Daltonschool Wereldkidz Kievit
Nachtegaallaan 36
3738 EB Maartensdijk

Schoolweging

Schoolweging
31.06
Spreiding
7.63

De schoolweging van Wereldkidz Kievit is 31,06 , met een spreiding van 7,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Ook scoort ze vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,7%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 48,8%, wat iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit is echter lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,06).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een nadruk op praktische leerwegen: 29,4% vmbo-b tegenover 5,5% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel havo/vwo-adviezen is met 11,8% vergelijkbaar met de regio (10,9%). Opvallend is de volledige afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 18,6% bedraagt. Dit kan verband houden met de relatief hoge schoolweging en spreiding in de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWereldkidz KievitGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Testen en toetsen Ook op WereldKidz Kievit worden kinderen in hun ontwikkeling systematisch gevolgd en worden vorderingen vastgelegd. Naast de toetsen die vanuit de methode aangeboden worden, maken wij ook gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Talenten van kinderen en hun persoonlijkheid zijn natuurlijk niet te vatten in toetsen. Daarom vinden wij de observaties van de leerkrachten en hoe een kind in de klas functioneert erg belangrijk. Samen met de toetsen krijgen wij dan een totaal beeld van uw kind. Alle uitkomsten van de toetsen zeggen iets over de vorderingen van het individuele kind. De ontwikkeling loopt nooit helemaal in een rechte lijn, maar gaat gepaard met pieken en dalen. Natuurlijk is het fijn als een kind hoog scoort. Dit betekent dat een kind over het algemeen makkelijk leert en soepel door de lesstof heen gaat. Het is echter belangrijk dat ouders niet de verwachting hebben dat iedereen hoog scoort. Als dit het geval zou zijn, stromen alle kinderen ook heel hoog uit in het voortgezet onderwijs. Dit is niet het geval. Landelijk niet en ook niet op onze school. Tegenwoordig worden scholen beoordeeld op de uitslag van de eindtoets op verschillende websites. Hiermee vinden wij dat er onrecht wordt gedaan aan de kinderen en aan de scholen. Als er een jaar is waarin kinderen hoog scoren op de eindtoets, krijgt de betreffende school een hoog cijfer en als er een jaar is dat kinderen lager scoren, krijgt de betreffende school een lager cijfer. Er wordt hiermee voorbij gegaan aan de verschillen die er zijn. Wij vinden het belangrijk dat de eigen ontwikkeling van het kind goed verloopt en dat het kind uitstroomt naar het type onderwijs dat hierbij aansluit. Dit betekent dat het competitie-element zoveel mogelijk vermeden wordt op onze school. ‘De beste’ en ‘de slechtste’ kennen we niet. Het kind is de norm en niet de toets. Wij verwachten van ouders, dat zij richting hun kind en onze leerkrachten deze lijn volgen. Verantwoording van de resultaten Verantwoording van resultaten is van belang om inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van het onderwijs is en welk leerrendement er door het individuele kind wordt behaald. WereldKidz Kievit legt verantwoording af over deze opbrengsten aan het bevoegd gezag en aan de inspectie. Aan het college van bestuur wordt over de resultaten van een aantal verplichte toetsen gerapporteerd. Uiteraard legt WereldKidz Kievit ook verantwoording af aan de ouders en andere direct bij de school betrokkenen. Op school worden methodegebonden- en genormeerde toetsen gebruikt om de ontwikkeling meetbaar en zichtbaar te maken. In het beleidsplan Toetsingskader WereldKidz staat o.a. beschreven welke genormeerde toetsen jaarlijks afgenomen worden. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het leerlingontwikkelsysteem ParnasSys. De resultaten op sociaal –emotioneel vlak worden gemeten met de hart en handenvragenlijst van de IEP (sociale competentie observatie lijst). Het team gebruikt de data om te analyseren waar het onderwijsleerproces verbeterd kan worden. Zo kunnen we zowel op kind- als op bouw en schoolniveau met deze gegevens vaststellen wat in bepaalde periodes het leerrendement is geweest. Het is mogelijk om tijdig maatregelen te treffen die helpen dat leerrendement te vergroten. De algemene informatie over resultaten dient ook beschouwd te worden in het licht van de kinderen die de school bezoeken en de gezinnen waaruit zij komen. Beoordeling van de opbrengsten Uitgaande van hoge verwachtingen van kinderen streeft het team van WereldKidz Kievit ernaar de opbrengsten van het onderwijs te spiegelen aan de normering van de Inspectie. In het schoolondernemingsplan worden deze concreet beschreven.nDe inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. De leeropbrengsten van de kinderen van WereldKidz Kievit zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen. De inspectie onderscheidt zeven opbrengstindicatoren. Deze betreffen de leerresultaten aan het eind van de basisschool, de scores op tussentijdse toetsen uit het leerlingvolgsysteem en de doorstroming van leerlingen binnen de school. Daarnaast bevat het twee indicatoren die de adviezen voor en het functioneren in het vervolgonderwijs betreffen. De inspectie beoordeelt: De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht; De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht; De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van 8 jaar; Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden; De sociale competenties van de leerlingen liggen op een niveau dat mag worden verwacht; De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie; De leerlingen functioneren naar verwachting in het vervolgonderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er zijn geen directe gegevens beschikbaar, maar gezien het hoge percentage behaalde fundamentele niveaus (95,2%) en de nauwkeurige adviesprocedure (met monitoring van motivatie en zelfstandigheid), ligt het in de lijn der verwachting dat leerlingen over het algemeen op of boven hun advies presteren.

