
Schoolweging
De schoolweging van De Linebeam is 30,76 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,62% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (95,88%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 25,93% vmbo-(g)t en 14,81% havo. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (7,41% vs. 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, wat een duidelijk pedagogisch keuzeprofiel weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Linebeam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken op school met een leerlingvolgsysteem (lvs). Dit is een notatie- en registratiesysteem dat we in de groep bijhouden voor iedere leerling om door middel van toetsen de vorderingen en daarmee de ontwikkeling van leerlingen beter in beeld te krijgen. De toetsing is methodeonafhankelijk en wordt vnl. afgenomen in januari en juni. In groep 1-2 wordt o.a. gebruik gemaakt van het observatiemodel ‘leerlijnen peuters en het jonge kind’ Hiermee brengen we de vorderingen op het gebied van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, motoriek en gedrag in beeld. De conclusies die we hieruit trekken geven aanleiding om het aanbod aan te passen. De leerlingen worden via een observatielijst ook gevolgd in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Het bewegen wordt gegeven door een vakleerkracht die het bewegen naar een hoger plan moet helpen. Voor onze NT2 kinderen hebben we tijd, budget en ruimte gecreëerd, zodat zij hun taalachterstand zo sneller kunnen inlopen. Signaleren De eerste fase, het signaleren, start met het afnemen en nakijken van het reguliere werk van de kinderen in de klas. Als de leerkracht ziet dat een leerling een onderdeel onvoldoende beheerst dan zal het kind (meestal) de volgende dag extra instructie krijgen. Wij gebruiken methodegebonden toetsen voor een tweede stap in de signalering. De methodetoetsen toetsen de kennis en vaardigheid van onze leerlingen op een korte termijn (bijvoorbeeld na een blok van 3 of 4 weken). Daarnaast maken wij gebruiken van methode onafhankelijke toetsing om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Sinds schooljaar 22-23 nemen wij 2x per jaar IEP toetsen af. IEP brengt houdt de vorderingen en ontwikkeling van kinderen bij t.o.v. zichzelf. Analyseren Wanneer de leerkracht constateert dat een leerling, onvoldoende vooruitgaat of een score haalt die Schoolgids PCBO ’t Foarhûs 2023-2024 37 niet past bij de ontwikkeling van het kind, dan brengt de leerkracht in kaart waarmee die leerling problemen heeft. Daarnaast kan de interne begeleider bij leerlingen die daar aanleiding toe geven, analyseren of diagnosticeren wat precies de problemen zijn. We kijken niet alleen op leerlingniveau naar toetsresultaten maar ook op groepsniveau. Als blijkt dat een grotere groep leerlingen een vaardigheid onvoldoende beheerst dan is dat voor ons teken om op groepsniveau het aanbod aan te passen. Analyses worden geschreven door de leerkracht en besproken met de intern begeleider. Zie voor verder informatie de schoolgids, vanaf blz. 36
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 38,1% boven het advies uitkomt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolprotocol.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen hebben verschillende niveaus en onderwijsbehoeften. Ons onderwijs is aangepast aan de verschillen tussen de kinderen. Differentiatie is de wijze waarop de leerkrachten met de verschillen tussen de leerlingen omgaat. Het doel is om elke leerling een bepaald niveau te laten behalen door te variëren in zaken als instructiewijze en instructietijd. Op ‘t Foarhûs gaan we uit van convergente differentiatie. Bij convergente differentiatie is de klas per vakgebied m.b.t. Taal en Rekenen in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau. Hierbij werkt de hele groep aan hetzelfde doel, maar het proces om dit doel te bereiken kan per kind verschillen. Na een klassikale basisinstructie