IKC Sterrenwijzer
Vincent Van Goghstraat 18
2391 VB Hazerswoude-Dorp

Schoolweging

Schoolweging
30.3
Spreiding
5.4

De schoolweging van Sterrenwijzer is 30,30 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.87% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.88%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC Sterrenwijzer behaalt een streefniveau van 59.57%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op excellentie, vooral in rekenvaardigheden. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.79%, wat de relatief sterke positie van Sterrenwijzer onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 22.22% vmbo-(g)t en 16.67% havo/vwo-adviseren benadrukken de theoretische focus. Tegelijk is het percentage praktijkonderwijs (3 leerlingen, equivalent van 2.5%) hoger dan regionale peers (1.01%). Deze combinatie weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie en het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSterrenwijzerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.82175.23177.69

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en leerlingen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen. Bij de kleuters volgen we onze leerlingen met de \"Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind\" van ParnasSys op de volgende ontwikkelgebieden: motoriek voorbereidend rekenen taal spel sociaal-emotioneel (we gebruiken de Leerlijn in combinatie met KanVAS, het Kanjer-volgsysteem) In de groepen 3 tot en met 8 volgen we onze leerlingen als volgt: sociaal-emotionele ontwikkeling: Kanjer-volgsysteem KanVAS rekenen: methodetoetsen van SemSom (groep 3 en 4), volgen van de leerlijn in Snappet (groep 5 t/m 8) en Rekenen-Wiskunde (Leerling in Beeld van CITO) spelling: methodetoetsen en Spelling (Leerling in Beeld van CITO) technisch lezen: methodetoetsen en AVI leestoets (teksten), Drie Minuten Toets (woordentoets Leerling in Beeld van CITO) begrijpend lezen: methodetoetsen en Begrijpend Lezen (Leerling in Beeld van CITO) Bij de beoordeling van de kinderen geven wij alleen cijfers indien er sprake is van een meetbaar resultaat, bijv. bij toetsen voor spelling, topografie, geschiedenis en aardrijkskunde. Wanneer wij beoordelen door middel van een observatie, dan gebruiken wij de termen goed, voldoende, matig of onvoldoende. De cijfers en/of termen (letters) worden op het rapport vermeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 15.38% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. De 19.23% die boven advies uitkomt, benadrukt de nauwgezette advisering. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van het 'doorstroomprotocol' met M7-toetsen en ontwikkelgesprekken zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. Wij laten jaarlijks onze leerlingen in groep 7 en 8 de vragenlijst sociale veiligheid van KanVAS (het Kanjer-volgsysteem) invullen. Het overzicht van de resultaten is te vinden op de website van de school: www.ikcSterrenwijzer.nl - onze school - Kanjerschool. Als de opbrengsten daarvoor aanleiding geven, maken wij een plan en voeren dit uit. LEES MINDER

je veilig voelen & jezelf zijn

pestproblemen worden opgelost

betrokken zijn bij elkaar

Wat is de werkwijze van IKC Sterrenwijzer voor sociale ontwikkeling?

IKC Sterrenwijzer gebruikt de Kanjertraining in alle groepen. Deze training richt zich op het creëren en behouden van een positieve sfeer in de klas en op school, zowel preventief als curatief. De Kanjertraining heeft als doel pestproblemen op te lossen, leerlingen zichzelf te laten zijn, een veilig gevoel te geven, betrokkenheid te bevorderen, het uiten van gevoelens te stimuleren en het zelfvertrouwen te vergroten. De Kanjerafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand blijft zielig, we lachen elkaar niet uit en niemand speelt de baas. IKC Sterrenwijzer start elk schooljaar met een Kanjerweek en nodigt ouders uit om aanwezig te zijn bij de Kanjerles van hun kind. De materialen van de Kanjertraining zijn ook zichtbaar in de peutergroep en BSO.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Sterrenwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Sterrenwijzer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Sterrenwijzer?

IKC Sterrenwijzer gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.