
De resultaten van obs Koningin Wilhelmina in Lekkerkerk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van obs Koningin Wilhelmina, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van obs Koningin Wilhelmina
De schoolweging van Koningin Wilhelmina Lekkerkerk is 29,87 , met een spreiding van 6,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past obs Koningin Wilhelmina bij jullie?
Ontdek hoe goed obs Koningin Wilhelmina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 94,9% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, presteert de school significant beter dan de landelijk vereiste 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit in de kernvakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 50,5%, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept de effectieve aanpak om leerlingen naar een hoger taal- en rekenniveau te tillen, met name door maatwerk in differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van obs Koningin Wilhelmina?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 31,3% vmbo-(g)t en 9,4% havo/vwo-advies. Het percentage vwo-advies (9,4%) ligt iets boven het regionale gemiddelde. Praktijkonderwijs (3,1%) is beperkt maar consistent aanwezig, passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Wilhelmina Lekkerkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.3 | 172.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de kleutergroepen werken we met ‘Onderbouwd’. Dit digitale plan-, registratie- en volgsysteem helpt bij het stellen van doelen, geeft zicht op leerresultaten en ondersteunt het planmatig en resultaatgericht werken. Hierdoor krijgt de leerkracht een duidelijk inzicht in de voortgang van de ontwikkeling van de kleuter. Bij de groepen 3 tot en met 8 stellen wij de voortgang bij basisvaardigheden als rekenen, taal en lezen vast via observatie, methodische en methode onafhankelijke toetsen. Dit registreren we in het digitale leerlingvolgsysteem ‘Parnassys’. De sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen op onze school volgen wij met behulp van de leerlijnen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (SE). We gebruiken daarnaast het softwareprogramma ‘Leeruniek’ om alle gegevens te analyseren. ‘Leeruniek’ biedt een overzichtelijk, maar bovenal gebruiksvriendelijk dashboard. Op deze manier hebben we goed zicht op de ontwikkeling van de leerling, de groep en de school als geheel. Op basis van observatie en gegevens uit het leerlingvolgsysteem analyseren de leerkrachten de uitslagen, stellen een diagnose, maken een prognose en stellen een groepsplan en wanneer nodig een individueel handelingsplan op. Tenminste drie keer per jaar bespreekt de leerkracht de ontwikkeling van uw kind met de coördinator leerlingenzorg (CLZ). Cito toetsen Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we ook de landelijk genormeerde, onafhankelijke Leerling in beeld-toetsen (LIB) om de resultaten te kunnen vergelijken met andere scholen. Deze toetsen worden halverwege en aan het eind van ieder schooljaar afgenomen. We gebruiken de toetsen om de voortgang en de kwaliteit van ons onderwijs te meten. We nemen de volgende toetsen af: Leesvoorwaardentoets (in groep 2 bij twijfel over al dan niet verlengd kleuteronderwijs) Drie Minuten Test en AVI(groep 3-8) Taalverzorging(groep 3-8) Begrijpend lezen (groep 5 - 8) Rekenen-Wiskunde (groep 3-8)
Zitten de oud-leerlingen van obs Koningin Wilhelmina in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,2% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het vertrouwen in het adviesproces onderstreeft. Het percentage leerlingen onder advies (18%) is hoger dan gemiddeld, mogelijk gerelateerd aan de brede diversiteit in de populatie. De school hanteert hierbij een transparant heroverwegingsbeleid.
Sociale ontwikkeling
Onze visie op sociale opbrengsten is dat leerlingen zich zowel in de klas als op school veilig voelen. We leren de leerlingen in relatie tot hun sociale emotionele ontwikkeling een besef van zichzelf en de ander, relaties kunnen hanteren, keuzes kunnen maken en zelfmanagement. Daarnaast is Pedagogische vakmanschap binnen het schoolsysteem geïmplementeerd. Pedagogisch vakmanschap is een speciaal moment van interactie waarbij je als leraar ‘het juiste doet op het goede moment’ en waarbij de leerling dat ook zo ervaart. Hierbij vinden we het belangrijk dat de basishouding van iedere leerkracht is: ieder kind kunnen horen, zien, accepteren en begrijpen. LEES MINDER
Veiligheid
Acceptatie
Saamhorigheid
Wat is de werkwijze van obs Koningin Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?
Obs Koningin Wilhelmina werkt met het programma Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas, om het groepsvormingsproces actief te begeleiden. Dit zorgt voor een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Daarnaast wordt Klassenpad ingezet bij terugkerende thema's in de groepen. Bij pestgedrag volgt de school het stappenplan van KiVa. Twee leerkrachten ronden de opleiding tot Klasse(n)Kracht-specialist af.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Koningin Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Koningin Wilhelmina gebruikt de leerlijnen CED sociaal gedrag om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Koningin Wilhelmina?
Obs Koningin Wilhelmina gebruikt KiVa en Klasse(n)kracht als methoden voor sociaal-emotioneel leren.