Kindcentrum De MarsWeijde
Erve Odinck 5
7773 DE Hardenberg

Schoolweging

Schoolweging
27.91
Spreiding
5.55

De schoolweging van De MarsWeijde is 27,91 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. De score ligt zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde van 96,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie, maar de school komt wel dicht bij de signaleringswaarde. Ter vergelijking: bij vergelijkbare schelen is dit 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische doorstroom: 21,95% vmbo-(g)t en 19,51% vmbo-(g)t/havo-advies. Het vwo-advies (9,76%) ligt wel onder het regionaal gemiddelde (18,61%). Praktijkonderwijs komt met 2,44% iets vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de brede doelgroep.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MarsWeijdeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten Op de MarsWeijde vinden we kindgericht onderwijs belangrijk. We stemmen ons onderwijs zoveel mogelijk af op de behoeften van de kinderen. Om goed te kunnen zien wat kinderen nodig hebben gebruiken we verschillende methodes. We observeren kinderen tijdens het werken, we gaan met hen en hun ouders in gesprek, we nemen methode-onafhankelijke toetsen af (2 x per jaar) en we meten vanaf groep 6 het leerpotentieel van de kinderen. In de groepen 1 en 2 gebruiken we een observatiesysteem om de vaardigheden van kinderen in beeld te brengen. Dit doen we met behulp van de 'Leerlijnen jonge kind'. Voor de methode-onafhankelijke toetsen wordt vanaf komend schooljaar leerlingvolgsysteem van BOOM uitgevers. Dit doen we vanaf groep 3. We nemen de toetsen af voor rekenen, technisch lezen, spelling en begrijpend lezen. Voor het meten van het leerpotentieel wordt gebruik gemaakt van de leerpotentietoetes van BOOM en in groep 8 wordt de NIO afgenomen. Met deze toets is het mogelijk om te kijken welke mogelijkheden een kind heeft en dit wordt dan op een andere manier gemeten dan de schoolvakken. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe goed een kind abstract kan denken, logica kan toepassen op reken- en taalgebied en hoe het ruimtelijk inzicht is. Dit kan helpen om te zien wat een kind nodig heeft bij het leren. Doorstroomtoets groep 8 Aan het eind van de basisschool maken alle kinderen een Doorstroomtoets. Dit is verplicht en deze wordt in februari gemaakt. Met de Doorstroomtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Het team geeft het kind een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt in januari van groep 8. Daarna wordt dus de Doorstroomtoets gemaakt. Scoort het kind op de toets beter dan het schooladvies? Dan gaan we het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. Wij gebruiken de Doorstroomtoets van Iep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,86% van de leerlingen presteert boven advies – bijna het dubbele van landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 12,24% zit onder advies, vergelijkbaar met andere scholen. Deze cijfers benadrukken de accurate advisering en mogelijk onbenut potentieel bij een deel van de leerlingen.

Sociale ontwikkeling

De kernwaarden zijn door team, ouders en kinderen afzonderlijk tijdens visie bijeenkomsten bepaald. Kinderen moeten zich veilig voelen om tot groei te komen. Dat wil zeggen: veilig fouten durven maken, veerkracht tonen wanneer het mis gaat maar ook iedereen in hun waarde laten. je hebt hart, oog en oor voor iedereen. Je voelt je daardoor gehoord en gezien en je doet er toe. Ook je mening mag je geven vol zelfvertrouwen en je mag weten dat je best doen net zo gewaardeerd wordt dan je cijfers. Je bent zelf (mede)verantwoordelijk voor je eigen leerproces, m.a.w je mag zelf meebeslissen -eigenaarschap- en je lost kleine conflicten vreedzaam op. LEES MINDER

Veerkracht

Zelfvertrouwen

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De MarsWeijde voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De MarsWeijde is een Vreedzame School en werkt vanuit deze methodiek. De school vormt een gemeenschap met een pedagogisch klimaat volgens de uitgangspunten van Vreedzaam. Kinderen leren hoe ze zich kunnen gedragen in een groep. De methodiek start in groep 1 en de ambitie is om deze in de nabije toekomst bij de peuters te starten. De kernwaarden zijn zichtbaar in de dagelijkse praktijk, de schoolafspraken, mediatoren, groepsvergaderingen en de leerlingenraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De MarsWeijde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De MarsWeijde gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De MarsWeijde?

Kindcentrum De MarsWeijde gebruikt de 'Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.