
Schoolweging
De schoolweging van De Mussenberg is 28,41 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets boven de vergelijkingsgroep (96,4%). Dit overschrijdt ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager ligt dan de vergelijkingsgroep (60,5%). Dit past bij een schoolweging van 28,41, waarbij de inspectie een signaleringswaarde van 48,6% hanteert. De school zet extra in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 21,4% vmbo-(g)t en 10,7% vwo (vs. 16,5% en 18,6% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1,0%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen als vmbo-k/-(g)t (7,1%), wat wijst op zorgvuldige afwegingen passend bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Mussenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Opbrengsten doen ertoe. Opbrengsten van ons onderwijs worden op verschillende manieren verkregen: * methode gebonden toetsen: deze toetsen maken deel uit van de methode en meten datgene wat in de afgelopen onderwijsperiode (enkele weken) aan bod is geweest. * methode onafhankelijke toetsen: hiervoor gebruiken wij de toetsen die door Cito ontwikkeld zijn om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, Cito LOVS. Deze toetsen meten halfjaarlijks in welke mate de leerling kan toepassen wat er geleerd is tot dan toe. * formatief toetsen: de leerkracht instrueert, bevraagt en volgt de leerling door gebruik van leergesprekken en observaties. Bovenstaande keert voortdurend terug in een cyclisch proces. Onze school werkt planmatig en doelgericht aan het onderwijs volgens de principes van Handelingsgericht werken (HGW) en handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Door gegevens te verzamelen, te analyseren worden leerlingen op basis van onderwijsbehoeften geclusterd. Hierop worden de groepsplannen afgestemd. Tussenresultaten worden op dezelfde wijze verwerkt, bijstellingen worden doorgevoerd. Verdere informatie hierover kunt u lezen onder de kopjes 'kwaliteitszorg' en 'ondersteuning aan leerlingen'.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit benadrukt de nauwkeurigheid van de adviezen en de effectieve doorstroombegeleiding, zoals de beschreven monitoring via VO-mentoren. De school overtreft hiermee regionale benchmarks.
Sociale ontwikkeling
Wij dragen zorg voor een veilige omgeving waarbij veiligheid wordt gekenschetst als het totaal pedagogisch klimaat in en rond de school. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt en in harmonie met wederzijds respect samenwerkt. Dit vertaalt zich in betrokkenheid bij elkaar in een omgeving waar iedereen binnen de gestelde normen zichzelf kan en durft te zijn. Dit is voor onze school de basis en het fundament voor sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. LEES MINDER
Welbevinden
Sociale veiligheid
Identiteit
Wat is de werkwijze van Basisschool De Mussenberg voor sociale ontwikkeling?
Voor de sociaal-emotionele vorming, burgerschapsvorming en identiteitsvorming maakt Basisschool De Mussenberg gebruik van de geïntegreerde methode IPC. Deze vorming gebeurt gedurende de gehele dag, door het benutten van leermomenten. Om sociale ontwikkeling en welbevinden te monitoren, wordt de SCOL gebruikt. Deze wordt één keer per jaar ingevuld door de leerkrachten voor alle groepen en vanaf groep 6 door de leerlingen. Jaarlijks wordt een sociogram ingevuld om relaties in de groep in beeld te brengen. In groepsbesprekingen worden opbrengsten geanalyseerd om de kwaliteit te duiden en waar nodig interventies te plegen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Mussenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Mussenberg gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Mussenberg?
Basisschool De Mussenberg gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en IPC als methoden voor sociaal-emotioneel leren.