Sint Clemensschool voor Basisonderwijs
Huisacker 9
5096 BW Hulsel

Schoolweging

Schoolweging
27.46
Spreiding
4.93

De schoolweging van Sint Clemensschool is 27,46 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert de focus op maatwerk en het ontwerpend leren-programma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 30% vwo-advies (tegen 18,6% landelijk) en 30% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs blijft met 10% vmbo-k-advies beperkt, in lijn met de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Reusel-De MierdenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af: Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden. Met de komst van Pluspunt 4 binnen ons onderwijs hebben we de mogelijkheid gekregen om de kinderen real-time te volgen. Per les kunnen we dit nauwkeurig bekijken en indien nodig op inspelen. Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor groep 1 t/m 8 zijn er toetsen vastgelegd op de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit ons leerlingvolgsysteem afgenomen als signalering. In februari en september bekijken we de trendanalyses naar aanleiding van deze afgenomen toetsen. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld. In groep 8 maken de leerlingen de doorstroomtoets. Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van Parnassys. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de leerlingen verwerken. Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de groepsbesprekingen bespreken de leerkrachten de resultaten met de IB'er. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet. Alle resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de oudergesprekken worden de resultaten besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

90% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 10% zit onder advies, wat de betrouwbaarheid van het adviesproces onderstreept. De school biedt hiervoor een doorgaande ontwikkelingslijn volgens het POVO-protocol.

Sociale ontwikkeling

De Clemensschool is een school waar ouders een groot saamhorigheidsgevoel ervaren. Op basis van een wederzijdse vertrouwen bouwen we een geborgen en fijne omgeving waar leerlingen fijn naar school kunnen gaan en op een plezierige wijze kunnen en mogen leren.

Saamhorigheid

Vertrouwen

Geborgenheid

Wat is de werkwijze van Sint Clemensschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Sint Clemensschool voor Basisonderwijs zijn coöperatief gevormd door ouders en typeren de school. Jaarlijks monitort de school de sociale opbrengsten via een visie-avond met ouders. Om het jaar wordt een tevredenheidslijst afgenomen onder leerlingen, ouders en leerkrachten. Jaarlijks wordt een veiligheidsscan afgenomen onder leerlingen van groep 5 t/m 8 en de ZIEN!-lijst onder leerlingen en leerkrachten. Leerkrachten vullen minstens één keer per jaar de ZIEN!-vragenlijst in. Leerlingen van groep 5-8 vullen digitale vragenlijsten in over het leer- en leefklimaat en pesten, en de sociale vaardigheden. Er wordt gescoord op betrokkenheid, welbevinden en vaardigheden zoals sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Sint Clemensschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Sint Clemensschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Vragenlijst WMK tevredenheid Ouders, Vragenlijst WMK tevredenheid Leerlingen, Vragenlijst WMK tevredenheid Leerkrachten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sint Clemensschool voor Basisonderwijs?

Sint Clemensschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan, Rots en Water.