gaat de basisgroep de leerstof zelfstandig verwerken. Voor de beter presterende leerlingen is er een al naar gelang de behoefte een korte instructie, waarna ze snel zelf aan het werk kunnen. Voor hen is er daarnaast ook een aanbod in verrijkingsstof of een plusaanbod. Voor de leerling met meer instructiebehoefte is er dan tijd en ruimte voor een verlengde instructie van de leerkracht. Dit kan in een groepje zijn of individueel. Uitgangspunt bij deze werkwijze is de instructie van de leerkracht. De uitleg, het voordoen, het samen inoefenen en zelfstandig verwerken is een terugkerende cyclus op school. Daarbij werken we o.a. met het Directe Instructie Model. Dit jaar is het één van de speerpunten om effectieve directe instructie te integreren binnen ons didactisch handelen. Hulpplannen Wanneer uit het lvs blijkt dat een leerling een bepaalde achterstand heeft, wordt er door de groepsleerkracht een hulpplan opgesteld. Hierin staan het gesignaleerde probleem, een gedegen analyse, gestelde doelen, hulp op welke momenten door wie wordt geboden, welke materialen hierbij worden gebruikt en wanneer er wordt geëvalueerd. Criteria voor het opstellen van een hulpplan in de onderbouw zijn als volgt vastgelegd: * Vanuit de overdracht met de voorschoolse educatie (beginsituatie) * Vanuit de intake (beginsituatie) * Bij kleuterverlenging (Zie doorstroomprotocol Adenium) * Bij de tussenevaluatie (a.d.h.v. invoeren leerlijnen ParnasSys) * Algemeen beeld (wordt tijdens de groepsbesprekingen uitvoerig besproken met intern begeleider) * Wanneer een leerling het programma Bouw! volgt in groep 2 Na ongeveer twintig weken volgt er een toetsing om te bekijken of er een nieuw hulpplan moet worden opgesteld. Tussentijds vinden er ook evaluaties plaats om het plan waar nodig bij te stellen. Er wordt Schoolgids PCBO ’t Foarhûs 2023-2024 39 bij de kleuters niet getoetst. Het observatiesysteem met de leerlijnen van het Jonge Kind binnen ParnasSys is leidend. Gedurende de looptijd van het hulpplan coacht de ib-er de betreffende leerkrachten. In de zorgvergaderingen neemt de evaluatie en planning van de plannen een belangrijke plaats in. Van alle evaluatiemomenten wordt een verslag gemaakt voor in het leerlingenarchief. Zo ontstaat er van elke zorgleerling een leerlingendossier. Hierin staan verder ook alle andere toets- en observatiegegevens van de leerling alsmede verslagen van onderzoeken door externe instanties. Dit dossier kan van belang zijn bij verder onderzoek of toetsing door een externe partij. Het spreekt vanzelf dat wij zeer zorgvuldig omgaan met deze vertrouwelijke informatie. De ouders worden door de ib-er en de groepsleerkracht nadrukkelijk bij de opzet en evaluatie van het hulpplan van hun kind betrokken. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van De Linebeam voor sociale ontwikkeling?
De Linebeam is een Kanjerschool, wat betekent dat de visie en levenshouding van de Kanjertraining de basis vormen van het sociale veiligheidsplan. Alle leerkrachten zijn Kanjer gecertificeerd. De Kanjertraining is een manier van omgaan met elkaar en er staat wekelijks 30 minuten gezond gedrag en sociale redzaamheid (Kanjer) op het rooster. Ouders worden bij aanmelding ingelicht over Kanjer en onderschrijven bij inschrijving de werkwijze. De school en ouders/verzorgers zijn samen verantwoordelijk voor een sociaal veilige leeromgeving. De doelen zijn dat leerlingen zich veilig voelen op school (sociaal, fysiek en psychisch) en dat iedereen weet wat te doen ter preventie van onveilige situaties. De uitgangspunten zijn vertrouwen, gezag van fatsoen en het goede voorbeeld geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Linebeam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Linebeam gebruikt Kanvas, een leerlingvolgsysteem ontwikkeld door het Kanjer instituut, om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Linebeam?
De Linebeam gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.