
Schoolweging
De schoolweging van ’t Opstapje is 33,79 , met een spreiding van 4,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) bereiken het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is significant beter dan zowel vergelijkbare scholen (93.9%) als het nationale gemiddelde. De focus op basisvaardigheden in combinatiegroepen draagt duidelijk vrucht.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft ruimschoots de inspectienorm voor het streefniveau: 76.9% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een signaleringswaarde van 38.7. Dit is 50% hoger dan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen (50.2%). De combinatiegroepen en individuele aandacht lijken hier effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2021-2022 kregen leerlingen adviezen variërend van VMBO-T (14.3%) tot HAVO (42.9%) en VWO (28.6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen in recente jaren. Vergeleken met regionale trends ligt de focus sterker op theoretische leerwegen, met name HAVO/VWO (71.5% in 2021-2022).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2021-2022
Toets | ’t Opstapje | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkracht van uw kind volgt de resultaten van uw kind. Hij of zij ziet uw kind dagelijks in de klas en heeft zo een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind, bijvoorbeeld op het gebied van taal en rekenen (cognitieve ontwikkeling), maar ziet ook of uw kind zich prettig voelt (sociaal emotionele ontwikkeling). De ontwikkeling van uw kind wordt ook gevolgd in het IEP leerlingvolgsysteem. Naast toetsen voor rekenen en taal heeft IEP ook meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Zo wordt er een compleet beeld van uw kind in kaart gebracht van zowel hoofd, hart én handen. Methodegebonden toetsen Om te meten of uw kind de methoden goed heeft begrepen en kan toepassen, worden om de vier à vijf weken toetsen afgenomen. Zo houdt de leerkracht inzicht in de cognitieve ontwikkeling van uw kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
onbekend
Sociale ontwikkeling
Wat is de visie van uw school op sociale opbrengsten?Kinderen leren en ontwikkelen zich binnen ons Omnis Kindcentrum. Zij maken zich vaardigheden eigen die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn competenties zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een positief en veilig klimaat, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Samenwerking
Positief en veilig klimaat
Ontwikkeling normen en waarden
Wat is de werkwijze van Omnis Kindcentrum 't Opstapje voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling omvat onder andere de 'Kijk op mezelf kaart', observaties ('Zien'), ouder-kindgesprekken en het portfolio.
Welke registratievorm(en) gebruikt Omnis Kindcentrum 't Opstapje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Omnis Kindcentrum 't Opstapje gebruikt 'Kijk!' en observaties ('Zien') om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Omnis Kindcentrum 't Opstapje?
Omnis Kindcentrum 't Opstapje gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Goed gedaan' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.