen: 28.6% vmbo-(g)t en 57.1% havo/vwo. Dit wijst op academische ambitie, maar roept vragen op over aansluiting bij leerlingen met praktische talenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Antonius Maashees | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school staat in principe open voor alle kinderen. Wij willen de meest optimale ondersteuning bieden aan al onze leerlingen. Hiervoor volgt de school systematisch de ontwikkeling van kinderen. We monitoren de leerlingen dagelijks en houden de voortgang in hun ontwikkeling bij in het groeidocument. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan beschreven in het groepsoverzicht en het aanbod wat we de leerlingen geven staat beschreven in het groepsplan. Twee maal per jaar nemen we in groep 3 t/m 8 de landelijk genormeerd toetsen af van IEP. Dit is het leerlingvolgsysteem van de IEP, die naast de vakken reken, taal en lezen (hoofd-toetsen) ook de sociale en creatieve ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengt (hart en handen-toetsen). Dit geeft een goed beeld van de kinderen en op gebied van rekenen, taal en lezen geeft het ook een beeld in vergelijking met leeftijdgenootjes elders in het land. Op deze wijze kunnen wij de kwaliteit van het onderwijs op onze school goed bewaken. De leerlingen van groep 1/2 worden gevolgd door observaties vanuit het digikeuzebord. Alle overzichten en resultaten worden geregistreerd in ‘ParnasSys’. ParnasSys is een webbased leerlingvolgsysteem en administratiesysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 55.6% van de leerlingen presteert boven het schooladvies (vs. 25.3% landelijk), wat de kwaliteit van de advisering relativeert. Tegelijk scoort 11.1% onder advies, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Deze dualiteit past bij de hoge schoolweging en wijst op zorgvuldige monitoring van doorstroomtrajecten.
Sociale ontwikkeling
Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en gevolgd en heeft een plaats op het leerlingoverzicht. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een vragenlijst in op dit gebied, hiervoor maken we gebruik van de vragenlijst van Vensters PO. Zij beantwoorden vragen die betrekking hebben op de sociale vaardigheden, veiligheidsbeleving en leer- en leefklimaat. Zo monitoren wij hoe de kinderen het pedagogische klimaat van onze school beoordelen en kunnen we waar nodig actie ondernemen. Als school zijn we, net als alle andere scholen in Nederland, verplicht om de resultaten van de vragenlijsten naar de onderwijsinspectie te sturen. LEES MINDER
Veiligheid
Leer- en leefklimaat
Sociale vaardigheden
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Antonius voor sociale ontwikkeling?
Gedurende de dag besteedt Basisschool Sint Antonius aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van regels en afspraken die samen met de kinderen worden opgesteld. De focus ligt op het versterken van gewenst gedrag door de waarden van de school te vertalen naar concrete gedragsverwachtingen. Ook worden ouders betrokken bij het stimuleren van positief gedrag. In de toekomst wil de school samen met ouders, GGD, CJG en Spring Kinderopvang werken aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Antonius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Antonius gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, IEP Hart en Handen en Digikeuzebord leerlijnen in groep 1-2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Antonius?
Basisschool Sint Antonius gebruikt Jeelo als methode voor sociaal-emotioneel leren.