
Schoolweging
De schoolweging van Den Beemd is 30,58 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze perfecte score wordt zelden gehaald en benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 95,7%, wat OBS Den Beemds resultaat extra bijzonder maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,58). De score ligt 12,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,3%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 60% havo en 10% vwo (totaal 70%). Dit is beduidend hoger dan regionale percentages (16,07% havo, 18,61% vwo). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl 2,5% bij vergelijkbare scholen hier wel voor kiest. De combinatie vmbo-(g)t/havo (10%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Den Beemd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (CITO, de februariscreening groep 2 en de doorstroomtoets groep 8) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen. In groep 1/2 worden geen CITO-toetsen afgenomen, maar wordt gebruik gemaakt van het observatie-instrument Kijk!.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, tegen 62,9% landelijk. Dit unieke cijfer reflecteert de zorgvuldige advisering waarbij het 'kansrijk advies'-principe strikt wordt toegepast. De school beschrijft in haar protocol een intensieve warme overdracht en nazorg, wat duidelijk zijn vruchten afwerpt.
Sociale ontwikkeling
Door middel van afwisseling proberen wij het onderwijs aantrekkelijk te houden. Dit doen wij in een sfeer van orde en rust, waarin leerlingen graag leren en met plezier naar school gaan. De leerlingen die moeite hebben met leren worden uiteraard extra geholpen. Iedere leerling ontwikkelt zich op zijn eigen wijze, maar dat gaat natuurlijk het best in een omgeving waarin het zich veilig voelt. Vandaar dat wij niet alleen de individuele prestatie, maar ook het harmonieus samenwerken zoveel mogelijk stimuleren. Respect voor elkaar, elkaars prestaties en de wereld om ons heen zijn begrippen waarvan wij vinden dat ze vanzelfsprekend moeten zijn. In ons onderwijs streven wij ernaar de leerlingen in die zin op weg te helpen naar zelfstandigheid. Wanneer de leerling na groep 8 onze school verlaat willen wij dat de leerling beschikt over zowel sociale als culturele vaardigheden. U kunt hierbij denken aan het kunnen communiceren met anderen, zich creatief kunnen en durven uiten, het kunnen omgaan met verschillen en een kritische mening op een juiste manier kunnen en durven vormen. Als echte dorpsschool kennen de leerlingen en leerkrachten elkaar. De leerlingen zijn bij ons geen nummer. Dit geldt ook voor de ouders. Veel moeders en vaders zijn behulpzaam bij activiteiten binnen of buiten de school. Op onze openbare school is iedereen welkom. Wij kunnen ons dan ook helemaal vinden in de doelstelling van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs: ‘Niet apart, maar samen!’ Wij leven immers in een maatschappij met vele overtuigingen op het gebied van politiek en geloof en met mensen met een heel verschillende achtergrond en herkomst. Samenwerkend moeten wij die maatschappij gestalte geven en de kinderen voorbereiden op de rol die zij daar later in zullen gaan spelen. LEES MINDER
Prettig elkaar te ontmoeten
Harmonieus samenwerken
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van OBS Den Beemd voor sociale ontwikkeling?
OBS Den Beemd werkt sinds 2023-2024 met Kwink, een digitale methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op het voorkomen van storend gedrag en pesten, het creëren van een sociaal veilige groep en het verhogen van de leeropbrengsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Den Beemd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Den Beemd maakt gebruik van Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Den Beemd?
OBS Den Beemd gebruikt Goed gedaan als methode voor sociaal-emotioneel leren.