Integraal Kind Centrum Het Klokhuis
Walcherenstraat 7
6922 DB Duiven

Schoolweging

Schoolweging
29.69
Spreiding
5.52

De schoolweging van Het Klokhuis Duiven is 29,69 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de slagvaardigheid in basisvaardigheden, mede dankzij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve didactische aanpak, met name in de doorlopende leerlijnen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op havo (23.1%) en vmbo-k/gt (23.1%), met beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (7.7% vmbo-b). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (53.8%), wat past bij de visie op ontwikkelingsgericht adviseren. Vergelijkbare scholen hebben gemiddeld 18.6% vwo-adviezen, terwijl Het Klokhuis hier 7.7% noteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Klokhuis DuivenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van kinderen Tussentijdse toetsen Voor de leerlingen in groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van MijnKleutergroep.nl. Dit is een digitaal observatiemodel. Daarnaast worden observaties en vragenlijsten op het gebied van voorbereidend rekenen en lezen afgenomen en geregistreerd. Deze observaties zijn input voor het voorbereiden van ons onderwijs voor een afgebakende periode. Wat hebben leerlingen nodig om de doelen in de komende periode te bereiken? Waar nodig intensiveren we ons aanbod of bieden we extra uitdaging. De tussenresultaten worden bepaald door observaties, vragenlijsten en de toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS) van IEP. Twee keer per jaar worden voor de leerlingen uit groep 3 t/m 7 de toetsen van rekenen, spelling, (technisch en begrijpend) lezen en woordenschat afgenomen. Voor groep 8 wordt dit in januari/februari gedaan (middenmeting) en in februari wordt gebruik gemaakt van de IEP Doorstroomtoets. De resultaten van de leerlingen worden besproken met leerling en ouders. Binnen het IKC worden de resultaten geanalyseerd op leerling-, groeps- en schoolniveau. Het functioneringsniveau van de leerling wordt gevolgd en het onderwijs wordt daar zo nodig op aangepast; handelingsgericht werken (HGW). Concreet houdt dit in dat de leerling extra begeleiding/instructie krijgt of juist verrijkende/verdiepende stof wordt aangepast. Dit is een cyclisch proces waarbij we per vakgebied periodiek de ontwikkeling van kinderen in beeld brengen, hierop reflecteren en een nieuw plan opstellen. In de ondersteuningsstructuur van de school wordt dit proces uitgebreid beschreven en borgen wij onze werkwijze hierin. De intern begeleider volgt deze cyclisch en ondersteunt indien nodig leerkrachten. Daarnaast kan zij betrokken worden bij individuele leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 35.3% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken het zorgvuldige adviesproces met pre-adviesgesprekken en doorlopende monitoring, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

IKC Het Klokhuis staat voor brede vorming. Om te kunnen functioneren in de maatschappij en bij te dragen aan de samenleving zijn competenties om op een goede manier met elkaar om te gaan van groot belang. Samenwerken, conflict oplossen en zelfredzaamheid zijn daarvoor belangrijke vaardigheden. Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. IKC Het Klokhuis organiseert samenspeelmiddagen; binnen ons gehele IKC wordt gezamenlijk en binnen een zelfde thema gewerkt. De kinderen leren bewust verantwoordelijkheid te nemen voor hun leer- en leefomgeving. Op basis van vertrouwen worden ze gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen. De dalton kernwaarden zijn ook hier ondersteunend. Het team acht het van belang dat alle medewerkers de Kanjer taal spreken. Teamleden volgen daarvoor een training. Tijdens geplande overleg momenten wordt er binnen het team de dialoog gevoerd over de onderwijsbehoeften van de leerlingen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en de wijze waarop zij daarop aansluiten. Om de kinderen in beeld te krijgen worden naast vragenlijsten en observaties ,ook leerlingegesprekken gevoerd. Het team besteedt expliciet aandacht aan de groepsvorming. Samen met de leerlingen wordt een groepsmissie vastgesteld. Regelmatig reflecteert de groep op de groepsmissie en de verantwoordelijkheid die iedere leerling daarin heeft. IKC Het Klokhuis heeft als uitgangspunt dat alle kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers zich veilig voelen binnen ons IKC. De veiligheidsbeleving wordt gemonitord. Op basis van de resultaten worden gepaste acties ingezet om veiligheid te waarborgen. LEES MINDER

Veilig voelen als basis

Kanjer beleidsplan

Kanjer gedrag bij iedereen

Wat is de werkwijze van Integraal Kind Centrum Het Klokhuis voor sociale ontwikkeling?

Het team van Integraal Kind Centrum Het Klokhuis werkt volgens een cyclus van handelingsgericht werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid. Het Kanjergedrag is zichtbaar in het gedrag en de taal van kinderen en medewerkers. Alle kinderen krijgen een basisaanbod op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de Kanjertraining de basis vormt. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt planmatig gewerkt door de leerkracht, in samenwerking met de ouders/verzorgers, intern begeleider en eventueel een externe begeleider. Integraal Kind Centrum Het Klokhuis heeft in het verbeterplan opgenomen om ouders periodiek te informeren over en te betrekken bij het aanbod. Binnen het scholingsaanbod is er aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden in het aanbieden van Kanjerlessen.

Welke registratievormen gebruikt Integraal Kind Centrum Het Klokhuis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Integraal Kind Centrum Het Klokhuis gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kind Centrum Het Klokhuis?

Integraal Kind Centrum Het Klokhuis gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.