
Schoolweging
De schoolweging van De Opstap IJsselstein is 27,05 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.99% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 96.61%, wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op middelhoge stromen: 30% vmbo-k/-(g)t (vs. 5.64% regio) en 20% havo/vwo (vergelijkbaar met 10.93% regio). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1.01%. De 10% vwo-adviezen liggen onder het vergelijkingsniveau (18.61%), mogelijk gerelateerd aan de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Opstap IJsselstein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Brug maken we gebruik van de Cito toetsingen voor het basisonderwijs. We gebruiken de toetsen bij de kleuters in groep 2. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 toetsen voor lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling. Met de uitkomsten van de toetsen kijken we naar de resultaten en of deze conform de verwachting zijn. De uitkomsten worden eveneens gedeeld met de ouders in een speciaal overzicht. Naar aanleiding van de Cito toetsing en de opbrengsten bij de reguliere, methode gebonden toetsen worden leerlingbesprekingen gehouden. Mede aan de hand van deze besprekingen wordt bekeken welke acties voor welk kind / welke kinderen waar nodig zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.79% van de leerlingen zit onder advies, hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Desondanks presteert 21.05% boven verwachting, wat wijst op zorgvuldige advisering. Het percentage leerlingen op advies (63.16%) is nagenoeg gelijk aan de referentiegroep (62.93%).
Sociale ontwikkeling
Het motto van onze school De Brug is: Wij gaan voor GROEI. Wij Geloven in onszelf en de ander, in Respect, in Oog voor Elkaar en Inspiratie naar elkaar toe. Vanuit deze kernwaarden willen wij onze pedagogiek en didactiek vorm geven. Wij geloven dat wanneer kinderen goed in hun vel zitten zij optimaal kunnen presteren. Het welzijn en welbevinden van de kinderen staat voor op. Wij werken daarom aan relatie, competentie en autonomie. Door middel van het structureel aanbieden van de lessen uit onze methode Vreedzame School geven wij vorm en inhoud aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Uiteraard komt de essentie van deze lessen terug in alle vormen en manieren van ons onderwijs. Met andere woorden: Wat we leren in de les, passen we toe in de dagelijkse praktijk. De Vreedzame School werkt sterk aan "burgerschapszin" bij de kinderen. Hiermee bereiden wij op De Brug de kinderen voor op het leven in de democratie met de rechten en plichten die daarbij horen. LEES MINDER
Respect
Oog hebben voor elkaar
Inspiratie
Wat is de werkwijze van De Brug voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarde van De Brug is: Samen gaan we voor GROEI. Geloof, respect, oog voor elkaar en inspiratie zijn de begrippen van waaruit de school het onderwijs vorm geeft. De Brug werkt al jaren met de werkwijze van de Vreedzame School. De visie op sociaal-emotionele ontwikkeling is in een Leer Werk Gemeenschap herijkt, met opnieuw volledige aandacht voor de Vreedzame School. De school betrekt leerlingen door middel van een pleincommissie en een leerlingenraad.
Welke registratievormen gebruikt De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Brug gebruikt de WMKpo Vragenlijst Leerlingen Sociale Veiligheid en vragenlijsten van de Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.