Basisschool De Expeditie
Oude Wisselseweg 35
8162 HJ Epe

Schoolweging

Schoolweging
36.05
Spreiding
5.41

De schoolweging van De Expeditie Epe is 36,05 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (93.0%), wat aansluit bij de intensieve begeleiding die in de onderwijsvisie wordt benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen, wat ruim boven de signaleringswaarde van 34.3% ligt. Toch scoren vergelijkbare scholen gemiddeld iets hoger (47.6%). De focus op maatwerk via instructietafels lijkt effectief, maar er blijft ruimte voor verbetering bij complexere rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een opvallende verdeling: 75% van de leerlingen krijgt een havo- (25%), vwo- (25%) of vmbo-(g)t-advies (25%). Praktijkonderwijs komt niet voor, terwijl dit landelijk 1.01% is. De sterke focus op theoretische leerwegen contrasteert met de hoge schoolweging (36.05), wat getuigt van ambitieus onderwijsklimaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Expeditie EpeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten: de uitslagen van de observaties van de leerkrachten, intern begeleider en directeur de uitslagen van de DIA niet-methode gebonden toetsen: Twee keer per jaar maken we vanuit het DIA-leerlingvolgsysteem trendanalyses en dwarsdoorsnedes de vragenlijsten: - Periodiek de zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling - Eén keer per twee jaar hebben we een personeelstevredenheidspeiling - Eén keer per vier jaar een oudertevredenheidspeiling - Eén keer per vier jaar een leerlingentevredenheidspeiling voor kinderen vanaf groep 5 Leerlingvolgsysteem Wij geven het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken voor alle kinderen het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit systeem geeft de leerkrachten, interne begeleiders en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van een groot aantal niet-methode gebonden, landelijk genormeerde toetsen te volgen. Door de interne begeleiders en de groepsleerkracht(en) zullen alle noodzakelijke gegevens over hulp aan kinderen worden vastgelegd in het leerlingendossier. Dit dossier wordt uitsluitend gebruikt om de begeleiding van het kind optimaal te kunnen uitvoeren. Inzage in het dossier hebben: aan de school aangesteld onderwijzend personeel, de interne begeleider, de directie en de ouders van het kind (op verzoek). Externe instanties en/of hulpverleners kunnen slechts na toestemming van de ouders inzage in het dossier krijgen. Het leerlingendossier wordt op school bewaard. De kleuters volgen we aan de hand van een leerlingvolgsysteem waarin de leerlijnen van de 4 tot 6-jarigen zijn opgenomen. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we Zien! (Werkhouding en gedrag). Ontwikkelingsperspectief Voor de kinderen van onze school waarvan duidelijk wordt dat zij het eindniveau van groep 8 niet gaan halen wordt een ontwikkelingsperspectief gemaakt. En dan hebben we het over kinderen met een vastgestelde leerstoornis, een lage intelligentie of een gedragsstoornis. Aan de hand van deze gegevens kunnen we de verwachtingen die we van een kind hebben vaststellen. Zo nodig wordt het ontwikkelingsperspectief aangepast en de uitstroomverwachting bijgesteld. Door op deze manier te werken weten we precies of we alles uit een kind halen wat er in zit. Persoonlijke leerplannen Wij werken met persoonlijke leerplannen. In een persoonlijk leerplan staat de doelstelling en de aanpak voor ieder kind beschreven. Er worden logische groepjes gemaakt, afhankelijk van de instructie- en onderwijsbehoeften. Lukt dat niet dan proberen we op een andere manier uw kind te helpen. Kenniscentrum Onderwijs Als onze extra hulp te weinig effect heeft, kan een onderzoek worden aangevraagd bij het Kenniscentrum Onderwijs. De orthopedagoge van het Kenniscentrum Onderwijs onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders leveren over hun kind en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat er een duidelijk beeld van de problematiek. In gesprek met elkaar, ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoge wordt er vervolgens een plan van aanpak gemaakt. Het mag duidelijk zijn dat, voordat er extra hulp wordt ingeschakeld, ouders hiervan op de hoogte worden gesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26.7% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%) ligt. Mogelijk speelt de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36.05) hierbij een rol. Desondanks blijft 60% van de leerlingen op adviesniveau presteren, wat aansluit bij de transparante adviesprocedure met DIA-toetsafname en oudergesprekken.

Sociale ontwikkeling

Ieder mens is uniek en daar hebben we als school rekening mee te houden. Als school brengen we al vanaf de inschrijving van een kind de onderwijsbehoeften en kwaliteiten in kaart zodat wij als leerkrachten ons handelen kunnen afstemmen op de individuele behoeftes van de kinderen. Dit geldt op cognitief gebied maar net zo goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Jaarlijks stellen we dit met ouders en kind af of bij zodat ons handelen past bij de ontwikkeling van het kind. We leren de kinderen dat ze voor zichzelf mogen en kunnen opkomen, grenzen aangeven en daarbij ook rekening kunnen houden met de grenzen van een ander. Wekelijks hebben de kinderen in de klas een klassenvergadering waarin zij met elkaar afstemmen hoe het gaat, wat er goed gaat en waar wat te doen is. Afhankelijk van de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen heeft de leerkracht hier wel of geen leidende rol in. Als school moeten we aandacht blijven schenken aan de sociale ontwikkeling, ook als dit goed loopt. LEES MINDER

Jezelf & de ander leren kennen

Luisteren naar elkaar

Aardig zijn voor elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool De Expeditie voor sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool De Expeditie geeft zelf het goede voorbeeld. Kinderen zijn als individu en als groep verantwoordelijk voor de sfeer in de groep. Er worden dagelijks (onderbouw) of wekelijks (midden- en bovenbouw) klassenvergaderingen georganiseerd waarin kinderen met elkaar bespreken hoe het gaat, wat goed gaat, wat beter kan en hoe ze dit gaan regelen. De klassenregels die de kinderen samen vaststellen, hangen zichtbaar in de groep, evenals de schoolregels.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Expeditie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Expeditie gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kind in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Expeditie?

Basisschool De Expeditie gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KickFit!