Paus Joannes
Floraparkstraat 155
7531 XG Enschede

Schoolweging

Schoolweging
29.2
Spreiding
6.85

De schoolweging van Paus Joannes Enschede is 29,20 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 94,9% ruimschoots gehaald, boven de landelijke 85%-norm en zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de relatief complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 49,8% streefniveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 47,1%. Hoewel dit boven de inspectienorm ligt, scoort de school lager dan vergelijkbare instellingen (57,79%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,20), maar toont ruimte voor verbetering in het bieden van uitdaging aan talentvolle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 21,43% vwo-advies (boven regionaal gemiddelde van 18,61%), anderzijds 10,71% vmbo-b. De combinatie van hoge theoretische adviezen én relatief veel praktische richtingen (6 leerlingen praktisch in 2023-2024) reflecteert de brede spreiding in de leerlingenpopulatie. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (24,28% bv. havo/vwo), wat wijst op zorgvuldige afweging bij twijfelgevallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPaus Joannes EnschedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We zijn voortdurend bezig om ons onderwijs te verbeteren. Dat doen we door ons onderwijs af te stemmen op onze veranderende leerlingpopulatie en kritisch te kijken naar de opbrengsten die af te leiden zijn uit ons IEP leerlingvolgsysteem middels de hoofd-hart- en handen instrumenten. Op de Paus Joannes nemen we, vanaf groep 3, twee keer per jaar de instrumenten van het IEP LOVS-systeem af. Bij het analyseren van de resultaten kijken we naar de individuele groei die een leerling maakt. Het streven is dat elke leerling, gekeken over de periode van een heel jaar, minimaal zoveel groeit als een gemiddelde Nederlandse leerling. Daarnaast bekijken we of ook een groep gemiddeld op elk vakgebied voldoende leerwinst boekt. De tussentijdse schoolbrede- en groepsresultaten worden geanalyseerd en geëvalueerd in onze Centrale Schoolbespreking. Hieraan nemen de leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directie deel. In deze bespreking wordt er ook gekeken of er op basis van de resultaten, wanneer er sprake is van score die structureel boven of onder het landelijk gemiddelde ligt, een verandering in onze onderwijskundige (schoolbrede) aanpak doorgevoerd moet worden. Dit doen we door een schoolnorm te hanteren. In dat geval zal er teambreed een plan van aanpak worden vastgesteld en zo nodig een jaarplan worden opgesteld. De schoolbrede resultaten en uitkomsten worden ook door de directeur gedeeld met de leerlingen van groep 5 tot en met 8 om uit te leggen waarom de school de desbetreffende keuzes in het lesprogramma maakt en om helder te krijgen waar onze plussen liggen, maar ook onze delta's. De groepsresultaten worden naast de Centrale Schoolbespreking ook in de groepsbesprekingen meegenomen. Hieraan nemen de groepsleerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directeur deel. In deze bespreking staat het groepsplan centraal. Deze groepsresultaten worden halfjaarlijks geëvalueerd en bijgesteld voor de komende periode. Bij het portfolio ontvangt elke leerling ook de grafieken met IEP LOVS-toets resultaten. Zo is twee per jaar goed zichtbaar hoe een leerling zich ontwikkelt t.o.v. zichzelf en t.o.v. landelijke resultaten. In kindgesprekken bespreekt de groepsleerkracht samen met de leerling waar het leerdoel voor de komende periode ligt en wat de leerling, de leerkracht en ouders daaraan kunnen doen. Daarna volgen de Driehoeksgesprekken, waarin de leerling de resultaten en het plan presenteert aan de ouders. Op basis van de tussentoetsen bespreken we vanaf eind groep 6 met ouders en leerlingen wat het advies voor het Voortgezet Onderwijs wordt als een leerling de huidige ontwikkeling doorzet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,25% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl 15,62% onder advies scoort (iets hoger dan 11,81% gemiddeld). De relatief hoge 'boven advies'-score benadrukt de kwaliteit van het adviesproces, waarbij de school volgens eigen beleid 'kansrijke adviezen' hanteert. De huidige percentages onderstrepen tegelijkertijd het belang van aanvullende ondersteuning voor kwetsbare leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Basisschool Paus Joannes heeft het volgende mission statement: Op weg naar een levenslange leerreis Klinkt misschien spannend. Maar bij ons krijg je alle ruimte om te ontdekken wie je bent. Eruit halen wat erin zit. Dat kan bij ons. Want wij zien jou. Wie ben je? En wat wil je? Daar kom je bij ons achter. Mooi toch, dat iedereen zo verschillend is? Bij ons ben je meer dan welkom. Natuurlijk leer je bij ons rekenen, lezen, taal en schrijven. Daar heb je de rest van je leven plezier van. We hebben hoge verwachtingen van je. Waarom? Omdat we vertrouwen in je hebben. In het leven gaat het er ook om dat je ontdekt waar je goed in bent. En waar je blij van wordt. Die ruimte krijg je bij ons. Je leert beetje bij beetje ontdekken wie je daadwerkelijk bent. Ook leer je de wereld om je heen kennen. We halen de wereld in school. En gaan met jou de ‘wijde wereld’ in. Bij ons sta je zelf aan het roer. Op weg naar jouw levenslange leerreis. Daar sta je niet alleen voor. Sterker nog: we leren graag samen. Wees nieuwsgierig. Neem initiatief. Want daar word je zelfstandig van. Je hoeft bij ons niet af te wachten. Je mag je eigen stappen zetten. Wij volgen jou. De wereld om je heen zit vol met kansen. Daarin speel jij een belangrijke rol. Onze plek is jouw start aan een levenslange leerreis. Met een rugzak vol zelfvertrouwen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. We werken met één schoolregel gebaseerd op het feit dat we ernaar streven dat iedereen gelukkig is. Elke maandag na een schoolvakantie bezoekt de directeur alle groepen. Bij dit bezoek worden de drie standaardvragen aan de hele klas gesteld: Ben je gelukkig? Zijn alle kinderen in de klas gelukkig? Zijn alle meesters en juffen gelukkig? Het is onze missie om ervoor te zorgen dat deze drie vragen altijd met ‘ja’ beantwoord worden. LEES MINDER

Geluk

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Paus Joannes voor sociale ontwikkeling?

Paus Joannes werkt met 'the Leader in Me', een concept gebaseerd op de zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Deze eigenschappen zijn: Wees proactief, Begin met het einddoel voor ogen, Belangrijke zaken eerst, Denk win-win, Eerst begrijpen, dan begrepen worden, Synergie, en Houd de zaag scherp. Leerlingen worden bewust gemaakt van overleg en afspraken. Er is een leerlijn 7 gewoonten en een gedragsprotocol om pesten te voorkomen. Aan het begin van het schooljaar wordt gewerkt aan groepsdynamiek en een groeps mission statement. Leerlingen bepalen individuele sociale doelen. Op leerling-, groeps- en schoolniveau worden de doelen vastgelegd, gemonitord en geëvalueerd. Leerlingen geven feedback op het onderwijs via een leerlingarena, leerlingenteams of het Leerling Ligthouse Team. De school evalueert tweejaarlijks de opbrengsten uit observaties, leerlingvolgsystemen, toetsen, portfolio en vragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Paus Joannes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Paus Joannes gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, IEP Leerlingvolgsysteem, Sociogram, ParnasSys, leerling-, groeps en schoolbespreking en kindgesprek tussen leerling en leerkracht.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Paus Joannes?

Paus Joannes gebruikt het concept 'The Leader in Me' voor sociaal-emotioneel leren.