
Schoolweging
De schoolweging van Irene is 30,00 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau' - beide niveaus worden in één analyse behandeld gezamenlijk gezien hun onderlinge samenhang.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit. Het streefniveau van 61,5% overtreft ruimschoots de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Deze scores liggen beide boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9% resp. 57,8%), wat past bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel combineert ambitie en realisme: 21,7% vwo-advies (t.o.v. 18,6% regio) en 26,1% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het praktijkonderwijspercentage van 4,35% (vs. 1,01% regio), passend bij de complexere leerlingenpopulatie. De brede spreiding (van praktijkonderwijs tot vwo) reflecteert de relatief hoge schoolweging en spreiding (5,98).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Irene | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.87 | 175.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van onze leerlingen bijgehouden in de leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Vanuit deze gegevens, genoteerde observaties van de leerkrachten, worden de lessen aangeboden die alle leerlingen in deze groepen nodig hebben. Tevens kunnen ook individuele vaardigheden worden aangeboden en gevolgd. We toetsen in deze groepen geen leerlingen, maar volgen hen. Sociale vaardigheden, motorische vaardigheden en taakgericht werken (begrijpend luisteren en zelfstandigheid) zijn de hoofdvakken in groep 2 richting groep 3. Doubleren, een groep overdoen, vindt alleen plaats als meerdere vaardigheden minder goed hebben gerijpt. Een kind moet toe zijn aan geconcentreerd werken. In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Deze vaardigheden worden getoetst en beoordeelt. Naast de toetsen van Veilig Leren Lezen en rekenen, nemen we ook de landelijk genormeerde toetsen van CITO af. Dit vindt in februari en juni plaats. Alle gegevens van uw kind plaatsen we in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. De groepen 4 tot en met 8 worden zowel taal-, spelling, reken-, begrijpend lees- en technisch leestoetsen afgenomen. Dit doen we zowel met met onze methodetoetsen en CITO. Deze gegevens gaan ieder jaar mee naar de nieuwe groep. Ook onze bevindingen over werk en leerhouding verwerken we in ons leerlingvolgsysteem. Sociaal emotionele ontwikkeling volgen we via KiVa. De kinderen vullen in oktober en in april vragenlijsten in. Deze gegevens vertellen ons hoe veilig onze leerlingen zich voelen in de school, groep en/of andere ruimte. Ook zien we welke kinderen er met elkaar spelen en wie er graag met elkaar werken. Waar nodig stemmen we ons onderwijs af op de groep of op de leerling. De leerlingen ontvangen ieder schooljaar 2x een rapport over hun vorderingen. In groep 7 en 8 hebben deze rapporten ook een adviserende richting voor het Voortgezet Onderwijs. Op onze website vindt u de informatie hoe wij een schooladvies uitbrengen. Alle vorderingen van groepen en leerlingen worden 2 maal per jaar doorgesproken met de Intern Begeleider. In deze begeleidingsgesprekken komen de vorderingen van de groep, de leerling en de leerkracht aan bod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau - ruim boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (13,6%) ligt iets hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk verklaard door de complexere populatie. Toch behaalt 13,6% een hoger niveau dan geadviseerd, wat aansluit bij de intensieve leerlingvolgsystemen die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Hier beschrijven we een aantal levensbeschouwelijke, pedagogische en onderwijskundige uitgangspunten. Ze staan apart van elkaar beschreven. Ons idee is echter dat ze nooit los van elkaar gezien kunnen worden: onze Christelijke levensbeschouwing beïnvloedt onze ideeën over opvoeding en deze ideeën bepalen mede de onderwijskundige richting van onze school. Levensbeschouwelijke uitgangspunten: In ons leven en werken zijn wij afhankelijk van God onze Schepper, Jezus onze Verlosser en de Geest onze Inspirator. De Bijbel is het Woord van God. Hierin openbaart Hij zichzelf en geeft richtlijnen voor een leven zoals Hij dat bedoeld heeft. Ieder kind is een uniek schepsel van God. Het is de taak van volwassenen om (hun) kinderen op te voeden, ruimte te geven, liefde en geborgenheid te doen ervaren. Zorg hebben voor, omzien naar en respect hebben voor elkaar. Dit zijn zaken die voortvloeien uit onze levensbeschouwing. Ieder mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheden, kinderen en volwassenen. Verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf, de ander en de wereld om hem heen. Pedagogische uitgangspunten: Ieder kind is uniek. De school zorgt voor een klimaat waarin kinderen goed gedijen: ze voelen zich veilig en durven zich te uiten. Goed voorbeeld doet goed volgen: leerkrachten (volwassenen) dienen een voorbeeld te zijn voor kinderen als het gaat om omgang met elkaar. Kinderen moeten leren verantwoordelijkheid te dragen. Een positieve benadering werkt hierbij het best; waar nodig wordt corrigerend opgetreden. Onderwijskundige uitgangspunten: Wij werken in jaargroepen. Binnen deze vorm hebben wij zoveel mogelijk aandacht voor ieder kind. Zelfstandig werken biedt de kinderen de mogelijkheid om de gekregen talenten op eigen wijze te ontwikkelen. Zelfstandig werken wordt in de groepen daarom veelvuldig toegepast. Je hoeft niet alles te kunnen. Anderen, kinderen en volwassenen, zijn er om jou te helpen en andersom. Goed onderwijs staat nooit stil. De Ireneschool houdt ontwikkelingen bij door middel van individuele scholing en teamscholing en neemt tijd voor bezinning op onderwijsinhouden en de uitvoering daarvan. LEES MINDER
Fijne School: KiVa
Een veilige omgeving
Groepsvorming
Wat is de aanpak van Protestants Christelijke Basisschool Irene voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool Irene gebruikt KiVa, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto is: Samen maken wij er een fijne school van! KiVa is een programma voor basisscholen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het werkt. Onderzoek toont aan dat KiVa het school- en leerklimaat verbetert, de leeropbrengsten verhoogt, het welbevinden van leerlingen verhoogt, effectief is in het tegengaan van pesten en depressieve gevoelens bij leerlingen voorkomt.
Welke registratievormen gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Irene om de sociale ontwikkeling in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Irene gebruikt KiVa lijsten om de sociale ontwikkeling in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Irene?
Protestants Christelijke Basisschool Irene gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, KiVa en Prima.