Sociale ontwikkeling

Als school vinden wij het belangrijk dat er een goed pedagogisch klimaat is waarin kinderen een veilige leeromgeving ervaren. We vinden het belangrijk dat er met respect omgegaan wordt met de leerling, ouder en leerkracht. Dat er ook respect is voor de omgeving en de materialen die in deze omgeving staat. Het is belangrijk dat het duidelijk is welke normen en waarden er in de school leven. Hoe gaan we met elkaar om? Het nemen van je verantwoordelijkheid op het gebied van je werk, je werkhouding en de keuzes die je maakt. Daarnaast is het van belang dat iedereen zich gehoord voelt en dat we luisteren naar elkaar. Elke leerling mag zich laten zien en wordt gezien binnen onze school. Je laat iemand in zijn waarde en je ziet de waarde van een persoon. “Samen” is binnen onze school een heel duidelijk thema. Samen werken, samen leren en samen spelen vinden we erg belangrijk. En we geloven dat elk kind talent heeft. Want, van talenten krijg je energie en bouw je aan veerkracht. Het is ons doel dat iedere leerling met veel plezier naar school gaat. Vanuit deze visie hebben wij de volgende uitgangspunten gesteld: Binnen onze school durft iedereen te zijn wie hij/zij is, door de ruimte die wij ze geven. Binnen onze school gaan wij op een positieve manier met elkaar en onze omgeving om. We houden rekening met elkaar. Binnen onze school laten we zien dat we na elkaar luisteren en handelen daar ook naar. Binnen onze school krijg je de ruimte om jezelf te laten zien in een veilige omgeving. We helpen de leerlingen om te zijn wie ze zijn, zodat ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Binnen onze school creëren wij een ontspannen sfeer, zodat de leerlingen op een positieve manier gestimuleerd worden en succeservaringen op doen. Binnen onze school werken we samen, spelen we samen en leren we samen. Ik ben ik, jij bent jij, samen zijn we wij. LEES MINDER

Talentgericht

Daltonvaardig

Toekomstgericht

Wat is de werkwijze van Daltonschool Wereldkidz Kievit voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool Wereldkidz Kievit hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, naast de basisvakken. Om de groepsvorming te bevorderen, wordt er gewerkt met de 'Gouden Weken' (eerste 4 weken na de zomervakantie), de 'Zilveren Weken' (na de Kerstvakantie) en de 'Bronzen Weken' (na de meivakantie). Tijdens deze periodes worden er diverse werkvormen gebruikt om elkaar beter te leren kennen en samen te werken. De focus ligt op het opstellen van positieve groepsregels, groepsvormende activiteiten en coöperatieve werkvormen om een fijne sfeer in de groep te creëren. Daarnaast is er aandacht voor talentontwikkeling, gebaseerd op het gedachtegoed van Luk Dewulf. Het kennen van je eigen talenten wordt gezien als belangrijk voor extra energie, veerkracht en zelfvertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Wereldkidz Kievit om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Wereldkidz Kievit gebruikt Leerlijnen Parnassys en Hart en handen (IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Wereldkidz Kievit?

Daltonschool Wereldkidz Kievit maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Iedereen Talent (Luk Dewulf), De Gouden Weken en Wijzer in executieve functies.