OBS De Notenkraker
Othelloweg 8
3194 GS Hoogvliet

Schoolweging

Schoolweging
36.43
Spreiding
6.09

De schoolweging van De Notenkraker Hoogvliet Rotterdam is 36,43 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de schoolweging van 36,43 die wijst op een complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,43) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%, wat duidt op ruimte voor verdere groei.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 14,3% vwo-advies, 17,9% vmbo-(g)t/havo en 10,7% praktijkonderwijs (vs. 1,0% bij vergelijkbare scholen). De relatief hoge praktijkadviezen (13% PRO/ISK) weerspiegelen de diversiteit in de leerlingenpopulatie, terwijl de theoretische adviezen vergelijkbaar zijn met het landelijk beeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Notenkraker Hoogvliet RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De groepen 3 tot en met 8 maken in januari de middentoetsen van het CITO. De wijze waarop met deze resultaten wordt omgegaan is beschreven in de kwaliteitskaart 'OR 1 Resultaten; Analyse niet methode gebonden toetsen op groepsniveau' De volgende stappen worden daarin gezet: De leerkracht... 1. Maakt een analyse per instructiegroep in LeerUniek. (Basis-, verrijking- en intensieve groep) 2. Trekt algemene conclusies (zonder namen van leerlingen. te noemen) uit de behaalde resultaten 3. Beschrijft wat heeft gewerkt bij de leerlingen die hebben geprofiteerd van het onderwijsaanbod. (aanbod – leertijd enz.) 4. Geeft een verklaring voor de leerlingen die niet hebben geprofiteerd van het onderwijsaanbod. 5. Realiseert een passend aanbod naar aanleiding van de verklaringen van punt 4. -heb je een verklaring kunnen geven beschrijf het passend aanbod in het groepsspecifiekplan -heeft zij geen verklaring kunnen geven, dan maakt zij voor deze leerling(en) een individuele analyse in LeerUniek. 6. Bespreekt de verklaringen en/of de individuele analyse van de leerlingen die niet geprofiteerd hebben van het onderwijsaanbod met de intern begeleider. (leerlingbespreking) 7. Stemt het passend aanbod van de leerlingen met een individuele analyse af met de intern begeleider. Focus De focus bij het constant verbeteren van onze resultaten ligt bij rekenen en begrijpen lezen. De inspanningen van de school zijn erop gericht de kwaliteit van de lessen permanent te verbeteren en het lesaanbod op beiden vakgebieden is intensief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,8% presteert boven advies (landelijk 25,3%), terwijl 16,7% onder advies presteert (landelijk 11,8%). Dit geeft aan dat de school ambitieuze adviezen geeft, met aandacht voor individuele doorstroommogelijkheden. De 'Overstaproute' met IEP-toets lijkt hierbij een cruciale rol te spelen.

Sociale ontwikkeling

Wij werken met verschillende systemen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Bij de kleuters gebeurt dit met BOSOS en voor de rest van de school gebeurt dat met ZIEN. Daarnaast heeft de school een eigen systeem om zicht te krijgen op kinderen die sociaal-emotioneel opvallen op basis van hun gedrag in de school. De school is ervan overtuigd dat kinderen goed in hun vel moeten zitten om tot leren te komen. Daarom hanteren wij een positieve benadering op basis van ons baken: vertrouwen. Burgerschap Burgerschapsonderwijs wordt meer zichtbaar in het onderwijs. In het basisonderwijs zetten de leerlingen de eerste stappen in hun persoonlijkheidsontwikkeling en identiteitsvorming op weg naar een democratisch burger binnen een culturele samenleving. Burgerschapsonderwijs gaat over de ontwikkeling van leerlingen tot democratische burgers. Zij krijgen daarvoor kennis en vaardigheden aangeboden, ze worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Voor leerlingen is de school een oefenplaats voor democratie en het omgaan met diversiteit. Leerlingen leren hoe ze actief kunnen meedoen in een democratische cultuur. Ze leren over besluitvormingsprocessen en de invloed die zij hierop kunnen uitoefenen – passend bij hun situatie en mogelijkheden. Op de Notenkraker voert het team het gesprek over de visie op burgerschapsonderwijs. Binnen de missie/visie heeft burgerschap een grote rol in het gedeelte omgevingsonderwijs. Leerlingen krijgen de ruimte om hun talenten te ontwikkelen en de omgeving groter dan Hoogvliet te leren kennen. Hoe het omgevingsgericht onderwijs er precies uit komt te zien is in ontwikkeling. Burgerschapsonderwijs is verwerkt in alle vakken die wij op school aanbieden. Denk aan thema’s bij de taallessen waarbij de leerlingen leren debatteren, de teksten van begrijpend lezen die elke week weer grote thema’s verwerken binnen dit vakgebied, woordenschatlessen en de lessen op het vakgebied wereldoriëntatie zoals geschiedenis en aardrijkskunde. In schooljaar 2021 – 2022 zetten we in op sociaal emotionele ontwikkeling waarbij de leerlingen naast de manier waarop wij met elkaar omgaan (Positive Behavior Support) verschillende activiteiten aangeboden krijgen. Door duidelijke verwachtingen te formuleren op gebied van gedrag, de manier waarop je met elkaar omgaat, de manier waarop wij met elkaar communiceren, zorgen we ervoor dat onze leerlingen van jongs af aan leren: - Respect te hebben voor elkaars verschillen en deze te accepteren - Het gesprek aan te gaan na een conflict - Te luisteren naar de ander - Verplaatsen in een ander - Kritisch te zijn maar onbevooroordeeld Daarnaast bieden we de leerlingen ondersteuning in kleine groepjes op de sociaal emotionele ontwikkeling. Hierbij is 1 op 1 begeleiding ook mogelijk. De leerlingen in de bovenbouw krijgen mediawijsheid en mediatraining aangeboden. Hierbij leren de leerlingen om te gaan met sociale media; wat kan je wel doen en wat niet en er worden gesprekken gevoerd over wat sociale media met je kan doen. Het is belangrijk dat de leerlingen in deze tijd leren hoe sociale media jouw als leerling kan helpen, maar ook zeker in gevaar kan brengen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van OBS De Notenkraker voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden met betrekking tot het pedagogisch beleid zijn door het hele team gekozen. Op basis van deze kernwaarden is PBS geselecteerd als middel. De werkwijze is beschreven onder het kopje 'anti-pestprogramma'.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Notenkraker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Notenkraker gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en BOSOS.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Notenkraker?

OBS De Notenkraker gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Alles Kidzzz, Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).