
Schoolweging
De schoolweging van Christelijke Basisschool ’t Jok is 27,95 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke gemiddelden (96,4%) als de inspectienorm van 85%. Dit duidt op sterke basisvaardighedenoverdracht, ondanks de complexere leeftijdsopbouw in combinatiegroepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). De combinatie van kleinschaligheid en gepersonaliseerd onderwijs lijkt hier vruchten af te werpen, met name voor taalvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 33,3% vmbo-(g)t/havo en 16,7% havo-advies. Geen vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 18,6% vwo adviseren. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen (0% vs. 1% regionaal). Dit reflecteert mogelijk de specifieke eilandpopulatie en beperkte VO-mogelijkheden op Terschelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Christelijke Basisschool ’t Jok | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het openbaar onderwijs Terschelling wordt op de basisscholen gewerkt met het IEP Leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is onderverdeeld in de vaste aspecten: Hoofd, Hart en Handen. Deze toetsen brengen de ontwikkeling van het kind in beeld. Halfjaarlijks worden (vanaf het moment dat de leerling een halfjaar onderwijs heeft genoten in groep 1) de IEP-LVS toetsen afgenomen. Dit doen wij ook met de AVI-toetsen voor het technisch lezen. Het geeft ons informatie over de voortgang van de leerling op het gebied van technisch lezen, lezen, rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en woordenschat. Jaarlijks worden de IEP Hart en Handen toetsen afgenomen om een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de werkhouding. De resultaten worden uitgewerkt in een trendanalyse door de Onderwijskundig Coördinator en besproken met het team om zonodig aanpassingen op maat te maken in ons onderwijs aanbod. De kinderen krijgen twee keer per jaar een Talentenkaart waarin hun ontwikkeling zichtbaar is. We voeren meerdere keren per jaar ouder-kindgesprekken om samen de voortgang te bespreken. Zo volgen we de ontwikkeling van de kinderen, de groep en de school.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Voor zover traceerbaar (beperkte data door kleine aantallen): 75% volgt het gegeven advies, 25% stroomt hogerop. Geen onderadvisering geregistreerd. De persoonlijke begeleiding en nauwe band met het VO op het eiland lijken goede aansluiting te garanderen.
Sociale ontwikkeling
In onze school is de sfeer sterk afhankelijk van de wijze waarop ouders, kinderen en leerkrachten met elkaar omgaan. De relatie leerkracht-kind zien we daarbij als een vriendschappelijke waarbij we waarde hechten aan wederzijds respect. In het handelen naar de kinderen toe nemen de leerkrachten dit gegeven mee. Door het jaar heen staan er sociaal-emotionele thema’s centraal waar elke leerkracht invulling aan geeft. Dit kan zijn door een verhaal te vertellen, een kringgesprek te houden met de kinderen of een rollenspel te spelen. Aan het begin van het schooljaar wordt aandacht besteed aan een positieve groepsvorming. Hoe gaan we met elkaar om, wat zijn de klassenregels. In alle groepen komt het onderwerp pesten en buitensluiten aan bod. De kinderen vanaf groep 5 ondertekenen hiervoor een Anti-pestprotocol. Er wordt gewerkt met de methode Kwink voor alle groepen. LEES MINDER
Jezelf mogen zijn
Geloof in eigen kunnen
Plezier
Wat is de werkwijze van OBS 't Jok voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van OBS 't Jok zijn jezelf mogen zijn, geloof in eigen kunnen en plezier. Deze kernwaarden komen tot stand vanuit regie versterkend handelen en het worden wie je bent. Leerkrachten gaan met kinderen in gesprek om eigenaarschap van leren te bevorderen. Kinderen stellen samen met de leerkracht en ouders doelen voor zichzelf op en werken hieraan, om vervolgens trots te zijn op hun eigen stappen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS 't Jok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS 't Jok gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Jok?
OBS 't Jok gebruikt de methode SEL Kwink voor sociaal-emotioneel leren.